Levensverzekering

Frag
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Levensverzekering

#1 , 19 aug 2022 21:01

Beste,
We zitten met een rare situatie:
Mijn partner heeft een levensverzekering afgesloten door haar moeder (dus moeder betaalde telkens premie)
Moeder is nu overleden, en volgens de verzekeringsmaatschappij is er maar 1 optie voor deze levensverzekering: Uitbetalen in 2048.
Dus mijn partner kan deze verzekering 1. niet overnemen of 2. niet nu laten uitbetalen (wat ze wel eerst zeiden).

Klopt dit?
Dus verzekeringsnemer is moeder, verzekerde is partner.

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 19 aug 2022 21:11

u zegt : " Dus verzekeringsnemer is moeder, verzekerde is partner. "

Wie is begunstigde bij leven van uw partner, wie bij overlijden ?

Frag
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2022 21:14

Begunstiging
Bij leven: De verzekerde
Bij overlijden: De verzekeringnemer of deze overleden zijnde, de wettelijke erfgenamen van de verzekeringnemer.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 19 aug 2022 21:19

Aangezien de verzekerde nog leeft is er geen uitbetaling.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Frag
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 aug 2022 21:23

Aangezien de verzekerde nog leeft is er geen uitbetaling.
Dus dan is de enige optie: Wachten tot 2048?
Wel bizar dat je dit dan niet gewoon kan overnemen en zelf de premie blijft betalen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 19 aug 2022 21:39

U zal toch iets dieper moeten ingaan op de polis, denk ik.

Voor zover ik nog iets meen af te weten van verzekeringstechnieken, zou de bal op dit ogenblik toch bij de verzekerde liggen, bij uw partner dus.

Ik neem aan dat er geen periodieke premies verschuldigd zijn.

Dan is er in elk geval een wiskundige reserve, een kapitaal dat ofwel de uitkering bij overlijden moet dekken, ofwel de latere uitkering in 2048. Die wiskundige reserve kan wellicht aan uw partner uitgekeerd worden, na aftrok van een aantal kosten, verbrekingsvergoeding en dergelijke, èn nadat de tollenaars er hun rechtmatig deel van afhielden :).

Vraag aan de maatschappij berekening van de afkoopwaarde op vandaag, + een raming van de afhoudingen.

Wellicht komt dit op een veeeel lager bedrag dan voorzien in 2048, maar wel een bedrag in Euro's van vandaag; wat de echte waarde is in 2048 na alle muntontwaardingen en zo, is een raadsel.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 aug 2022 17:43

Misschien best even nagaan of het hier om een levensverzekering, dan wel om een overlijdensverzekering die enkel uitbetaald wordt om de onkosten van de begrafenis te dekken. Was vroeger nogal populair en werd vaak in de volksmond de "kistenverzekering" genoemd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 20 aug 2022 18:07

@Marcus Aurelius : Er is ook sprake van een uitkering bij leven, ergens binnen 25 jaar....

Kan TS Frag eens de kapitalen opzoeken die bij overlijden zouden vrijkomen, en bij leven ?

Dan zouden we al enigszins een aanduiding kunnen hebben over hoeveel, hoe weinig, wanneer...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 aug 2022 18:55

#8 Wat ik eigenlijk raar vind is waarom is er geen sprake van verderzetting van de betaling van premies? Een juiste omschrijving van de verzekering zou ons mogelijk verder kunnen helpen. Ik had wel gelezen bij leven, maar op dit forum sta ik nergens meer verstomd hoor. Een case kan soms heel raar ontwikkelen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Frag
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 aug 2022 01:04

Alvast bedankt voor alle antwoorden!
Ik ga eens eerst even wat meer info vragen aan de verzekering (welk type etc)

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 05 sep 2022 17:00

@ TS Frag : hebt u intussen de nodige info al ontvangen?

Terug naar “Algemeen”