Autoverzekering opzegbaar binnen jaar?

Pogex
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Autoverzekering opzegbaar binnen jaar?

#1 , 10 mei 2024 08:16

Beste

Als ik het goed begrijp is een auto verzekering pas na een jaar dagelijks opzegbaar. Dit betekent dus dat je minstens 1 jaar gebonden bent aan een verzekeringscontract?

Wat als ik nu een verzekeringscontract aanvraag, maar ik verkoop mijn auto binnen twee maanden, ben ik dan alsnog verplicht de verzekering een volledig jaar te houden?

Inazuma
Berichten: 9832
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 10 mei 2024 17:42

Neen, dan wordt het ongebruikte deel van de premie normaal teruggestort.

De simpelste truk om van je verzekering af te komen als je een andere auto koopt, is beide auto's minstens 1 dag tesamen op de weg - en dus allebei verzekerd - te hebben.
Daarna zeg je de "oude" op ...

froggy
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2024 17:18

Wanneer je je auto wegdoet is de verzekeraar verplicht de polis stop te zetten wanneer je dit verzoekt, zonder te wachten tot de vervaldatum.
Dit zowel wanneer je je nummerplaten schrapt als wanneer je deze overzet op een andere wagen die je huidige vervangt.
In het tweede geval kan je verwijzen naar het KB van 16 april 2018 (artikel 10 paragraaf § 3 en artikel 27 paragraaf § 9).

Reclame

basejumper
Berichten: 4665
Locatie: Diest

#4 , 17 mei 2024 21:34

Toch een nuance.
Je verzekeraar stopt de polis niet maar schorst die. Als je de nummerplaten gebruikt voor een ander voertuig ben je contractueel gehouden de geschorste polis terug in voege te stellen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9832
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 mei 2024 23:59

Je verzekeraar stopt de polis niet maar schorst die. Als je de nummerplaten gebruikt voor een ander voertuig ben je contractueel gehouden de geschorste polis terug in voege te stellen.
En dat is vermijdbaar door beide voertuigen minstens 1 dag tesamen in dienst te houden ...
Daarvoor zijn 2 verzekeringen nodig
En is er geen enkele verplichting die bij dezelfde maatschappij af te sluiten.

froggy
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mei 2024 00:04

Toch een nuance.
Je verzekeraar stopt de polis niet maar schorst die. Als je de nummerplaten gebruikt voor een ander voertuig ben je contractueel gehouden de geschorste polis terug in voege te stellen.
Dit klopt maar als de verzekeraar de premie hiermee wijzigt (wat meestal het geval is bij wijziging voertuig) ben je niet verplicht om hiermee akkoord te gaan. Als je de nieuwe premie weigert, heeft de verzekeraar 1 maand de tijd om de polis stop te zetten.

Terug naar “Algemeen”