verzekering glasbreuk ethias vrijstelling per dakplaat????

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

verzekering glasbreuk ethias vrijstelling per dakplaat????

#1 , 06 dec 2020 18:24

Graag uw opinie. Ik beschik over een veranda met een dak met polycarbonaatplaten als dak. Het zijn 6 stuks. Eerst gevraagd of deze platen in de brandverzekering inbegrepen waren. Dit was het geval (gemeld per brief). Vervolgens keuzeoptiebrief gekregen, met 3 keuzes 1 zelf iemand zoeken, 2 zelf herstelling doen, 3 hun het werk laten uitvoeren. Vermits ik reeds een tijdje bezig was met bestekken optie 3 genomen en het bestek van de aannemer doorgestuurd. Eveneens fotos doorgestuurd van het dak met de beschadigingen die er opde panelen zijn (barsten tgv hitte in de zomer). Na 1 maand wachten , antwoord gekregen dat men spijtig genoeg niet kan tussenkomen , omdat er een vrijstelling is per paneel van 270 euro , en dat mijn opgestuurd bestek minder dan 6x270 euro bedraagt. Het vervangen van de panelen , is volgens hun opvatting, een schadegeval dat uit 6 deelgevallen bestaat. Bovendien kan ik niet bewijzen dat de schade tesamen is ontstaan op 1 ogenblik. Dus het zijn 6 schadegevallen met een vrijstelling van 270 euro.

Mijn bestek omvat het vervangen van de 6 panelen, Met daarin 1X de verplaatsingskosten en werfkosten/afbreekkosten/verplaatsingskosten, enz.... De panelen op hun eigen ,kosten immers niet zoveel (zijn 2,5 op 1,5m). Mijn vraag is het normaal dat men deze redenering maakt, Waarom staat dit niet in de polis (men spreekt daar van ondoorzichtig worden ,maar dit is voor dubbel glas??). Wel van krassen en barsten (en die staan op fotos) van polykarbonaat platen.

Bovendien, mijn eerste bestek , was voor een bedrag van 4000 euro. Ik vond dit wat overdreven. Nu heb ik er een van 1200 voor hetzelfd en wordt ik gestraft. Bij die 4000 euro zou ik zelfs niks moeten betalen. Ik heb de polis nagekeken doch zie nergens een vrijstelling voor deze soort schade staan (woningspolis ethias).

Iemand die me kan antwoorden of ze volledig gelijk hebben in hun redenering ??


Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 09 dec 2020 21:15

Voor zover ik polissen snap is t inderdaad vrijstelling per raam/paneel

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 dec 2020 09:58

(barsten tgv hitte in de zomer).
Is dat dan niet tlv e plaatser ingevolge foute plaatsing? Te weinig plaats gelaten voor uitzetting van de platen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2020 12:50

Ik lees in de polis
13.3. Vrijstelling
• Wij brengen per schadegeval een vrijstelling van 258,70 euro* in mindering van de materiële schade. Als de
schadevergoeding meer bedraagt dan de vrijstelling, dan is ze niet van toepassing
Schadegeval
Een feit dat schade voortbrengt die dekking in het kader van deze polis tot gevolg kan hebben. Het geheel van
schade, te wijten aan hetzelfde schadeverwekkend feit wordt als één schadegeval beschouwd.
De interpretatie van Ethias is m.i. voor betwisting vatbaar. Als zes platen barsten door de hitte ingevolge de slechte plaatsing of slechte kwaliteit van de platen lijkt mij dit "hetzelfde schadeverwekkend feit" te zijn, ook al gebeurt dit niet allemaal dezelfde dag.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LYNX XX
Berichten: 2494
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2020 13:06

Ik volg #3 Mava

Vraag is ook wanneer zijn deze platen geplaatst ? Garantie ?
Indien ouder dan 2 jaar : in 2019 hebben wij op bepaalde momenten 40° bereikt.

https://hmg-benelux.blog/2019/06/14/hoe ... chtplaten/

https://www.polyplaat.be/polycarbonaat-meer-informatie belangrijk de installatie-montage

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#6 , 27 dec 2020 17:14

zaak in behandeling via ombudsman, die ethias gecontacteerd heeft.
wachten op resultaat

