Rechtsbijstand voor lichamelijk letsel passagier bedrijfswagen

Sauronius
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rechtsbijstand voor lichamelijk letsel passagier bedrijfswagen

#1 , 06 jun 2025 12:23

Beste,

Hopelijk kan iemand mij dit verduidelijken. Afgelopen zaterdag waren mijn vriendin en ik betrokken in een kop-staart aanrijding. Wij zaten in de wagen die aangereden werd. Fout ligt dus 100% bij tegenpartij. Ik rijd met een bedrijfswagen. Verzekeringsnemer staat ook op naam van bedrijf waar ik voor werk als werknemer. Mijn vriendin heeft een whiplash en is al een week werk onbekwaam verklaard + moet kine volgen. Bij melding aan de verzekering van mijn werkgever stuurden ze ons een brief waarop het volgende staat: "De gekwetste passagier woont niet in bij de verzekeringsnemer en dient zélf aangifte te doen om vergoeding te bekomen voor haar kwetsuren bij de waarborg rechtsbijstand van de eigen familiale verzekeraar."

Dus het klopt dat aangezien wij op een ander adres wonen dan het bedrijf waar ik voor werk, wij onze eigen rechtsbijstand moeten inschakelen om haar schade te vergoeden?
Mijn eigen verzekering vertelde me dat een passagier altijd wordt gezien zoals een zwakke weggebruiker. Waarom kan de verzekeraar van de wagen de kosten niet terugvorderen van de tegenpartij? Zij zat toch ook in de bedrijfswagen die verzekerd is?

Lijkt me allemaal vrij complex voor zoiets simpel.

Alvast bedankt voor het antwoord.

basejumper

#2 , 06 jun 2025 20:29

Beste

De verzekering van je bedrijfswagen zal dat nooit via rechtsbijstand dekken omdat je vriendin juridisch ‘een derde’ is. Zij is niet je echtgenote, noch inwonende partner of kind. Het gebeurt trouwens regelmatig dat passagiers in een verkeersongeval de chauffeur waar ze mee meereden aansprakelijk proberen te stellen voor hun schade. En dan krijg je een belangenconflict want jouw verzekering moet in de eerste plaats je zelf beschermen. Haar rechtsbijstand (algemene of toegevoegde bij familiale verzekering) dient haar belangen te verdedigen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sauronius
Topic Starter

#3 , 06 jun 2025 22:01

Bedankt voor de info. Mijn vriendin en ik wonen wel feitelijk samen. En zij behoort tot mijn familiale verzekering. Dan is bovenstaande reactie nog steeds van toepassing?

Reclame

Franciscus

#4 , 07 jun 2025 20:54

U woont feitelijke samen maar ieder op een ander adres?
Leg dat eens uit.

Sauronius
Topic Starter

#5 , 07 jun 2025 21:22

De verzekering van mijn bedrijfswagen staat op naam van het bedrijf waar ik voor werk. En mn vriendin en ik die feitelijk samenwonen wonen op een ander adres dan mijn werk.

Franciscus

#6 , 07 jun 2025 22:49

Samenwonen betekend op dezelfde domicilie wonen.
U woont toch ook niet bij uw firma???

Sauronius
Topic Starter

#7 , 07 jun 2025 22:58

Nee inderdaad, ik woon ook niet bij mijn firma. De vraag gaat dus over dat zij onze rechtsbijstand moet gebruiken in plaats van de verzekering van mijn werkgever om de kosten terug te vorderen bij de tegenpartij terwijl de verzekering van mijn werkgever de kosten terugvordert van de schade aan de wagen. Dus aangezien zij wel een inwonende partner is zou de verzekering van mijn werkgever haar toch ook moeten dekken bij het ongeval. Of wordt zij nog steeds als “derde” gezien ondanks dat wij op hetzelfde adres wonen?

basejumper

#8 , 08 jun 2025 22:54

Ja

Want hier is het bedrijf in eerste instantie verzekeringsnemer en uw vriendin is een ‘derde’ voor het bedrijf. Dus rechtsbijstand familiale gebruiken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Algemeen”