Gevolg rijverbod (3 uur) op autoverzekering

EmilyB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gevolg rijverbod (3 uur) op autoverzekering

#1 , 28 dec 2020 20:29

Eerder dit jaar blies ik positief bij een alcoholcontrole.
Gezien ik maar net over de limiet zat bleef de schade beperkt tot een rijverbod van 3 uur en een minnelijke schikking van 179 euro.
Nu overweeg ik dit jaar om van autoverzekering te veranderen, omdat mijn huidige polis al jarenlang duurder wordt.
Ik vroeg me echter af als mijn positieve alcoholtest een impact kan hebben op het afsluiten van een nieuwe polis?
Er werd geen echt PV opgemaakt, enkel kreeg ik een afschriftje mee van de onmiddellijk geïnde boete.
Na deze onmiddellijke inning ontving ik ook niets meer via de post.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 28 dec 2020 20:34

Beste

Dit heeft geen effect op de verzekering.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

EmilyB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2020 20:38

Beste

Dit heeft geen effect op de verzekering.
Bedankt voor de info!

Ik hoorde via via verhalen over personen die hier wel problemen mee hadden, maar dit ging dan over een positieve alcoholtest na een ongeval.
Is dit dan het cruciale verschil?

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 28 dec 2020 21:05

Beste

Dit heeft geen effect op de verzekering.
Bedankt voor de info!

Ik hoorde via via verhalen over personen die hier wel problemen mee hadden, maar dit ging dan over een positieve alcoholtest na een ongeval.
Is dit dan het cruciale verschil?
Hoogstwaarschijnlijk wel hé.
In die situatie zou de verzekering op de hoogte zijn van de alcohol daar dat in het ongeval verslag van de politie mee gaat opgenomen zijn, en dat de verzekering toegang heeft tot dat verslag.

Bij een gewone alcoholtest gevolgd door een minnelijke schikking gaat de verzekering daar nooit van weten, zelfs niet mogen/kunnen weten!

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 28 dec 2020 22:32

Enkel bij een ongeval komt de verzekering dit te weten, zelf niet bij een "p" of een veroordeling. De verzekering is geen betrokken partij... Het kan wel zijn dat bij het aangaan van een nieuwe verzekering ze vragen of u ooit "A" of "P" hebt geblazen of een veroordeling voor alcohol/drugs heeft opgelopen. Dit om het risico te kunnen inschatten.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 31 dec 2020 16:34

Beste

Bij een langlopend rijverbod stond dit vroeger ook op de papieren rijbewijzen. En verzekeringsmaatschappijen vroegen een copie recto verso van die rijbewijzen waardoor ze dus op de hoogte waren van een rijverbod in het verleden als je een nieuwe verzekering wou afsluiten.
Vandaag zijn dat bankkaartmodellen waar dat niet meer op vermeld staat. last but not least : bij het afsluiten van een autoverzekering moet je ook een vragenlijst invullen waarin je meestal ook de vraag moet beantwoorden of je ooit een rijverbod had. En je dient daar eerlijk op te antwoorden...
Maar tijdens een lopend contract zal dat dus geen probleem opleveren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 31 dec 2020 16:50

....
Maar tijdens een lopend contract zal dat dus geen probleem opleveren.
Met andere woorden, als u niet wil (eerlijk) antwoorden op die vraag, zorg dat ze niet gesteld moet worden, en blijf verzekerd waar u bent. Bent u zeker dat die premie alsmaar hoger wordt, los van indexatie?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 31 dec 2020 16:50

... positieve alcoholtest na een ongeval.
Is dit dan het cruciale verschil?
Ja
Die zijn ze bij elke verzekering liever kwijt ...

Terug naar “Algemeen”