Autoverzekering

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

Autoverzekering

#1 , 06 okt 2020 18:59

Beste,

de verzekering van de wagen van mijn moeder liep tot 05/2020 en kostte 500 euro. Nadien is polis automatisch opnieuw gestart en is de prijs verhoogd naar 870 euro. Dit wordt via een verzekeringsmakelaar geregeld. Mijn moeder wil de wagen aan mij verkopen en wil ik bij een goedkopere verzekering gaan. Ik heb momenteel mijn rijbewijs nog niet.

Ik wil graag een andere verzekering en de oude dus annuleren.. Aangezien deze de prijs had verhoogd leek dit ons een geldige reden om het te kunnen annuleren. De verzekeringsmakelaar zegt dat dit niet kan, zijn antwoord is: "Indien premie verandert mag je inderdaad opzeggen maar tarief is hier niet veranderd door tariefwijziging op vervaldag maar door aanpassing Bonus Malus en dan kan je enkel opzeggen tegen vervaldag". Zijn voorstel is om een tweedehandskeuring te laten doen, kentekenplaat binnen te brengen/nieuwe aan te vragen en op deze manier kan ik dan een nieuwe verzekering aanvragen.

Nu las ik op internet dat een administratieve keuring ook volstaat. Mijn moeder is met de wagen naar de keuring gedaan. Daar zeiden ze dat er geen administratieve of tweedehandskeuring nodig is om de wagen aan mij te verkopen EN de verzekering te kunnen annuleren. Volgens hen moet enkel een brief worden opgesteld (met bewijs geboorteakte) dat ik de wagen koop. Met deze brief kan ik dan naar een nieuwe verzekeringsmaatschappij om de wagen op mijn naam te laten verzekeren. De verzekeringsmakelaar zegt dat dit niet kan.

Wat is correct?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6856

#2 , 06 okt 2020 19:05

Het lijkt misschien een detail, maar als u de wagen koopt, en verzekert, wie staat dan gekend als de bestuurder? Heeft die persoon iets te maken met de schadegevallen op de polis van uw moeder ?

En uzelf, wanneer dankt u een rijbewijs te hebben? Uw leeftijd kan ook nog zijn belang hebben.

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2020 20:13

Het lijkt misschien een detail, maar als u de wagen koopt, en verzekert, wie staat dan gekend als de bestuurder? Heeft die persoon iets te maken met de schadegevallen op de polis van uw moeder ?

En uzelf, wanneer dankt u een rijbewijs te hebben? Uw leeftijd kan ook nog zijn belang hebben.
Ik zou mezelf als bestuurder willen registreren. Weet niet hoe het exact werk maar ik zou ook gebruiker kunnen zijn en mijn moeder begeleider. En mijn moeder heeft nog geen schadegevallen

Ivm examen: Ik volg momenteel rijlessen en hopelijk heb ik eind oktober mijn rijbewijs.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6856

#4 , 06 okt 2020 21:54

Bonus / malus is gebonden aan schadegevallen , dus ??

Het zou weleens kunnen dat de verzekering voor een niet ervaren bestuurder net iets duurder uitvalt. Vraag het eens na bij een makelaar misschien voor uw persoonlijke situatie ? Trouwen, het is helemaal niet nodig voor de verzekering om die auto te gaan verkopen en inkopen.

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 07 okt 2020 16:50

Ik dacht dat je een verzekeringspolis, 3 maanden voor de jaartermijn gewoon kon opzeggen, en vrij overstappen naar een andere maatschappij, en na ontvangst van de faktuur als blijkt dat de maatschappij de tarieven gewijzigd heeft.
bij mijn dochter was dat in ieder geval zo, geen idee of dat voor alle maatschappijen hetzelfde is.

Een bonus malus aanpassing is echter geen aanpassing van de tarieven, maar een wijziging naar aanleiding van een schadegeval.
Je kan dus wel gewoon van maatschappij veranderen al je op tijd opzegt.
Kijk de vervaldatum na, en zorg ervoor dat je minstens 3 maanden daarvoor opzegt, via aangetekende brief, of laat de nieuwe verzekeringsmaatschappij de opzegging doen.

Is je verzekeringsbemiddelaar een verzekeringsagent, of een verzekeringsmakelaar ?
Een verzekeringsagent werkt in dienst van een verzekeringsmaatschappij, en zal er alles aan doen om je bij die bepaalde maatschappij te houden, terwijl een makelaar je verschillende verzekeringsmaatschappijen kan aanbieden, en je ook makkelijk kan laten overstappen naar een andere maatschappij, zonder veel moeite voor jou (wel rekening houdend met de opzeggingstermijnen natuurlijk).

Sirkii
Berichten: 5410

#6 , 07 okt 2020 20:56

Een verhoging van500€ naar 870€ zonder schadegeval ? Begrijpe wie kan. Extra verzekeringen genolen? (Kleine) omnium? Etc

Als 18 jarige ga je als hoofdbestuurder meer betalen.

Geef eens meer info. Uw moeder kan zich als hoofdbestuurder niet herverzekeren bij een ander zonder doorgave van haar huidige BM.

Ws best betalen en opzeggen tegen de volgende vervaldag. Als jij sporadisch rijdt wel uw naam als occationele bestuurder doorgeven.

Terug naar “Algemeen”