Terugbetaling BTW bij schade?

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

Terugbetaling BTW bij schade?

#1 , 08 jan 2020 11:37

Hallo,

Ik heb onlangs een schadegeval gehad waarbij een personenwagen tegen mijn tuinmuurtje reed.

Heb ik recht op terugbetaling van de BTW als ik het zelf herstel?

Wat is de (wettelijke) basis?

Bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2020 12:25

Als u geen btw nummer heeft en je herstelt zelf kan je niet de BTW op je werk terug krijgen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2020 12:57

Het bedrag van het expertise compromis ( ondertekend ) zult u ontvangen. En bij voorlegging van een
factuur, zal de verzekering ook het BTW bedrag terug betalen. Zonder officiële factuur niet.
Ook rekening houden met de 80% regel. 20 % wordt afgehouden van de compromis. Indien u een officiële factuur voorlegt
dan betaalt de verzekering die 20% + de BTW terug.
Deze regel is niet in alle polissen opgenomen, maar toch in vele.

Reclame

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#4 , 08 jan 2020 22:56

Ik ben het niet eens met stellingen hierboven. Er is rechtspraak die duidelijk maakt dat ongeacht herstelling ( of zelf herstellen) de schadelijder de volledige som moet krijgen.
Ik zoek het morgen even op.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

#5 , 09 jan 2020 09:21

Ok bedankt. Heb via de volgende link ook nog iets gevonden. Dat het een auto of een muurtje is zal geen verschil uitmaken?

viewtopic.php?f=86&t=27788&hilit=btw

Cass. 13 januari 1983,J.J.P. 1984,210 en http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;)

De verzekering moet zelfs de btw betalen ook a wordt de wagen niet hersteld.

Ook de B.T.W. op de herstellingskosten is verschuldigd,ook al wordt de wagen daadwerkelijk niet hersteld‘(Cass. 20 september 1988,Verkeersrecht 1988,317,noot BREWAEYS,E.,J.L.M.B. 1989,1042,noot DEBOECK,K.).

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#6 , 09 jan 2020 09:40

Inderdaad. Dat is vaststaande rechtspraak. De meeste verzekeringsmaatschappijen passen dat ook correct toe.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

#7 , 09 jan 2020 09:43

Ja maar blijkbaar is het anders als het gaat om de woning. Als iemand hierover iets uit de rechtspraak weet? Ik zal alvast mijn rechtsbijstand contacteren...en de ambudsman.as verzekeringen
Het maakt blijkbaar een verschil uit tussen woning en autoschade...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jan 2020 11:01

#4 EN # 5

Het gaat hier om schade aan zijn tuinmuurtje. Is dat hetzelfde als schadegevallen aan een wagen ?
Ik dacht dat de aangehaalde rechtspraak handelde over schade aan wagens.
Daarom denk ik dat # 3 correct is. Heb juist 3 schadegevallen meegemaakt ( bij buren ) met dezelfde regeling.

Verbeter mij als ik mis ben.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 jan 2020 11:08

Het verschil heeft te maken met wie betaalt.

De aansprakelijkheidsverzekering van de auto: u hebt recht op de btw, zie de cassatierechtspraak

Woningverzekering , dus uw verzekeraar: dan gelden niet de regels van het aansprakelijkheidsrecht, maar de polisvoorwaarden. Die bepalen vaak dat de btw maar betaald wordt op voorlegging van de factuur.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 10 jan 2020 11:45

Anderzijds kan de woningverzekering mogelijks de schade zelfs hoger begroten; zij gaan meestal uit van nieuwwaarde, terwijl de BA autoverzekering enkel de schade in huidige waarde, dus min slijtage en dgl, zal vergoeden.

Terug naar “Algemeen”