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 27 dec 2020 17:32

Ik heb de indruk dat een aantal maatschappijen extra moeilijk doen om in bepaalde gevallen extra moeilijk te doen ivm vaststelling van bedragen, en de uitbetaling zelf, in de hoop (lees : met de zekerheid) dat veel mensen het gewoon opgeven.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#8 , 27 dec 2020 17:41

ja, vermits ik geen grote panelen heb, zal ik dus NOOIT kunnen genieten , omdat de vrijstelling altijd hoger zal zijn dan de nieuwwaaarde ( tenzij ik het laat maken in gouden platen). Dus dan is dit deel van de polis zinloos, en enkel voor grote, rijke verandas bedoeld.
In de toekomst zal ik dan ook kiezen voor de duurste aannnemer , want dan hebt ge meeste voordeel.
Toch allemaalraar, die regels

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 27 dec 2020 19:25

Bij deze maatschappij (E...) kan men ook opteren voor vergoeding "in natura".
Dan zorgen ze zelf voor een firma die komt herstellen. Ze betalen ze rechtstreeks en zonder inroeping van enige vrijstelling!
Heb ik reeds tweemaal gebruik van gemaakt, zonder verdere problemen en het waren bovendien kwaliteitsvolle herstellingen.

"ndien de schade aan uw gebouw is gedekt, heeft u de mogelijkheid om voor herstelling in natura te kiezen. Een van onze inspecteurs onderzoekt dan samen met u de mogelijkheid om de herstelling (dringend indien nodig) toe te vertrouwen aan een vakman. De herstelfactuur wordt vervolgens volledig en rechtstreeks door E... ten laste genomen, vrijstelling inbegrepen!"

zie: https://www.ethias.be/part/nl/brandverz ... chade.html
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#10 , 28 dec 2020 18:16

bedankt, voor die tip. Stond inderdaad in die eerste brief dat ik de keuze had. Ik had toen reeds 4 bestekken binnen, omdat we aan het overwegen waren van zonneweing te plaatsen. Doch dit ging niet door . Dus heb toen gekozen voor hetzelf te regelen. Offerte lag hier, en aannnmer was gekend en betrouwbaar. vertrouwde die derde optie in nature ook zo niet. Maar zou gen verschil mogen maken

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#11 , 06 jan 2021 18:10

vervolg soap : vandaag zijn de panelen vervangen met veel tegenslag voor de aannnemer. Bovendien zijn de panelen niet alle van dezelfde tint, 2 witte, en 4 geler. Deze waren samen besteld bij producent. Vastelling gedaan nadat alle panelen geplaatst waren. Wie is hier verantwoordelijk voor?? de aannemer of de producent van de platen??Ik in alle geval niet? Kan hj meer vragen omdat de werken tegenvielen (is bestek gemaakt, en offerte vooraf). Moest hij niet vooraf de situatie bekijken?? dank bij voorbaat

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 06 jan 2021 19:57

Wie is hier verantwoordelijk voor?? de aannemer of de producent van de platen??Ik in alle geval niet? Kan hj meer vragen omdat de werken tegenvielen
Zeker niet jij. Aannemer kan zich richten aan de fabrikant als het een productiefout is. Mogelijk heeft de aannemer een verkeerd typenummer beteeld, of 2 verschillende leveringen. Die kunnen van dag op dag lichtelijk van kleur verschillen, afhankelijk van de mengeling van het basisproduct.
Daarom zal een metser nooit al zijn stenen uit 1eenzelfde pak halen, maar gelijktijdig uit verschillende pakken . Idem voor een vloerder die gelijktijdig verschillende pakken tegels zal openen en gebruiken.

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 jan 2021 11:33

Ik heb hier toevallig weet van een vergelijkbaar geval. (regio Bilzen)
Twee panelen stuk en de klant ging niet akkoord met het kleurverschil van de nieuwe panelen en de naastliggende oude panelen.
Ik zal eens navragen hoe dat is afgelopen, mogelijk kan je met die informatie wat aanvangen.

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 jan 2021 13:52

Even wat navraag gedaan. Gewoonlijk is er één vrijstelling per schadegeval. Het zou niet mogen uitmaken hoeveel panelen beschadigd zijn. Een verzekeringsmaatschappij zou zo één schade via verschillende elementen kunnen opsplitsen zodat er nooit wat dient betaald te worden.

Terug naar “Algemeen”