Kan ik herroepingsrecht inroepen na het niet nakomen van (mondelinge) beloftes?

Rad Dudesman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kan ik herroepingsrecht inroepen na het niet nakomen van (mondelinge) beloftes?

#1 , 11 okt 2020 00:19

Beste Allen,

Ik zit met het volgende.

Aan het begin van deze week heb ik een nieuwe motorfiets aangekocht voor het woon werk verkeer. Dit betreft een tweede (kleine) motorfiets, ik heb nog een andere (touring) motorfiets en ook een wagentje.

Ik heb voor de motorfiets een financiering afgesloten. Bij het afsluiten van mijn financiering wou men mij in de bank ook heel erg graag informeren naar de mogelijkheden qua verzekering. De bediende die mij te woord stond benadrukte daarbij meerdere malen dat aangezien ik de motorfiets daar financier ik tot 75% aan korting op de BA kon krijgen.

Twee motorfietsen en een kleine wagen, dan is het al eens de moeite om te informeren naar de voorwaarden, de dekking en de premies.

Ik besprak met de bediende de polissen en de premies van de nieuwe motorfiets én mijn andere voertuigen die op dit moment bij een andere maatschappij verzekerd zijn. Hier werd hartelijk mee gelachen, "bij ons is het véél goedkoper, je zou beter al je verzekeringen bij ons nemen".

Na het bespreken van de premies, voorwaarden en dekking was ik natuurlijk helemaal overtuigd. Ik zou me wel wat geld besparen elke maand zonder aan dekking te verliezen ten opzichte van mijn huidige verzekeringen. Daar bovenop heb ik dan ook een aanspreekpunt voor al mijn verzekeringen letterlijk bij mij om de hoek. De bediende heeft daarop alvast het roze formulier van de nieuwe motorfiets aangenomen en zou het nodige doen. Het is belangrijk te vermelden dat ik op dat moment nog niets heb getekend.

Twee dagen later, de garage heeft inmiddels al laten weten dat de nieuwe motorfiets zijn nieuwe nummerplaat heeft. Ga ik voor ik ga werken langs bij het kantoor om het groen formulier van de nieuwe motorfiets af te halen en wat handtekeningen te zetten. Ik heb ook alvast de polissen én schadeattesten mee van mijn andere voertuigen zodat ik op lange termijn al mijn verzekeringen bij de zelfde maatschappij kan hebben.

Ik krijg eerst mijn groen formulier in handen. Vervolgens het contract van de polis van de nieuwe motorfiets. De premie is maar liefst het vijfvoud van wat we afgesproken hadden. 500€ / jaar voor een motorfietsje met slechts 20 Kw aan vermogen! Ik vraag meteen naar een verklaring, die luidt: "ik moet de rest nog opmaken, ik zal je later nog een herzien contract doorsturen eens ik de andere voertuigen bekeken heb. Dan zal het aan de afgesproken prijs zijn".

Ik teken het contract want gehaast en vertrek naar mijn werk.

Later die dag neem ik het contract toch nog eens helemaal door en zie ik dat er reeds sprake is van korting in de polis. Desondanks ligt de premie nog steeds buitensporig hoog.

De verzekeringsagent is nu bezig alles te bekijken en zal me in de aankomende week contacteren met de finale prijs voor alle drie mijn voertuigen.

Dit zit me eerlijk gezegd allemaal niet heel erg lekker. Als de makelaar zijn beloftes niet nakomt en in dezelfde trend woekerprijzen wil gaan aanrekenen voor de andere voertuigen dan weet ik het allemaal even niet meer. Aan de afgesproken premies zou ik 60€ BA / maand gaan betalen voor alle drie de voertuigen.

Mijn vraag is dus de volgende:

Kan ik indien de verzekeringsmakelaar zijn belofte niet waar kan maken een beroep doen op mijn herroepingsrecht van 14 dagen? Het herroepingsrecht is netjes in de polis van de nieuwe moto opgenomen maar ik weet niet of dit van toepassing is wanneer de makelaar in kwestie mijn motorfiets voor me heeft ingeschreven en de nummerplaat heeft geregeld bij het DIV ...

