Verzekering auto (on)bewust informatie achterhouden

Jones
Topic Starter
Berichten: 61

Verzekering auto (on)bewust informatie achterhouden

#1 , 02 aug 2022 23:15

Hallo forum,

Ik heb me bij Yuzzu aangemeld voor een autoverzekering.

Echter heb ik onjuiste informatie doorgegeven. Volgens de verzekeraar bewust waardoor het contract nietig wordt verklaart. Er wordt ook geclaimt dat ik geen recht meer heb op een terugbetaling van het al betaalde bedrag voor 2022/2023.

Volgens mij berust dit op een misverstand en is dit geheel onbewust uiteraard.

De belangrijkste vraag die ik wil stellen is of het correct is dat er gekeken wordt naar zowel ikzelf als mijn vrouw bij ons schadeverleden? Ik heb iets voorgehad in 2019 en mijn vrouw in 2021 (beide lichte bumpertaferelen bij het in en uitparkeren).

Beide staan vermeld op het schade attest, met elk de correcte naam naast het ongeval. Toch maken ze hier geen onderscheid in? Klopt dit?

Groeten!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 03 aug 2022 10:53

Je bent gehouden het schade verleden aan te geven van alle bestuurders die je toevoegt. Is wel wat bizar dat polis startte vooraleer zij het schade attest ontvingen van je vorige verzekeraar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 03 aug 2022 12:09

Beide ongevalletjes dienden aangegeven te worden. Schadehistoriek is per polis. Niet per bestuurder.

Probeer t geregulariseerd te krijgen met het excuus dat je gaf en stel voor om retroactief het premieverschil alsnog te betalen. Als men je opzegt zal je bij je verzekeringsaanvraag bij andere verzekeraar(s) “ja” moeten antwoorden op de vraag of je ooit geweigerd werd …

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 aug 2022 15:53

Denk er aan dat je dan geen geldige verzekering meer hebt :!:

Beetje vreemd dat ze het ongebruikte deel vd premie ook niet willen terugsturen ...

Jones
Topic Starter
Berichten: 61

#5 , 04 aug 2022 14:57

Dank jullie wel voor de berichten.

Gelukkig heb ik de luxe dat dit onze 2de wagen is. Maar ik vraag me idd af hoe ik dit zou aanpakken als het onze 1ste wagen is... Met een zuur, klagende maag toch rijden "want ik moet naar werk"? Nee, mag niet.

Ik ga Yuzzu nogmaals proberen te contacteren , maar hoe vaak moet ik dat "ja, geweigerd" aanvinken?

@inazuma: Art. 59. Wanneer het opzettelijk verzwijgen of het opzettelijk onjuist meedelen van gegevens over het risico de verzekeraar misleidt bij de beoordeling van dat risico, is de verzekeringsovereenkomst nietig. De premies die vervallen zijn tot op het ogenblik waarop de verzekeraar kennis heeft gekregen van het opzettelijk verzwijgen of opzettelijk onjuist meedelen van gegevens, komen hem toe.

?

Terug naar “Algemeen”