autoverzekeringen - uitbetalingen bij ongeval - expertige

croos
Topic Starter
Berichten: 231

autoverzekeringen - uitbetalingen bij ongeval - expertige

#1 , 08 dec 2020 16:40

Kan er mij iemand wat meer uitleg verschaffen over de manier dat verzekeringen te werk gaan.
volgend voorbeeld:
-ik heb een ongeval gehad met mijn wagen, iemand heeft mij achteraan aangereden, dus ben ik volledig in mijn recht.
-mijn wagen is 5 jaar oud en is omnium verzekerd (tabel van de polis) tussen 4-5jaar verzekerde waarde 19814€
-de garage heeft een bestek opgemaakt voor de herstelling en die bedraagt 8500€

De expert heeft nu aan de garage gevraagd om die kost te drukken met tweedehands stukken omdat het bedrag te hoog is om de wagen te herstellen.

Indien de garage dit niet kan , wordt de wagen totaal verlies verklaard.

Dat kan ik niet begrijpen.
Wie kan me daarover meer uitleg verschaffen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 dec 2020 17:53

Wat is de reële restwaarde van een vergelijkbaar voertuig nu ?

Als de herstellingskost + wrakwaarde te hoog worden tov de reële restwaarde van het voertuig, dan heb je economisch totaalverlies

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#3 , 08 dec 2020 20:37

dag Inazuma, is de reële restwaarde niet die waarde die de verzekering bepaald in hun polis. bij mij is dit 19814€ .

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 08 dec 2020 20:49

De restwaarde blijft wat ze is, maar de minimumuitkering van de verzekering zal gebaseerd zijn op die 19.814,00 €.

En bij de afrekening, of u nu zelf laat herstellen (dat mag dus !) of niet, zal rekening gehouden worden met de wrakwaarde.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 dec 2020 21:32

is de reële restwaarde niet die waarde die de verzekering bepaalt in hun polis. Bij mij is dit 19814€ .
Ben je daar zeker van? Wat was de cataloguswaarde van je wagen vijf jaar geleden?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#6 , 09 dec 2020 08:37

5 jaar geleden was het de nieuwwaarde 37958€

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 09 dec 2020 08:53

5 jaar geleden was het de nieuwwaarde 37958€
Dan doet u (op het eerste gezicht) een reuze zaak als u effectief nog een kleine 20.000 € ontvangt :)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 dec 2020 11:48

Heeft de omniumverzekeraar al laten weten dat zij geen 19.814 euro betaalt en wat hiervoor de reden is?
Het is mogelijk dat de expertise enkel gedaan wordt om de omniumverzekeraar toe te laten dit bedrag van de verzekeringsmaatschappij van de aansprakelijke terug te vorderen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#9 , 10 dec 2020 08:33

dat is juist het probleem scorpioen, ik probeer mij wat voor te bereiden, de verzekeraar zegt dat ze wacht op de expert en de expert zegt dat hij onderhandeld met de garage om een lagere herstellingsprijs te bekomen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 dec 2020 09:17

Vraag aan de verzekeringsmaatschappij uitbetaling zoals voorzien in de polis.
Hebt u geen agent / makelaar die u inlicht?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

bosprocureur
Berichten: 6854

#11 , 10 dec 2020 09:49

Inderdaad, wat doet de makelaar hier in deze zaak ? Hebt u een rechtsbijstandsverzekering?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 11 dec 2020 10:59

dag Inazuma, is de reële restwaarde niet die waarde die de verzekering bepaald in hun polis. bij mij is dit 19814€ .
Neen
Dat is de contractueel overeengekomen waarde die u terugkrijgt bij diefstal, totaalverlies, ...

Dat is dus niet noodzakelijk de prijs die dat voertuig nog opbrengt op de automarkt.

Als u 5 jaar geleden een dikke Euro 5 diesel kocht : die is nu zowat onverkoopbaar ...

Terug naar “Algemeen”