Hospitalisatieverzekering bij CM en AG: verplichtingen?

itsme12
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hospitalisatieverzekering bij CM en AG: verplichtingen?

#1 , 06 aug 2025 15:04

Hallo,
Ik heb al +10 jaar een hospitalisatieverzekering bij CM (CM-Hospitaalplan).
Toen ik in 2021 van de publieke sector overstapte naar de privésector, sloot ik via mijn werkgever aan bij een collectieve hospitalisatieverzekering van AG. Ik heb destijds de verzekering van CM behouden, omdat ik niet zeker was of die overstap naar de privé een goede keuze was voor mij.
Nu, in 2025, verander ik van werkgever waarbij ik dit voordeel niet krijg, dus ik ga die collectieve hospitalisatieverzekering die ik had via mijn werkgever individueel verderzetten. Daarom las ik nog even de algemene voorwaarden door van deze verzekering, en daar zie je staan:

"Wat dient u mee te delen? [...] ieder afsluiten van een verzekeringscontract met een gelijkaardige dekking. Binnen de 30 dagen na ontvangst van deze aangifte formuleren wij een voorstel tot aanpassing van het contract. Indien u als gevolg van deze gewijzigde situatie niet meer beantwoordt aan de verzekerbaarheidsvereisten van het risico, kunnen wij het contract opzeggen met terugwerkende kracht tot de dag van de nieuwe toestand."

Dit riep twee vragen bij mij op:
1) Ik ga ervan uit dat ik geen meldingsplicht had om hen op de hoogte te brengen van die CM verzekering, aangezien deze verzekering reeds bestond en dus niet nieuw afgesloten is? Want daar heb ik toen niet bij stilgestaan. Uiteraard heb ik bij hospitalisatie nooit van beide partijen een terugbetaling gevraagd.
2) Die "verzekerbaarheidsvereisten van het risico", waarover gaat dat? Stel dat ik eerst een verzekering aanga bij AG, en nadien bij CM, en ik laat dit aan AG weten, gaat AG dan het contract aanpassen, en minder dekking geven/opschorten? Want als dat het geval is, dan zou ik verwachten dat er ook een meldingsplicht is aan AG van reeds lopende verzekeringen wanneer je een nieuw contract afsluit bij hen.

Alvast bedankt voor jullie input!

Reclame