Reisverzekering

Nelper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Reisverzekering

#1 , 31 aug 2019 13:54

Mijn gezin en ik boekten een reis naar Tenerife van 14 tot 28 dec 2019. Via Ryanair, met een reisverzekering van Ryanair die we betaalden bij boeking.

Sinds die boeking hebben we ontdekt dat ik zwanger ben van ons derde kind. Op moment van reizen ben ik dan 31 tot 33 weken zwanger. Op de 12 weken echo heeft mijn gynaecoloog afgeraden om nog met het vliegtuig te reizen in het derde trimester van de zwangerschap (dus na week 28). Ze heeft hier ook een attest voor opgemaakt zodat ik onze reis kon annuleren.

Ik contacteerde Ryanair die me zeiden een alternatieve boeking te maken eerder in de zwangerschap (het is een familiebezoek dus wil wel heel graag nog gaan alvorens de geboorte) en dan de boeking van december te annuleren via hun claims procedure. Zo gezegd zo gedaan: ik doe een alternatieve boeking voor oktober en dien een claim in voor de boeking van december.

Krijg ik reactie van de klantendienst dat hun tickets "non-refundable" zijn en ze me niet kunnen helpen. Ondanks sympathie voor de situatie uiteraard. Voor een annulatie diende ik mijn reisverzekeraar aan te spreken. Dat die ook via Rynair verliep ten spijt heb ik wel zelf mogen uitzoeken waar ik daarvoor moest zijn. Uiteindelijk een RyanairEuropeAssistance website gevonden en daar een claim ingediend. Maar nu krijg ik daar ook reactie dat ze niet aan mijn vraag kunnen voldoen omdat het gaat over een preventieve annulatie (wat dat ook moge betekenen).

Wat zijn mijn rechten? Wie kan ik eventueel nog aanspreken? Het lijkt me niet correct dat ze niet tussenkomen ondanks attest van de gynaecoloog, vooral omdat op basis van ditzelfde attest me medische hulp kan ontzegd worden via diezelfde verzekering, aangezien ik dan reis tegen medisch advies in. Dus ze willen niet annuleren maar ik kan tegelijkertijd de reis niet maken omdat ik dan niet verzekerd ben. Dat kan toch niet??



Alvast bedankt voor jullie advies.
Vriendelijke groeten,
Nele

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2019 16:39

Neem NOOIT en reisverzekering bij deze waar je mee op reis gaat.

Een reisverzekering kan je overal nemen zelfs in je bank !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#3 , 01 sep 2019 08:05

Beste

Dit lijkt me correct te zijn. In zoverre dat volgens de polisvoorwaarden de waarborg annulatie enkel geldt bij .dood, ernstige ziekte of ongeval. Zwangerschap behoort tot geen van deze categorieën.
Niet verwezen in uw post: ook eerder bestaande aandoeningen worden uitgesloten. En uw zwangerschap was er voor u de reis boekte vermoed ik.

Samengevat : de polisvoorwaarden zijn niet om over naar huis te schrijven maar u heeft deze aanvaard door er op in te schrijven. Zoals hier al aangehaald : neem een reisbijstand bij een degelijke verzekeringsmaatschappij.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Nelper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2019 21:23

@denlowie: Ja dat beseffen we ondertussen ook. Weer een ervaring rijker. En zeur niet over de professionaliteit van Ryanair als je met zo'n maatschappij vliegt. I know. Maar toch.

@basejumper: van de zwangerschap was nog geen sprake bij boeken. Dus valt niet onder "eerder bestaande aandoening". Had ik het geweten had ik niet geboekt. Maar dat helpt me nu niet jammer genoeg.
Ik snap daarnaast ook dat zwanger zijn op zich geen ernstige ziekte is. Gelukkig maar. Desondanks schreef mijn gynaecoloog dat zij afraadt te vliegen na week 28 wegens medische redenen. Dat attest kan ik indienen maar heeft blijkbaar geen enkele waarde. En dat is wat ik niet begrijp en waar ik van hoop ergens advies te krijgen: staan er niet de juiste dingen op dat attest? Kan ik ergens nog hulp vragen? Ik begrijp niet dat als mijn arts zegt dat ik niet kan vliegen ik mijn reis niet kan annuleren: in mijn wereld is dat een gerechtvaardigde reden, maar in de wereld van vliegtuigmaatschappij(verzekering) blijkbaar niet. En dat vind ik uiteraard moeilijk om te accepteren. Als mens, maar zeker als gedupeerde.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 01 sep 2019 22:51

Uw arts raadt het af, wat niet hetzelfde is dat u niet mag of kunt vliegen.
Ik zeg niet dat u de raad van uw arts in de wind moet slaan (allesbehalve, zeker en vast opvolgen), maar voor de maatschappij is dit inderdaad geen geldige reden: u kunt op dat moment immers vliegen.

Ik begrijp niet hoe u zegt dat u niet zou verzekerd zijn als u de reis toch zou maken.

Nelper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 sep 2019 09:30

@Blaatpraat: dus u denkt dat het echt over zoiets simpel gaat als de semantiek van het attest? Dat zou geweldig zijn. Want aangezien mijn arts niet wil dat ik vlieg, moet het niet al te veel moeite zijn een attest te schrijven waarin 'afgeraden' wordt vervangen door bv 'niet toegestaan'. Als het daarmee in orde zou zijn... waauw. Toch weer jammer dat het zo moeilijk blijkt voor de maatschappij dit dan even te laten weten he. Tjeezus.

Erg bedankt voor je idee! Ik vraag een alternatief attest en probeer het nogmaals...

Oh en dat van niet verzekerd zijn als ik toch reis: iemand zei me dat ik de reis ook niet kan maken, omdat diezelfde verzekeringspolis stelt dat zij niet tussenkomen in gemaakte medische kosten als ik reis tegen het advies van een arts. En het attest dat nu onvoldoende was om te mogen annuleren zou wel voldoende zijn om die reden in te roepen moest ik alsnog vliegen (wat ik uiteraard niet van plan ben) en me iets overkomt.

Terug naar “Algemeen”