Auto+motorverzekering 700€ duurder...

pietuitdebroek
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Auto+motorverzekering 700€ duurder...

#1 , 25 aug 2020 23:49

Situatie: Ik ben voorlopig in het bezit van een wagen en een motor. Binnenkort zal er een bedrijfswagen voor me klaarstaan dus zou ik mijn wagen willen verkopen.

Voor de verzekering van beide voertuigen betaald ik in de 200€/jaar, maar mocht ik de verzekering van wagen schrappen zou ik voor de motor plots in de 900€/jaar moeten betalen omdat motor dan als hoofdvervoersmiddel beschouwt word en meer risico's met zich meeneemt. Nadat mijn verzekeringsagent eens belde naar de verzekeringsmaatschappij konden ze nog zakken naar een bedrag in de 700€/jaar... maar is dan nog steeds 500€ duurder...

Belangrijkste vraag: Kan de koper van mijn wagen, de wagen inschrijven als ik die niet uitschrijf of ben ik verplicht kenteken in te geven?
Kan ik verzekering wagen laten doorlopen, ook al heb ik die verkocht?
Wat als ik hem verkoop voor export?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 aug 2020 14:23

Ik heb even wat rond gezocht, en ik zie dat quasi iedere verzekeraar fikse kortingen aanbiedt op motorverzekeringen onder voorwaarden.
De voorwaarde dat je een autoverzekering (BA) moet hebben, wordt telkens gesteld, met vaak nog extra voorwaarden (leeftijd, maximale BM, ...).
Dus hieruit kan ik concluderen dat jij de voorbije jaren een commerciële korting genoten hebt, maar nu niet meer voldoet aan de voorwaarden en dus de volledig prijs dient te betalen.

Ik zie bij een aantal verzekeraars ook de optie om die korting te blijven genieten als je een bedrijfswagen hebt, maar met andere voorwaarden dan.
Vaak worden de brandverzekering en familiale dan "verplicht".

Aangezien het hier om een commerciële korting gaat, is de verzekeraar tot niets verplicht om deze te geven, aangezien u niet meer voldoet aan de voorwaarden die op voorhand gekend zijn.

In ieder geval, voor uw vragen:
U kunt geen wagen verzekeren die u niet heeft.
Uw wagen verkopen voor export heeft net hetzelfde tot gevolg.
En moest u toch die pistes doorzetten, pleegt u als het ware fraude, waarbij u dus strafbaar bent.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 26 aug 2020 17:13

Belangrijkste vraag: Kan de koper van mijn wagen, de wagen inschrijven als ik die niet uitschrijf of ben ik verplicht kenteken in te geven?
Kenteken moet verplicht heringeschreven worden op ander voertuig binnen de 4 maanden, of ingeleverd binnen de 15 dagen ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 08-hs3afd4

Artikel 35

Wanneer de tenaamgestelde van de inschrijving een einde maakt aan het gebruik van het voertuig of niet langer voldoet aan één van de voorwaarden opgesomd in artikel 3, § 1, stuurt hij binnen vijftien dagen de kentekenplaat terug aan de Directie Inschrijvingen Voertuigen die tot de schrapping van het inschrijvingsnummer uit het repertorium overgaat.

Enkel in het geval waarbij de tenaamgestelde overeenkomstig de bepalingen van artikel 22, tweede paragraaf, de mogelijkheid heeft bij afstand of buitenverkeerstelling van zijn voertuig zijn kentekenplaat opnieuw te gebruiken voor de inschrijving van een ander voertuig, mag de tenaamgestelde de bestaande kentekenplaat nog vier maanden behouden in afwachting van een nieuwe inschrijving.

Reclame

Terug naar “Algemeen”