eigenaar auto en verzekeringpolis verschillend

Garfield1981
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

eigenaar auto en verzekeringpolis verschillend

#1 , 23 mei 2020 10:30

Hallo,

Ik had graag jullie advies over deze situatie.
Mijn vader is eigenaar van een Opel Corsa met oud model nummerplaat en is helaas in 2020 overleden.
De verzekeringspolis staat op de naam van mijn broer (vervaldag december)
Nav het overlijden gaan we een keuring voor verkoop doen om de Opel Corsa in te schrijven op naam van mijn broer en ook een nieuwe Europese nummerplaat krijgen.
Wij gaan een nieuwe verzekeringspolis opstarten bij een verzekeringsmakelaar dicht bij huis, en de vorige verzekeringspolis (via een verzekeringsmaatschappij via internet) wil ik direct stopzetten.
Is het dan correct als ik de oude nummerplaat teruggeef aan DIV, dat ik deze verzekering kan opzeggen en een deel geld kan terugkrijgen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 mei 2020 12:00


De verzekeringspolis staat op de naam van mijn broer (vervaldag december)
Het is dus uw broer die eventueel zal moeten opzeggen ...

Is het dan correct als ik de oude nummerplaat teruggeef aan DIV, dat ik deze verzekering kan opzeggen en een deel geld kan terugkrijgen?
Dat gaat zo goed als zeker een inbreuk zijn op de polisvoorwaarden van de verzekeraar.
Het is dezelfde verzekeringsnemer (je broer) die hetzelfde voertuig weer gaat in gebruik nemen en (ergens anders) verzekeren ...


Als je vader de verzekerde was, had dat conform contract gekund.
Doordat je broer verzekerd is, eigenlijk niet.


Hij kan ook bij huidige verzekeraar de wijziging van inschrijving en nummerplaat regelen
En vervolgens verzekering opzeggen op vervaldatum.
Of via nieuwe verzekeraar laten opzeggen.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2020 13:49

Naar mijn bescheiden mening moet er geen keuring voor verkoop plaatsvinden als ik dit artikel lees;
https://mobilit.belgium.be/nl/Resources ... overdracht. Voor de verzekering zie vorig bericht

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 23 mei 2020 18:32

Overname van auto vader door broer kan idd zonder keuring voor verkoop. Enkel administratieve keuring om de auto over te zetten (en een europese nummerplaat te bekomen)

Verzekering idd opzeggen drie maand voor de volgende vervaldatum

PS Het was niet verstandig van je broer om de polis op zijn naam te nemen terwijl de vader hoofdbestuurder was (omdat de vader geen goedkope polis meer kon krijgen ...) maar gelukkig is er geen ernstig ongeval gebeurd (wat je mogelijks veel geld zou gekost hebben wegens recht van verhaal)

Garfield1981
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2020 09:56

bedankt alvast voor de reacties, maar een administratieve keuring van vader op zoon kan in deze situatie niet omdat de nummerplaat nog van het 'oude' Belgische model is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 24 mei 2020 13:00

bedankt alvast voor de reacties, maar een administratieve keuring van vader op zoon kan in deze situatie niet omdat de nummerplaat nog van het 'oude' Belgische model is.
De doorgaans "vergeten" extra voorwaarde: plaat moet voldoen aan Art 21 ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... afd5#art21

Terug naar “Algemeen”