Dading 2x ontvangen, gestort op verkeerd rekeningnummer

asrock2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Dading 2x ontvangen, gestort op verkeerd rekeningnummer

#1 , 21 okt 2019 11:39

Onder de waarborg letsel bestuurder van mijn autoverzekering ondertekende ik een overeenkomst van dading. Mijn autoverzekeringsmaatschappij gaat dus akkoord met de betaling van de som van X Euro. Bij de betalingswijze vermeld ik rekeningnummer A waarvan ik titularis ben.
Mijn autoverzekeringsmaatschappij maakt een fout en stort het bedrag van X Euro op rekeningnummer B, waarvan ik ook titularis ben. Enkele dagen later stort mijn autoverzekeringsmaatschappij nogmaals bedrag X Euro op het correcte rekeningnummer A, zoals opgegeven in de overeenkomst van dading. Ik heb maw het bedrag X tweemaal ontvangen.
Ik kreeg een brief met het verzoek om het teveel gestorte bedrag terug te betalen aan de autoverzekeringsmaatschappij. Ik heb nergens in de overeenkomst van dading vermeld dat bedrag X moest gestort worden op rekeningnummer B.
  • Welke stappen/wetgeving kan de autoverzekeringsmaatschappij ondernemen om het door hen teveel betaalde bedrag terug te vorderen?
  • Ben ik verplicht het teveel gekregen bedrag terug te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6856

#2 , 21 okt 2019 13:06

Eerst antwoord op uw tweede vraag : u bent wel degelijk verplicht een onverschuldigde betaling terug te betalen. En als u snel bent, hebt u zelfs nog de keuze hetwelk u terugstort, het eerste of het tweede :twisted:

En de tweede vraag, de maatschappij heeft op haar beurt ook de keuze; lang wachten zal hen enkel verplichten om kosten te maken, die uiteraard te uwen laste vallen. Het verbaast mij dat die vraag zelfs gesteld wordt.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 21 okt 2019 15:10

Verzekering kan u vanaf officiële in kennis stelling van vergissing volgende interest aanrekenen ( met bronvermelding hier.

Wettelijke interest 2019 2% B.S. 14 januari 2018
Als ze binnen 30 dagen of zo naar de rechtbank*en GDW moeten stappen kost het u 'iets' meer... en vermoedleijk tevens een brief waarin uw polis(sen) worden afgesloten / opgezegd.
*RVP (rechtsplegingsvergoeding niet vergeten.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 okt 2019 19:07


Ben ik verplicht het teveel gekregen bedrag terug te betalen?
Ja. Een onverschuldigde betaling creëert een verbintenis tot terugbetaling. Hoe u het ook draait of keert, voor één van de twee betalingen is er geen grond.


Welke stappen/wetgeving kan de autoverzekeringsmaatschappij ondernemen om het door hen teveel betaalde bedrag terug te vorderen?
Ingebrekestelling, dagvaarding, rechtszaak, uitvoerend beslag. Kosten: initieel bedrag, dagvaardingskosten, rechtsplegingsvergoeding, wettelijke interest en kosten van uitvoering.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Algemeen”