opzeg autoverzekering

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

opzeg autoverzekering

#1 , 27 mar 2019 08:52

Ik ben van plan auto langs de kant te laten .
betaal premie omniumverzekering via maandelijkse opdracht samen met brand en familiale .
Auto staat wel ingeschreven op mijn dochter haar naam , ik zelf ben de verzekeringsnemer .
auto is gekeurd verleden jaar 2018 en keuring loopt nog tot april 2020 .( 2 jaar )
Moet auto gekeurd worden al is het slechts administratief want auto is ingeschreven op haar naam ?
Dochter zou de nummerplaat niet overpakken .
wat juist te doen en waarop aandacht houden ?
dank bij voorbaat .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 mar 2019 09:30

Dus als ik het goed begrijp:
Er is een wagen, ingeschreven op naam van dochter.
Verzekering is op naam van u.

U wilt de wagen doorgeven aan uw dochter, er zelf niet meer mee rondrijden.

In dat geval neemt de dochter best de nummerplaten over, aangezien de wagen en de nummerplaten op haar naam staan.
Een andere plaat kan ook, maar dan zou er een nieuwe inschrijving dienen te gebeuren (= wellicht opnieuw BIV betalen).

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#3 , 27 mar 2019 15:16

Dus als ik het goed begrijp:
Er is een wagen, ingeschreven op naam van dochter.
Verzekering is op naam van u.

U wilt de wagen doorgeven aan uw dochter, er zelf niet meer mee rondrijden.

In dat geval neemt de dochter best de nummerplaten over, aangezien de wagen en de nummerplaten op haar naam staan.
Een andere plaat kan ook, maar dan zou er een nieuwe inschrijving dienen te gebeuren (= wellicht opnieuw BIV betalen).
auto is in principe reeds ingeschreven op dochter haar naam dus hoop ik dat zij niet nogmaals BIV moet betalen . Ik denk dan ook dat het beter is dat ze de nummerplaten houdt van de wagen die ze nu afdankt en verzekering laat doorlopen op haar nummerplaten . Morgen begeef ik me tot bij verzekeringsagent .
dank in ieder geval

Reclame

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#4 , 27 mar 2019 17:02

Dus als ik het goed begrijp:
Er is een wagen, ingeschreven op naam van dochter.
Verzekering is op naam van u.

U wilt de wagen doorgeven aan uw dochter, er zelf niet meer mee rondrijden.

In dat geval neemt de dochter best de nummerplaten over, aangezien de wagen en de nummerplaten op haar naam staan.
Een andere plaat kan ook, maar dan zou er een nieuwe inschrijving dienen te gebeuren (= wellicht opnieuw BIV betalen).

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#5 , 27 mar 2019 17:04

nog eens overdacht en je zou best gelijk kunnen hebben .
nummerplaten staan inderdaad ook ingeschreven op haar naam .

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 27 mar 2019 19:00

Auto staat wel ingeschreven op mijn dochter haar naam , ik zelf ben de verzekeringsnemer .
auto is gekeurd verleden jaar 2018 en keuring loopt nog tot april 2020 .( 2 jaar )
Moet auto gekeurd worden al is het slechts administratief want auto is ingeschreven op haar naam ?
Dochter zou de nummerplaat niet overpakken .
Huh :?:
Auto is al ingeschreven op haar naam (wat eigenlijk niet klopte ...).
Dus enige dat jullie moeten doen is de verzekering ook op haar naam zetten - opgelost ...

Als je dat zo doet, is er geen enkele extra keuring nodig.


Dochter dankt haar huidige wagen af, stuurt nummerplaten daarvan binnen.
Ze krijgt het teveel betaalde aan verkeersbelasting terug (is te betalen per begonnen maand).

Dochter zet "uw" auto over op haar verzekering, met de nummerplaten waarop die al onder haar naam ingeschreven was. Verkeersbelasting loopt gewoon verder, want kwam ook al op naam dochter.

U schrapt uw eigen verzekering op de auto wanneer die overgezet is op uw dochters naam.
(Als jullie bij dezelfde makelaar / maatschappij zitten, kan dat ineens tegelijk.)


Eventuele financiële regelingen / verkoop van jouw auto aan haar / doe je achter de schermen.

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#7 , 27 mar 2019 19:12

Auto staat wel ingeschreven op mijn dochter haar naam , ik zelf ben de verzekeringsnemer .
auto is gekeurd verleden jaar 2018 en keuring loopt nog tot april 2020 .( 2 jaar )
Moet auto gekeurd worden al is het slechts administratief want auto is ingeschreven op haar naam ?
Dochter zou de nummerplaat niet overpakken .
Huh :?:
Auto is al ingeschreven op haar naam (wat eigenlijk niet klopte ...).
Dus enige dat jullie moeten doen is de verzekering ook op haar naam zetten - opgelost ...

Als je dat zo doet, is er geen enkele extra keuring nodig.


Dochter dankt haar huidige wagen af, stuurt nummerplaten daarvan binnen.
Ze krijgt het teveel betaalde aan verkeersbelasting terug (is te betalen per begonnen maand).

Dochter zet "uw" auto over op haar verzekering, met de nummerplaten waarop die al onder haar naam ingeschreven was. Verkeersbelasting loopt gewoon verder, want kwam ook al op naam dochter.

