Schade door maaien appelplantage

Sandergo90
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schade door maaien appelplantage

#1 , 19 dec 2020 09:07

Graag had ik even advies ingewonnen over schade aan onze woning. We wonen tegenover een grote appelplantage waar er regelmatig met tractoren wordt rondgereden. Vorige maand hoorden we plots een grote slag. Toen we buiten gingen kijken, zagen we dat er een grote steen tegen onze voordeur gevlogen was. Een tractor was er op dat moment bezig om de grassen te maaien. Hierdoor is er met een grote kracht een steen die op het veld lag tegen onze voordeur gevlogen.

We snappen dat ze hier onrechtstreeks niets kunnen aan doen, en hebben contact opgenomen met onze verzekering. De tegenpartij verklaart hier geen schuld te hebben omdat ze niet elke steen eerst van hun veld moeten halen. Onze verzekering zal de schade betalen, maar we moeten natuurlijk wel onze franchise betalen. Het is echter ook niet de bedoeling dat wij elke steen van hun veld moeten halen zodat we geen schade aan ons huis zullen krijgen.

We zouden graag voorkomen dat elke keer er zoiets gebeurt, we zelf ook kosten moeten maken.

Weet er iemand wat we hiertegen kunnen doen?

Alvast bedankt !

Vriendelijke groeten,
Sander Goossens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#2 , 19 dec 2020 09:11

haag planten

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2020 09:50

OF STEENKORVEN

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 19 dec 2020 12:25

Hagen?? Steenkorven??

Mijns inziens is de veroorzaker verantwoordelijk; door zijn toedoen is die steen bij u beland, met een niet te onderschatten impact. Of ie dat vrijwillig veroorzaakte of niet, maakt uw zaak niet uit.

Wat gaan die mensen zeggen als er persoon geraakt wordt?

Hebt u een rechtsbijstandsverzekering ?

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2020 12:36

https://www.das.be/C12575670042A839/_/3 ... enDocument

Indien TS niet kan bewijzen dat de veroorzaker die stenen vrijwillig in de wei heeft gegooid; betwijfel ik ten zeerste of die in fout kan gesteld worden.
Van wie is die steen ??

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 19 dec 2020 13:04

De vraag (voor de schadelijder toch) is volgens mij niet wie de eigenaar van die steen is, maar wie de machine bestuurde die bewuste steen "lanceerde" . In een volgend stadium dan de chauffeur dan wel overwegen om de eigenaar van de steen..... enzovoort... ; maar dat wordt hopeloos voor hem, vrees ik :).

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 19 dec 2020 13:51

is dat niet in grote lijnen hetzelfde "probleem" als een vrachtwagen een steen(tje) lanceert in u voorruit en deze is niet meer te repareren?

bij mijn weten is dan de vrachtwagen verantwoordelijk voor de schade (als ge het kunt bewijzen)?

lukasi
Berichten: 1139

#8 , 19 dec 2020 13:57

Euh, de vraag was : wat kunnen we hier tegen doen ?
Vandaar mijn antwoord hagen planten.
Denk dat de verzekering reeds betaald heeft zonder morren maar dat de franchise nu nog op tafel ligt.
Ofwel verhoog je de betaling van premie zo dat de franchise NUL wordt ofwel werk je technisch een oplossing uit. Mijn inziens kunnen hagen geen projectielen tegen houden maar wel de inslagkracht verminderen.
Leg dit voor aan je verzekering , misschien doen ze een bijdrage.

Terug naar “Algemeen”