Bedenktijd auto- en brandverzekering

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Bedenktijd auto- en brandverzekering

#1 , 11 okt 2019 00:26

Dinsdag 08/10 had ik een afspraak bij een verzekeringsmakelaar.
Sinds een jaar heeft deze mijn autoverzekeringen overgenomen nadat mijn vorige makelaar stopte.Helaas zijn er daarbij wel enkele problemen geweest.Hij zei dat deze maatschappij niet de beste is qua communicatie.

Dus dinsdag ging hij met mij bekijken of er betere alternatieven waren en eventueel nam hij mijn brandverzekeringen ook over.
Uiteindelijk was maatschappij X het beste volgens de makelaar.
Ik heb duidelijk gevraagd of er specifieke zaken mee inbegrepen waren.Dit was zeer zeker het geval.

Ik heb dus een aanvraag/opzeg getekend.

De volgende dag ontvang ik een telefoontje van een medewerker van het kantoor.Helaas had ik de telefoon niet bij de hand.
Er was een vraag omtrent de familiale verzekering die bij mijn huidige maatschappij inbegrepen zit bij brandverzekering.
Er was diezelfde dag niemand meer bereikbaar op kantoor.

Later op de avond ben ik de voorwaarden van maatschappij X aan het lezen en kom ik tot de conclusie dat de makelaar niet correct is geweest bij zijn beweringen.
Het komt op het volgende neer:
Familiale is apart en niet inbegrepen.Bij mijn in huidige verzekering wel.
Bepaalde zaken niet inbegrepen,waaronder wagens,etc.Tenzij je extra betaald,hetgeen niet vermeld werd.Stormschade aan gestalde voertuigen wordt sowieso nooit vergoed.
Komt daar nog bij dat deze makelaar blijkbaar aan de basis ligt met de problemen die er geweest zijn bij overname van de autoverzekeringen en niet de maatschappij.

Ook stel ik mij nu vragen bij het waarom de makelaar en medewerkers mij telefonisch contacteren en afspraken maken.
Gisterenavond heb ik enkele vragen in e-mail verstuurd en hier heb ik geen antwoord op gekregen.

Dus ik ben ervan overtuigd dat de keuze voor deze makelaar een slechte beslissing geweest is.
Daarom sta ik op het punt me te beroepen op mijn bedenktijd.

Is het wettelijk voldoende om dit via email te verzenden,zowel naar de makelaar als naar de maatschappij?

Opmerking:Ik heb getekend maar er staat nergens een datum bij.Enkel handtekenen was voldoende.Dus in principe zou de makelaar zelf er een andere datum dan diegene van 08/10 kunnen opzetten.
Ik heb geen bewijs van de afspraak.Alles is via telefoon en ter plaatse gebeurd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 okt 2019 10:33

Een makelaar die het goed kan uitleggen nooit geloven. Die ziet maar één doel voor ogen: zijn beurs

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2019 19:21

Ondertussen is er vandaag heel wat gebeurd.
Deze morgen had ik nog geen reactie op mijn e-mail.Wel een email van het kantoor ontvangen omtrent de verkoop en verhuur van vastgoed.Hetgene deze makelaar ook doet.Ik heb tijdje geleden van hen de vraag gekregen wat mijn plannen waren met mijn woning.
Dus dat gaat dan weer wel.Mij antwoorden niet.

Ik ben vandaag 4x gebeld door de kantoorhouder waarbij ik slechts de eerste keer deze voormiddag in de mogelijkheid was om op te nemen.
Tijdens dat eerste gesprek heb ik mijn vragen gesteld die in de email stonden.Daarbij verzekerde hij dat als hij zei dat bepaalde zaken mee verzekerd zijn dit effectief ook zo is.
Nochtans staat er in de algemene voorwaarden iets anders vermeld.
Hij wist ook niet meer voor hoeveel verzekeringen ik op kantoor was geweest.
Na enig aandringen zou hij het nakijken.
Ik vroeg hem via email verder te reageren maar hier had hij geen tijd voor.Via de telefoon was makkelijker.
Daarna heeft hij nog 3x getracht mij telefonisch te bereiken ondanks dat ik gemeld had niet in de mogelijkheid te zijn om op te nemen.
Na de tweede en derde oproep heb ik dan zelf nog terug gebeld.De kantoorhouder kon niet aan de lijn komen.Ik heb aan de baliemedewerkster uitdrukkelijk gemeld om via email te reageren.
De derde maal zei de kantoorhouder dat hij niet reageert via email.
Ik werd een vierde keer gebeld en kon de telefoon niet beantwoorden.Daarna had ik wel een e-mail ontvangen.
Eindelijk dacht ik dat hij het begrepen had.Maar wat stond erin:Wil je mij terug bellen?
Het was me nu wel duidelijk dat er iets niet correct was met de werkwijze en beweringen van deze makelaar.
Ik heb daarbij mijn telefoon genomen en toch terug gebeld.Via email zou ik toch geen stap verder raken.
Hij begon met zijn verkoopspraat waarop ik meldde af te zien van het over nemen van mijn huidige verzekeringen bij de door hem voorgestelde maatschappij.
Daarop volgde een korte stilte en werd hij furieus.Ik was niet meer welkom,mocht het kantoor nooit meer binnen komen,etc.
Ik heb nog gezegd dat ik volgende week langs kwam om de annulatie door hem te laten ondertekenen.
Hierbij riep hij nogmaals dat hij me nooit meer op kantoor wilde zien en maar een andere makelaar moest zoeken.
Ik ben dus wel klant van dit kantoor met 2 verzekeringen.
Hij heeft een voorstel gedaan om me te verzekeren bij een andere en betere maatschappij.Nu ik hier niet meer mee instem,gooit hij me buiten?

