Ziekenfonds - Werkloos, geen uitkering

MrJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ziekenfonds - Werkloos, geen uitkering

#1 , 08 mar 2020 17:11

Beste,

Onlangs merkte ik op dat mijn professioneel statuut fout was in het dossier van mijn ziekenfonds.
Dit stond nog op "Arbeider (gewoon actief)", terwijl ik momenteel al enige tijd niet werk en ook geen enkele vorm van uitkering krijg (eigen keuze). Toen heb ik dit aangepast naar "Ik werk niet en ben ook niet stempelgerechtigd".
(Ik weet dat ik dit waarschijnlijk onmiddelijk had moeten doen, maar ik wist dit niet. Ik hou me hier eerlijk gezegd echt niet mee bezig en betaal gewoon de facturen die ze mij in het begin van het jaar opsturen.)

Omwille van deze aanpassing, kreeg ik nu een brief waarin ze mij vragen om mijn aanslagbiljet personenbelasting inkomsten 2018 - aanslagjaar 2019 + verklaring op erewoord ingezetene. En nu vraag ik me dus af waar ik mij aan moet verwachten als ik dit opstuur?

- Gaan ze mij gewoon zeggen dat ze me niet meer willen verzekeren?
- Gaan ze eventueel alle voorgaande terugbetalingen (van doktersbezoeken en dergelijke) terugvorderen? (Als ze mij bv. €20 hebben terugbetaald ooit, moet ik die dan terugbetalen of gaat dit dan veel hoger liggen?)
- Of wordt dit een of andere juridische nachtmerrie met torenhoge kosten?

Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2020 17:20

De verklaring op de eer waarin u uw inkomen moet opgeven is nodig om u als persoon ten laste te kunnen inschrijven bij uw partner of ander gezinslid. Indien u niet als persoon ten laste kan ingeschreven worden, dient u zich als resident te verzekeren. U dient immers verzekerd te zijn om überhaupt terugbetaling van gezondheidszorgen te bekomen. U bent in feite verplicht om iedere wijziging in uw verzekeringstoestand mee te delen aan uw ziekenfonds. Om alle rompslomp te vermijden, raad ik u aan om u persoonlijk met de u toegestuurde documenten aan te bieden bij uw plaatselijk ziekenfonds.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

MrJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2020 18:04

Ok, bedankt. Ik zal langsgaan bij het plaatselijk kantoor van mijn ziekenfonds.

Kunt u mij in tussentijd zeggen wat het op financieël vlak betekent om mezelf als resident te verzekeren?
Kan ik omwille van dit probleem een financiële kater oplopen? Ik zou graag willen weten of ik in een val loop alvorens ik langs het kantoor ga.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mar 2020 20:14

Bent u alleenstaande?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

MrJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2020 20:41

Bent u alleenstaande?
Ja. (Ik woon wel samen met een familielid zonder ten laste te zijn van deze persoon indien dat ertoe doet.)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mar 2020 20:50

U kan dit best even met uw ziekenfonds bespreken. Mogelijk dat u ziekenfondsverzekerd ten laste van uw familielid kan worden. Toch zou ik u willen wijzen op het feit dat u geen pensioen opbouwt indien u niet sociaal verzekerd bent. Uw houding en/of uw overtuiging kan toch wel zwaarwegende gevolgen hebben, zoals bv. pas pensioen op pensioengerechtigde leeftijd wegens ontbrekende jaren in uw beroepsloopbaan.

Bedrag van de bijdragen vanaf 01/01/2020
Hieronder vindt u de bedragen van de bijdragen per categorie van personen:

Personen in voortgezette verzekering
Bijdrage per werkdag:
21 jaar en meer: 1,82 EUR
18 tot 21 jaar: 1,38 EUR
14 tot 18 jaar: 0,91 EUR
Bijdrage per volledige kalendermaand (dagbijdrage x 25):
21 jaar en meer: 45,50 EUR
18 tot 21 jaar: 34,50 EUR
14 tot 18 jaar: 22,75 EUR
Studenten
63,43EUR (Kwartaal bedragen)
Personen ingeschreven in het Rijksregister v.d. natuurlijke personen
Normaal:
748,19 EUR (Kwartaal bedragen)
Als inkomen < het grensbedrag van de jaarinkomens voorzien in artikel 134, 3° alinea van het KB van 3/7/96:
374,09 EUR (Kwartaal bedragen)
Als inkomen < het bedrag dat is vastgesteld om de verhoogde tegemoetkoming te genieten:
63,43 EUR (Kwartaal bedragen)
Als inkomen < het jaarbedrag van het bestaansminimum
0,00 EUR (Kwartaal bedragen)
Als men recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming in artikel 37, § 19, alinéa 1, 1°, 2° of 3° van de gecoördineerde wet:
0,00 EUR (Kwartaal bedragen)
Kloostergemeenschappen
Gerechtigde jonger dan 65 jaar: 95,81 EUR (Kwartaal bedragen)
Gerechtigde ouder dan 65 jaar: 27,40 EUR (Kwartaal bedragen)
Gewezen personeel van de openbare sector in Afrika
43,15 EUR (Kwartaal bedragen)
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

MrJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mar 2020 21:38

Ok, bedankt voor uw tijd en moeite.

Terug naar “Algemeen”