Terugeisen geschonken geld.

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Terugeisen geschonken geld.

#1 , 18 mei 2020 23:16

Beste,

In april 2018 vond een jeugdbeweging evenement plaats waar ik organisatorisch helpende hand was (was dus geen lid van deze vereniging). Een deel van de opbrengst (500 euro) zou naar een goed doel geschonken worden. Ik mocht deze kiezen dus na verloop van het evenement werd het bedrag over gemaakt naar mijn bankrekening. Maar er is een maar... Tijdens dit evenement liep mijn wagen die op het evenementen terrein stond en gebruikt werd (dus door de organisatie zou moeten verzekerd geweest zijn) schade op door het omvallen van een heras hek en een luidspreker op statief. Gelukkig zou de verzekering van de vereniging dit dekken. Ik deed het nodige en stuurde foto's van de schade naar het hoofd van de vereniging. Hier werd geen gevolg aan gegeven en na 6 maanden was er nog geen herstelling aan mijn wagen. Ik nam dus het lot in eigen handen en liet mijn wagen te vermaken, als zij hun verantwoordelijkheid niet nemen doe ik dat zelf. De totale herstelling koste me 900 euro (helaas zonder factuur, anders was het nog duurder voor mij). Ik gebruikte dus de 500 euro die ze me eerder hadden overgemaakt, dus moest ik nog 400 euro opleggen. Het geld voor het goede doel moesten ze dan maar van het andere deel van de winst nemen. Nu meer dan 2 jaar later blijkt iemand binnen de toenmalige organisatie die 500 euro voor het goede doel uit eigen zak te hebben overgemaakt aan dat goede doel, ziet hij zichzelf als voorschieter van het geld en eist hij dit vandaag aan mij terug.

Kan dit zomaar??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 18 mei 2020 23:29

Als dat geld bedoeld was voor het goede doel, mag u dat niet gebruiken om uw wagen mee te herstellen. De schenker kan het dan inderdaad terugeisen aangezien u niet hebt gedaan wat overeengekomen was.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 18 mei 2020 23:39

u had de schade aan uw verzekeraar moeten melden en die hadden dan wel contact opgenomen met de organisatie.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 19 mei 2020 10:40

De totale herstelling koste me 900 euro (helaas zonder factuur, anders was het nog duurder voor mij).
U bewijst nu zelf dat uw uitleg niet klopt. U hebt schade, maar kan dat nergens terugvorderen omdat u geen bewijsstukken heeft. Zwartwerk is een pest voor de economie en voor de eerlijke belastingbetaler.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mei 2020 20:51

U heeft zich geld toegeëigend dat niet van u was. Dit is misbruik van vertrouwen en komt eigenlijk op diefstal neer. Uiteraard dient u de bestemming van deze volledige som te eerbiedigen en door te storten aan de vereniging. Had al onmiddellijk moeten gebeurd zijn.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2020 09:49

Beste, allen dank voor de reacties. Dit geschil is ondertussen onderling opgelost en het geld is terecht bij het goede doel.

Terug naar “Algemeen”