Verzekering step, waarde slot

Calumbir
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verzekering step, waarde slot

#1 , 13 dec 2023 16:07

Beste,
In augustus 2023 heb ik een diefstalverzekering afgesloten bij Ethias voor mijn elektrische step.
2 maanden later wordt deze voor mijn appartement gestolen.
Het hele voorval is gefilmd door de camera's van de winkel onderaan het appartement.
Feiten:
- de step staat hangt met een beugelsot vast aan een verkeerspaal
- de dief haalt een slijpschijf uit zijn rugzak en slijpt het slot door
- ik bezorg Ethias de beelden, de factuur van de step, de factuur van het slot en de sleutels van het slot.
Alles is in orde op 1 detail na. Het slot dat ik gekocht heb (bol.com) heeft een factuurwaarde van €27. Dit is €3 te weinig om door Ethias als goed slot beschouwt te worden.
"wanneer het transportmiddel op een publiek toegankelijke plaats is
gestald, moet het met een slot worden vastgemaakt aan een vast bevestigingspunt. Dit slot moet een
aankoopwaarde van minimum € 30 hebben en het moet bevestigd zijn aan het frame van de fiets
(en dus niet aan een wiel)."

Exact hetzelfde slot staat op de website van Decathlon voor €36.
Ik ben mij ervan bewust dat mijn aankoopfactuur niet aan de voorwaarden voldoet, maar het is toch te zot voor woorden dat het al dan niet terugbetalen van mijn step bepaald wordt door de plek waar ik mijn slot gekocht heb? Het slot staat te koop bij Decathlon voor €30+ dus voldoet het bij Decathlon WEL aan de voorwaarden en bij Bol.com NIET

Aanvullend informatie van het beeldmateriaal, geen enkel slot had deze diefstal kunnen voorkomen :p

Alvast bedankt voor de feedback,

Steven

Inazuma
Berichten: 9838
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 dec 2023 18:00

De prijs van een slot als norm nemen, is volledig idioot

Een slot is dus OK als je het elders duurder koopt
Of niet meer OK als je het met korting kan kopen

Anderzijds: je kende vooraf de voorwaarden ...

LeenW
Berichten: 12943

#3 , 13 dec 2023 18:31

De voorwaarden zijn wat ze zijn. Als u ze absurd vindt, had u dit moeten melden voor er mee akkoord te gaan.

Reclame

lukasi
Berichten: 1178

#4 , 14 dec 2023 09:14

er bestaan classificaties voor hangsloten.
Simpel gezegd :
Klasse 1: te openen met simpele zaken zoals haarspeld of op slaan
tot klasse zoveel waarbij je een pneumatische pers nodig hebt.
Ik dacht dat op de website van Abus deze kwalificaties en of classificatie kon nagaan.

Sloten die beveiligd zijn voor slijpschijf kosten wel een pak meer dan hun 36€ grens .
Degene die hier ' hangt ' kost 75 € en slijpschijf gaat niet lukken... alle je bent wel even een lange tijd zoet.

Inazuma
Berichten: 9838
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 dec 2023 16:49

Als je wil zien of je slot iets waard is ...

https://www.youtube.com/@lockpickinglawyer

LYNX XX
Berichten: 2580
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 dec 2023 17:51

https://www.fiets.vlaanderen/ethias-fie ... ext=Opties

Uw slot moet voldoen aan ART - SLOT MET 2 STERREN

Google even : ART SLOT MET 2 STERREN kunt u zien dat zulke sloten ook onder de €30.00 verkocht worden.

Terug naar “Algemeen”