U schrapt uw eigen verzekering op de auto wanneer die overgezet is op uw dochters naam.
(Als jullie bij dezelfde makelaar / maatschappij zitten, kan dat ineens tegelijk.)


Eventuele financiële regelingen / verkoop van jouw auto aan haar / doe je achter de schermen.
we hebben verschillende makelaar . Zo te lezen is dit wel de te volgen weg . ik denk wel dat ik niet onmiddellijk kan opzeggen , dat ik dus nog een maand of 3 zal moeten verder betalen . Haar auto zoekt ze nog verder te verkopen .µ
In ieder geval dank .

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 27 mar 2019 19:42

Als het risico verdwenen is, dus als de dochter verzekering voor haar auto op haar naam heeft, hoeft u geen drie maand opzeg te geven, de polis wordt onmiddellijk geschorst.

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#9 , 27 mar 2019 20:01

Als het risico verdwenen is, dus als de dochter verzekering voor haar auto op haar naam heeft, hoeft u geen drie maand opzeg te geven, de polis wordt onmiddellijk geschorst.
zou goed nieuws zijn .
dank u

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#10 , 28 mar 2019 14:37

Als het risico verdwenen is, dus als de dochter verzekering voor haar auto op haar naam heeft, hoeft u geen drie maand opzeg te geven, de polis wordt onmiddellijk geschorst.
Makelaar was niet aanwezig ,zijn vrouw wel en die beweerde dat het niet mogelijk was de polis onmiddellijk te schorsen , loopt nog 3 maand door .
Ook de omnium of de rechtsbijstand stoppen niet onmiddellijk .

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 28 mar 2019 14:46

U zit inderdaad in een patstelling hiermee.

Het risico verdwijnt immers niet: de wagen inclusief die nummerplaat blijft rondrijden op de baan.
Enige manier om snel van de verzekering af te kunnen, is de plaat schrappen.
Anders zou iedereen zomaar kunnen stellen dat een wagen door iemand anders bestuurd zou worden, met dezelfde plaat en dergelijke.
Maar in geval van schrapping betaal je BIV, omdat de wagen (zogezegd) opnieuw op de baan gebracht moet worden.

Simpelste oplossing:
Zet uw dochter als hoofdbestuurder op de polis, en laat haar daarna de polis schrappen op tijd.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 28 mar 2019 16:29

we hebben verschillende makelaar . Zo te lezen is dit wel de te volgen weg . ik denk wel dat ik niet onmiddellijk kan opzeggen , dat ik dus nog een maand of 3 zal moeten verder betalen .
Ah, dochter kan verzekering op haar oude auto onmiddellijk opzeggen als ze de platen terugstuurt.
Gedekt risico valt weg ...

Je laat haar als bestuurder bij op jouw verzekeringspolis van "jouw" auto bijzetten , zodat ze voortdurend met de auto mag rijden (in plaats van occasioneel). Mogelijk wel extra premie (gezien omnium).

Dan zeg je jouw verzekerings polis op.
Dat moet ooit toch eens gebeuren ...

Dochter verzekert tegen einddatum van "jouw" verzekeringspolis, haar auto bij verzekeraar naar keuze
(verder bij de jouwe, terug bij wie ze nu verzekerd is ... of elders, ...)

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 28 mar 2019 16:37

Top-oplossing, maar begin op tijd met die nieuwe verzekering; het kan wat voeten in de aarde hebben om een piepjonge bestuurder een nieuwe verzekering te bezorgen, inclusief omnium, tegen een voor jullie aanvaardbare premie.

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#14 , 28 mar 2019 17:51

Top-oplossing, maar begin op tijd met die nieuwe verzekering; het kan wat voeten in de aarde hebben om een piepjonge bestuurder een nieuwe verzekering te bezorgen, inclusief omnium, tegen een voor jullie aanvaardbare premie.
dochter is niet meer piepjong(39) dus gaat het er niet over om een aanvaardbare premie te vinden .
ik probeer zo goedkoop mogelijk en op correcte manier van mijn verzekering af te komen en zonder nieuwe BIV .
dank U

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#15 , 28 mar 2019 18:01

we hebben verschillende makelaar . Zo te lezen is dit wel de te volgen weg . ik denk wel dat ik niet onmiddellijk kan opzeggen , dat ik dus nog een maand of 3 zal moeten verder betalen .
Ah, dochter kan verzekering op haar oude auto onmiddellijk opzeggen als ze de platen terugstuurt.
Gedekt risico valt weg ...

Je laat haar als bestuurder bij op jouw verzekeringspolis van "jouw" auto bijzetten , zodat ze voortdurend met de auto mag rijden (in plaats van occasioneel). Mogelijk wel extra premie (gezien omnium).

Dan zeg je jouw verzekerings polis op.
Dat moet ooit toch eens gebeuren ...

Dochter verzekert tegen einddatum van "jouw" verzekeringspolis, haar auto bij verzekeraar naar keuze
(verder bij de jouwe, terug bij wie ze nu verzekerd is ... of elders, ...)
denk van dochter haar platen binnen te sturen ; haar makelaar zegt die polis voortijdig op en schrijft de auto die toch al op haar naam staat en waar ik nog met rij , dus in , in de plaats van haar voertuig .
nadeel : mijn verzekering zal pogen mijn verzekering 3 maand te verlengen alhoewel ik geen verzekerd auto meer op naam heb .
dank u

Terug naar “Algemeen”