Een auto bijkopen om te veranderen van verzekering

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Een auto bijkopen om te veranderen van verzekering

#1 , 21 mar 2020 14:18

Is het wettelijk in orde om een tweede auto bij te kopen als men er al een bezit.
Deze dan ergens anders te gaan verzekeren bij een goede verzekering en in te schrijven met nieuwe nummerplaten en er mee te rijden.
Vervolgens enkele maanden later de eerste auto te verkopen, de nummerplaten op te sturen en de verzekering ervan op te zeggen.
Welk document buiten de bestelbon heeft men nodig om een nieuwe auto te verzekeren bij een maatschappij waar men niet bekend is?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 21 mar 2020 14:24

U kan het ook eenvoudiger hoor. Met drie maand opzeg bent u van die verzekering af. Laat die opzeg gewoon regelen door de nieuwe maatschappij van uw keuze, of laat het uw makelaar doen. En als u een nieuwe auto nodig hebt, schakelt u direct over; het heeft geen zin maanden dubbel te betalen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 21 mar 2020 14:34

Beste

Natuurlijk kan dat. U kan een tweede voertuig verzekeren bij een maatschappij naar keuze.
En als u het eerste voertuig buiten dienst stelt Han u die polis laten schorsen.
Opzeggen kan natuurlijk ook minimum 3 maand voor de jaarvervaldag. Als die recent was kan dat dus pas tegen de volgende jaarvervaldag.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mar 2020 14:37

U kan het ook eenvoudiger hoor. Met drie maand opzeg bent u van die verzekering af. Laat die opzeg gewoon regelen door de nieuwe maatschappij van uw keuze, of laat het uw makelaar doen. En als u een nieuwe auto nodig hebt, schakelt u direct over; het heeft geen zin maanden dubbel te betalen.
Bosprocureur,

moet men bij opzeg verzekering geen rekening houden met de vervaldatum van de polis.
bv. vervaldag is 31.12.2020 en men zegt nu op dat beeindigt de polis slechts op 31.12.2020

= 9 maanden
Natuurlijk is men nu binnen de 3 maanden voor de vervaldatum bv. 31.05.2020; kan de huidige maatschappij dan niet eisen dat de polis 1 jaar doorloopt ?

Is een vraag.

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 21 mar 2020 15:19

Ja, inderdaad, je kan opzeggen tegen de jaarlijkse vervaldag. En die opzeg laten regelen door de nieuwe verzekering, zodat alles naadloos verder loopt zoals de verzekerde het wenst.

Die eerste auto nog maanden aanhouden, is nergens voor nodig; als je een andere auto koopt loopt die tot de eindvervaldag van de oude polis op de oude polis, en dan zoals gezegd naadloos verder op de nieuwe polis.

Eventuele omniumverzekering op de nieuwe wagen kan dan voor dat extra gedeelte omnium direct bij de nieuwe verzekering.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 21 mar 2020 15:46

Is het wettelijk in orde om een tweede auto bij te kopen als men er al een bezit.
Ja
Moet zelfs geen maanden dubbel lopen
Tot de andere verkocht is bvb, paar dagen, weken mss

2 auto's is 2 verzekeringen
2de neem je waar je wil

Kunnen ze niks aan doen bij verzekering


Welk document buiten de bestelbon heeft men nodig om een nieuwe auto te verzekeren bij een maatschappij waar men niet bekend is?
Met bestelbon ben je niks
Na betaling krijg je van dealer een papier waarmee je 'm kan inschrijven
(verder nodig of gevraagd: rijbewijs, ID kaart, ... en dat is het )

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 21 mar 2020 18:15

Als het je plan zou zijn om van je verzekering af te geraken, bij aankoop van een nieuwe wagen, dan kan dit eenvoudiger:
Bij aankoop van een nieuwe wagen hoef je niet te wachten tot de vervaldag van je verzekering om op te zeggen, maar kan je deze binnen de maand na inschrijven, met een opzeg van een maand, veranderen.
Let wel: enkel voor de BA van toepassing, andere verzekeringen (rechtsbijstand, omnium) genieten niet van deze makkelijke opzeg, en dien je dus best van de eerste maal bij je nieuwe verzekeraar af te sluiten.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 21 mar 2020 20:25

Je nieuwe verzekeraar zal je wel een vragenlijst laten invullen met vragen over je schadegevallen de laatste 5 jaar, geweigerd geweest bij verzekeraars etc. Liegen is niet verstandig .... ook als je een goede BM hebt zal je die ws niet meekrijgen omdat je daarvoor een attest van je huidige verzekeraar nodig hebt.

Mogelijks best de nieuwe auto bij je huidige verzekeraar tot vervaldag en dan overstappen. Een omnium kan je direct al bij de nieuwe verzekeraar nemen.

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mar 2020 21:00

Huidige verzekeraar is een gangster en ik wil er gewoon van af, hij laat mij nooit gaan, dus ik heb er een nieuwe auto voor over.
Wil gewoon starten in een nieuwe maatschappij, ik heb mijn een goede BM en een lijst van de laatste 5 jaar,
De kontraktdatum van mijn huidige auto verzekering is 1 september 2020.
Ik verkoop hem pas als de nieuwe geleverd is maar de autofabrieken zijn stilgelegd er is ondertussen een interesse van jewelste op de zoekertjes site waar ik hem tekoopgesteld heb, dus verkopen aan een professioneel gaat bijzonder vlot. Een maandje 2 auto's hebben is niet erg denk

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 23 mar 2020 18:36

Je opzegtermijn is binnen 5 maand. Zeg tijdig (via je nieuwe maatschappij) de oude verzekering op. Da s toch t makkelijkst. Als je t via een tijdelijke tweede wagen doet check dan eerst of je je BM kan behouden zonder attest van de huidige verzekeraar.

Als de makelaar een “gangster” is doch de verzekeraar OK is dan verander je simpelweg van makelaar.

DoubleCheck

#11 , 24 mar 2020 09:20

Ik begrijp de vraag niet goed? Weduwe33, was je sowieso van plan een nieuwe wagen te kopen, of wens je enkel van de oude verzekering af? Een nieuwe wagen kopen, enkel om van uw verzekering af te raken, lijkt me héél erg drastisch.

Ga gewoon met een goede verzekeringsmakelaar praten (mogelijk een makelaar die je al hebt voor woonverzekering / familiale verzekering?) en leg de situatie uit. Een goede makelaar regelt de overstap van auto-verzekering voor jou, zonder dat je er moet van wakker liggen (= zegt de verzekering bij uw oude verzekering op en start een nieuwe voor je op). Je zal hooguit enkele handtekeningen moeten zetten.

Om daar nu een nieuwe wagen voor aan te kopen, lijkt me toch wat overdreven (tenzij je er sowieso één nodig hebt, natuurlijk).

Terug naar “Algemeen”