Inbraakschade: verplicht laten herstellen of niet?

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

Inbraakschade: verplicht laten herstellen of niet?

#1 , 28 jun 2019 09:02

Wij hebben zopas een nieuwe woning gekocht. Nog voor het verlijden van de akte werd er ingebroken en werd een schuifraam geforceerd.
De vorige eigenaar contacteerde zijn brandverzekering. Er werd een expertise aangesteld en er werd een offerte/bestelling(?) Voor de vervanging van het raam opgemaakt.
Het bedrag dat overeenkomt met de offerte werd nu overgemaakt op mijn rekening. Omdat de aannemer steeds op zich laat wachten vraag ik mij af of ik hem deze opdracht daadwerkelijk moet geven? Volgens mij vergoedt de verzekering de 'schade' door het geld te storten op mijn rekening.
De aannemer vraagt nu al het geld vooraf te storten en zegt daarbij dat het eigenlijk reeds om een 'bestelling' gaat.
Mijn vraag: wat mag of moet ik doen? Ik heb geen weet van een bestelbon en ik betaal niet graag vooraf. Ik geef de voorkeur te betalen als de werken goed zijn uitgevoerd....
Dank voor alle reacties.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 28 jun 2019 10:07

Van wie hebt u dat geld op rekening gekregen, en met welke omschrijving?

U bent alleszins niet gebonden door een vraag om informatie/offerte vanwege de vorige eigenaar, tenzij er natuurlijk iets anders overeengekomen zou zijn.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#3 , 28 jun 2019 17:36

Het geld werd gestort door de verzekering zelf. Met als omschrijving: 'vergoeding schade' en dan het schadedossiernummer...

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 jun 2019 17:50

Je bent niet verplicht de schade te laten herstellen, maar dan betaald de verzekering ook nite de BTW. Die krijg je pas na voorlegging van factuur

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 29 jun 2019 19:30

viewtopic.php?t=51707#p280286
Tekst van scorpioen van enkele jaren geleden:

Als ik recht heb op schadevergoeding heb ik, als ik de btw niet kan recupereren, recht op de btw. Of ik het goed nu laat herstellen of niet. Dit is ondertussen vaste rechtspraak van het Hof van Cassatie en alle rechtbanken.

Of die schadevergoeding nu moet betaald worden omdat de tegenpartij tegen mijn auto is gereden, dan wel omdat een dakpan van het huis van de tegenpartij op mijn auto gevallen is, dan wel omdat een muur van de tegenpartij op mijn auto gevallen is maakt allemaal niets uit. Het principe blijft hetzelfde: op grond van art. 1382 BW heb ik recht op integrale schadevergoeding, en die omvat ook de btw (als ik geen btw-belastingplichtige ben en die btw niet kan aftrekken).

En of die schadevergoeding nu betaald wordt door mijn buur, of door diens verzekeraar brand of verzekeraar auto heeft er ook niets mee te maken. Ik blijf in alle gevallen recht hebben op integrale schadevergoeding.

Mathieu Rutten

#6 , 29 jun 2019 20:03

Het is pas een bestelling als u opdracht geeft aan de aannemer om de herstellingen uit te voeren. Op het ogenblik van de aanvang der werken kan de aannemer een voorschot vragen en de rest wordt voldaan als de werken zijn uitgevoerd. Ik zou toch eerst eens nazien of de offerte met of zonder btw is. Is de offerte zonder BTW, je laat herstellen en je krijgt een factuur met BTW, dan kan je mijn inzien vooralsnog de BTW recupereren. Is de offerte met btw en je laat de raam niet herstellen dat steek je dit geld in de pocket.....maar dan heb je achteraf natuurlijk geen verhaal.

Terug naar “Algemeen”