Dat de nieuwe motorfiets nog even bij de dealer blijft staan kan me niets schelen, ik heb hem enkel deze tijd van het jaar gekocht omdat nu alle "oude motorfietsen" aan korting de deur uit moeten om plaats te maken voor de nieuwe motorfietsen die in Januari op het Autosalon staan.

Alvast bedankt voor het lezen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2020 08:37

Ik vrees van niet, daar de voorwaarden van het herroepingsrecht niet voldaan zijn je heeft deze aangegaan in de bureel van de verzekering, mocht je dit thuis gedaan hebben had je herroeping recht
art. VI.47 tot VI.53 WER Voor elke overeenkomst op afstand, tenzij bijzondere omstandigheden, beschikt u over een herroepingsrecht
zie
https://economie.fgov.be/nl/themas/ver ... ij-aankoop


.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rad Dudesman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2020 12:54

Misschien moet ik mijn vraag herformuleren.

“Kan ik in het geval de makelaar zijn belofte niet nakomt een beroep doen op de wettelijke bedenktijd van 14 dagen bij het afsluiten van een verzekering? Ook al heeft de verzekeraar in kwestie de motorfiets voor mij ingeschreven?“


Dat het herroepingsrecht van verkoop op afstand hier niet van toepassing is is natuurlijk geheel logisch.

Reclame

Rad Dudesman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2020 23:49

Misschien moet ik mijn vraag herformuleren.

“Kan ik in het geval de makelaar zijn belofte niet nakomt een beroep doen op de wettelijke bedenktijd van 14 dagen bij het afsluiten van een verzekering? Ook al heeft de verzekeraar in kwestie de motorfiets voor mij ingeschreven?“


Dat het herroepingsrecht van verkoop op afstand hier niet van toepassing is is natuurlijk geheel logisch.
Inmiddels blijkt dat ik hier moet op terugkomen. Mijn oprechte excuses aan mede forumlid "Denlowie" want die had gewoon helemaal gelijk. Het is inderdaad zo dat de bedenktijd vermeld in het contract gewoon het herroepingsrecht bij verkoop op afstand is en dat dit niet van toepassing is eens het contract fysiek ondertekend werd op een kantoor of in een vestiging van de verzekeraar.

Als de verzekeraar zijn belofte niet nakomt zal het dus eventjes pieken maar kan ik troost halen uit het feit dat er in het contract ook heel duidelijk staat dat ik na het eerste verzekeringsjaar op eender welk moment kan opzeggen rekening houdende met een maand opzeg.

Wellicht maak ik me ook gewoon zorgen om niets. Ik ben echter zeer wantrouwend geworden als het op dit soort zaken aankomt daar de maatschappij waar mijn andere voertuigen op dit moment nog verzekerd zijn mij in het verleden al meerdere malen bij mijn radijzen gehad heeft.

Van het steevast niet nakomen van zijn eigen offertes en het zonder toestemming ophogen van de maandelijkse premie via het SEPA mandaat tot het simpelweg weigeren om een groen formulier af te leveren wegens een administratieve fout van hun kant. Vooral het niet (correct) bijhouden van het schadeverleden waardoor ik na 12 jaar en ruim 400 000 ongevalvrije kilometers nog steeds een BM van 6 heb hebben mij er toe aangezet naar een andere verzekeraar op zoek te gaan.

Bijkomend advies is nog steeds welkom. Eventuele preken heb ik gewoon verdiend, het was niet verstandig om desondanks mijn eerdere ervaringen alsnog het voordeel van de twijfel aan de nieuwe verzekeraar te gunnen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 12 okt 2020 09:33

Ik "denk" dat die situatie met BM eenvoudig op te lossen is.

Zover ik weet zal de maatschappij dat op uw eenvoudig verzoek voor u oplossen. Even bellen dus, en voor de goede orde uw verzoek aangetekend bevestigen (met kopie naar uw tussenpersoon )

En dan eens bij een goede onafhankelijke makelaar te rade gaan; er zijn er genoeg.

Terug naar “Algemeen”