Familiale verzekering

sunny
Topic Starter

Familiale verzekering

#1 , 22 jun 2025 03:08

Beste

Volgende situatie doet zich voor.
Mijn dochter (17 jaar, geen rijbewijs), was met haar vriend aan zijn brommer aan het werken. Er waren problemen met dit voertuig en hij vroeg haar of effe gas te geven, terwijl hij bepaalde handelingen deed aan dit de brommer.
Zij deed dit, gaf net teveel gas waardoor de brommer naar voor schoot. Zij zat niet op de brommer tijdens het gas geven.
Ze gaf aan niet te verwachten dat de brommer naar voor zou schieten (geen ervaring met brommers).
Dit alles gebeurde op onze privé oprit.
De brommer schoot naar voren en raakte de auto van mijn vriend met schade aan zijn achterbumper tot gevolg.
Aan de brommer is geen schade.
Wij zijn allen feitelijk samenwonend.
Ik denk dus niet dat er tussenkomst zal zijn van de familiale verzekering daar de schade werd toegebracht aan een gezinslid?
Of kunnen we dit via de verzekering van de brommer regelen?

Alvast bedankt!!!

basejumper

#2 , 22 jun 2025 13:20

Beste

Dit is een niet verzekerbaar schadegeval.

wat de brommer versus de auto betreft : Ik begrijp het goed dat de brommer eigendom was van je dochter haar vriend en de auto eigendom van uw vriend. dat zijn ten opzichte van elkaar derden dus theoretisch is dit een gedekt schadegeval onder voorbehoud van onderzoek. Maar gezien ik begrijp dat jullie alle vier onder hetzelfde dak wonen verdwijnt hier de notie 'derde'. Dus lijkt me dekding niet verworven tenzij de wagen van je vriend een firmawagen is. de eigenaar is dan wel een 'derde' (namelijk de firma of leasingmaatschappij)
Wat de familiale betreft : deze is niet van toepassing. Uw dochter is dan wel een 'derde' ten aanzien van haar vriend (voor zover ze niet samenwonen; noch gehuwd zijn) maar hij heeft haar toelating gegeven om samen aan de brommer te werken. op dat ogenblik staat zij dus onder toezicht van de eigenaar (net als dienstpersoneel) en is zij geen 'derde' meer. Het is zijn verantwoordelijkheid om enkel mensen aan zijn brommer te laten werken die technisch beslagen zijn. En indien dat niet het geval is, vloeit de schade voort uit zijn keuze.
Samengevat : dit is een dom voorval waarvoor mijns inziens geen enkele verzekering zal tussen komen. En terecht...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Algemeen”