Ik maak me nu dus wel zorgen over het verdere verloop.Hoe weet ik of kan ik verhinderen dat hij die opzeggingsbrieven niet aan mijn huidige maatschappijen bezorgd en ik binnen enkele maanden zonder enige verzekering achterblijf?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 11 okt 2019 20:50

Mandateer een andere makelaar. Een goeie deze keer :)

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2019 22:20

Natuurlijk zoek ik een andere.
Maar kan deze nu verder iets doen met die opzeggingsbrieven?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 okt 2019 09:18

Je hebt het u nodeloos ingewikkeld gemaakt. Bij overstap naar een andere verzekering zal de nieuwe verzekering al uw polissen opzeggen. Je hoeft helemaal niets zelf te doen

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 okt 2019 09:44

Dat is het nu net.Ik wil niet meer overstappen naar een andere verzekering.Mijn huidige polissen mogen niet worden opgezegd.
Ik heb nog geen nieuwe polissen getekend.Enkel opzeggingsbrieven.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 12 okt 2019 10:48

Uw nieuwe makelaar zal dat wel oplossen. Gewoon de huidige maatschappij op de hoogte stellen van de situatie, en dat elke mogelijke opzeg die van voor vandaag dateert niet door uzelf, of niet met uw instemming, gegeven is.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 13 okt 2019 13:47

Makelaar doet er weinig toe - verzekeringsmaatschappij wel.
Vraag desnoods via vriendenkring of rechtstreeks aan verzekering een makelaar in uw buurt.
PS ik heb drie makelaars een al 45 jaar ( nu ja overname na overname na overname na overname) - de andere (overname) en nu een derde (nieuw maar wel enkele polissen bij zelfde verzekering). Wegens verhuis ...maar dat kan dus.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 13 okt 2019 15:15

Ik heb nooit met een makelaar gewerkt, tenzij 50 jaar geleden, toen mijn ook makelaar was. Na zijn overlijden altijd rechtstreeks met een maatschappij zelf onderhandeld, en altijd goed geweest. Sedertdien al aan mijn derde verschillende maatschappij.

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 okt 2019 10:13

Vandaag heb ik een vervaldagbericht ontvangen voor een nieuwe verzekering die dus blijkbaar door de desbetreffende makelaar aan de maatschappij werd bezorgd.
Ik heb hiervoor dus geen offerte noch polis getekend.
Ik heb de maatschappij gecontacteerd en men zegt dat dit niet mag zonder mijn toestemming/handtekening.
Voor verdere afhandeling dien ik me te begeven naar de makelaar.

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 okt 2019 11:43

Ik ben net terug van de makelaar.Ik ben dus weer buiten gezet zonder enig antwoord.Ik heb dus 10 min lang aan de makelaar gevraagd om die polis te zien.Echter werd ik continu onderbroken.Er was geen speld tussen te krijgen.Hij bleef volhouden dat er niets was opgestuurd.
Maar de manier waarop hij me aansprak was ongelooflijk.Om het te geloven moest je er zelf bij geweest zijn.
Hij zei zelfs dat hij de politie zou bellen als ik niet vertrok.
Daarna heb ik onmiddellijk X gecontacteerd.Er is dus wel degelijk een contract.Zij konden maar niet geloven hoe die makelaar me behandeld had.
Men gaat het nu intern oplossen.

Geen namen - JurecaBe - moderator

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 16 okt 2019 12:04

Ongelofelijk.

Schrijf de verzekeringsmaatschappij, aangetekend, om die nieuwe polis ongedaan te maken. Om vriendelijk te zijn naar de makelaar kan u hem een kopie doormailen.

En dan bent u vrij om bij die maatschappij of elders uw polissen op punt te zetten.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 okt 2019 12:43

Contact opnemen met : ASSURALIA TEL. 02/5475611
OMBUDSMAN VAN DE VERZEKERINGEN ECONOMIE;FGOV;BE
WWW.ombudsman.as/nl info@ombudsman.as

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 okt 2019 14:07

Ik heb contact gehad met de maatschappij en via e-mail annuleren zou voldoende zijn.
Heb ik recht op het bekijken van dat contract?Ik wil die handtekening zien.Die is dan vervalst.

Terug naar “Algemeen”