Probleempje met autoverzekering, graag wat meer info

Nathalie_S
Topic Starter

Probleempje met autoverzekering, graag wat meer info

#1 , 06 feb 2010 12:00

Beste,

Mijn broer heeft in 2008 een aanrijding gehad. Uitgeweken voor een voertuig en op een geparkeerd voertuig gereden, geen gewonden enkel blikschade. 0.35 geblazen. Vrijgesproken. De verzekering heeft dus de kosten betaald.

In 2009 rijdt hij op enkele paaltjes bij een wegversmalling. Geen gewonden enkel blikschade, 0.39 geblazen.

Er is een uitspraak bij verstek geweest op 13/01/10 waar hij nog geen nieuws van heeft ontvangen.

Nu stuurt de verzekeringsmakelaar ons een brief om te zeggen dat er een uitspraak is geweest en dat de verz. er niet tussenkomt deze keer, en dat onze verzekering geschorst wordt, tenzij wij een verklaring tekenen dat mijn broer nooit met onze wagen rijd. Dan pas krijgen wij terug een verzekering.

Voor de duidelijkheid, wij wonen alletwee nog thuis dus onze ouders en ikzelf worden gestraft door hem. Mijn vraag is nu. Kan dit zomaar?

Groetjes
Nathalie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 06 feb 2010 12:37

Spreek je nu over mg of promille? de limiet is maximum 0,25 mg of 0,5 promille. Jouw broer wordt als een te groot risico beschouwd. En verzekeringsmaatschappijen zijn commerciële bedrijven die winst willen (moeten) maken. Dus ze kunnen om het even welke verzekering schorsen, zolang dat maar volgens de correcte procedure gebeurt. Het feit dat jullie beiden op hetzelfde adres zijn ingeschreven vergroot dat risico alleen maar; ik vermoed ook dat jullie beiden nog vrij jong zijn.

Ik zou het hier echter niet bij laten en een duidelijke, goed geargumenteerde brief terugsturen naar de verzekeringsmaatschappij dat de daden van jouw broer geen uitstaans hebben met jou; en laten merken dat je verbolgen bent over de houding van de verzekeringsmaatschappij. Ik hoop echter dat je zelf al jaren zonder ongevallen rijdt?

Nathalie_S
Topic Starter

#3 , 06 feb 2010 12:48

Alvast bedankt voor je antwoord.

Ikzelf ben 28 hij is 30

Mijn ouders zijn al 25 jaar klant bij deze verz. ikzelf 10 mijn broer ook van zijn 18 jaar.

Ik spreek over mg/L

Dus is het niet normaal dat zij zowel mijn ouders en mezelf "straffen" voor de daden van mijn broer.

Ter info we hebben elk een afzonderlijke autoverz. Het is niet zo dat we rijden op de verz. van de ouders.

Groetjes
Nath

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2010 16:24

tenminste 0.22mg/l en minder dan 0,35mg/l = 3 uur rijverbod
van 0.35 = 6 uur rijverbod steeds gemeten via een ademanalyse /bloedproef.
Vrijspraak - het zou me verwonderen dat een rechtbank een correct uitgevoerde analyse zou buiten beschouwing laten.
Gaat in tegen alle afspraken. Wat wel kan is dat vb verzekering regres pleitte maar gezien enkle intoxicatie weerhouden en geen dronkenschap geen gevolg heeft gehad.

§ 1. Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0, 22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft.

terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;''

Wat de verzekering betreft - het zou wel eens kunnen dat gezien jullie samenwonen ook als een gezin worden beschouwd EN daardoor een betere prijs hebben gekregen.
Men wil voorkomen dat gezien zijn auto nu beschadigd is of misschien zelfs wordt ingehouden of bij geen auto meer hij een risicoverhogende factor is voor jullie verzekering.
Dus ergens zal er een binding zijn ...'onder een dak'

Nathalie_S
Topic Starter

#5 , 06 feb 2010 16:41

Franciscus,
Bedank voor uw antwoord.
Dus zou er in de polissen van mijn ouders en van mij een clausule van "...onder één dak...." staan?

Dat ga ik eens nakijken.
Ik vind het in elk geval niet kunnen dat wij een schorsing krijgen door zijn misstappen, en ga hier in elk geval mee verder.

groetjes
Nath

Nathalie_S
Topic Starter

#6 , 13 feb 2010 23:05

Beste,

In de polissen staat geen enkele melding van "onder één dak" noch een vermelding dat hij naast de verzekerde als "frequente bestuurder" is opgenomen. De verzekeringsmakelaar heeft onze verzekering geschorst en ons een document opgestuurd waar hij eigenhandig heeft bijgeschreven (onder "specifieke wensen") dat we mijn broer nooit met ons voertuig mogen laten rijden.

Dit kan toch niet?!

Groetjes nath.

bartvdv

#7 , 14 feb 2010 11:58

Het staat de maatschappij vrij om polissen te schorsen.

roharro

#8 , 14 feb 2010 15:32

Beste,

In de polissen staat geen enkele melding van "onder één dak" noch een vermelding dat hij naast de verzekerde als "frequente bestuurder" is opgenomen. De verzekeringsmakelaar heeft onze verzekering geschorst en ons een document opgestuurd waar hij eigenhandig heeft bijgeschreven (onder "specifieke wensen") dat we mijn broer nooit met ons voertuig mogen laten rijden.

Dit kan toch niet?!

Groetjes nath.
U hebt onder die omstandigheden het recht de polissen op te zeggen.
Stuur een brief naar verzekering dat u onder die omstandigheden niet meer met hen wenst te werken. Leg uit dat u al uw polissen bij hen zal opzeggen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur

#9 , 14 feb 2010 15:50

Stuur een brief naar verzekering dat u onder die omstandigheden niet meer met hen wenst te werken. Leg uit dat u al uw polissen bij hen zal opzeggen.[/quote]

Misschien toch best eens informeren bij een andere maatschappij, voordat je opzegt. Ik kan me zo voorstellen dat niet elke maatschappij staat te springen om dit risico te verzekeren.

roharro

#10 , 14 feb 2010 16:56

Stuur een brief naar verzekering dat u onder die omstandigheden niet meer met hen wenst te werken. Leg uit dat u al uw polissen bij hen zal opzeggen.
Misschien toch best eens informeren bij een andere maatschappij, voordat je opzegt. Ik kan me zo voorstellen dat niet elke maatschappij staat te springen om dit risico te verzekeren.[/quote]

Heb al dikwijls auto's laten verzekeren, maar NOOIT hebben ze me de vraag gesteld wie er ook nog op mijn adres is gedomicileerd. Ik heb al mijn polissen bij dezelfde maatschappij. Als ze over iets beginnen te zeveren stuur ik steeds een opzeggingsbrief voor al mijn polissen, onder de opschortende voorwaarde dat ze afzien van hun (onevenwichtige) eis.
Heeft al altijd gewerkt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Algemeen”