Verplicht aangetekend opzeggen wettelijk ?

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

Verplicht aangetekend opzeggen wettelijk ?

#1 , 19 nov 2020 20:59

Ik wil mijn Naam verwijderd - JurecaBE - moderator verzekering opzeggen wegens 10% tariefverhoging (ik heb geen ongeval of schade gehad, het is een prijsindexering volgens hen, maar voor zover ik weet is de index zeker niet met 10 % gestegen)
De verzekeringsmaatschappij antwoordt op mijn opzeggingsmail met 2 mails.
De eerste mail is een ontvangstbevestiging, waarbij ze bevestigen dat ze mijn mail goed ontvangen hebben,
in de 2de mail zeggen ze dat ik enkel per aangetekend schrijven kan opzeggen.

Is dit wettelijk ?

Volgens mij is dit een mooi staaltje klanten pesten, ze hebben immers bevestigd dat ze mijn opzegging ontvangen hebben,
en de bedoeling van een aangetekend schrijven is toch de zekerheid hebben dat het bericht ontvangen is door de bestemmeling.

Nog sterker, ik heb online bij dezelfde verzekeringsmaatschappij een offerte gevraagd, voor exact dezelfde polis als mijn huidige polis,
en in die offerte geven ze me dezelfde prijs van mijn huidige polis.
Om dezelfde prijs te behouden, zou ik dus mijn huidige polis aangetekend moeten opzeggen, en vervolgens dezelfde polis
terug moeten bestellen.
Erg klantvriendelijk is dit in ieder geval niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2020 08:41

Normaal zegt men alles aangetekend op, meestal staat dit in de voorwaarden, en je kan ook een aangetekende mail sturen.
met deurwaarders exploot is het ook een wettige opzeg .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 nov 2020 10:45

https://plusmagazine.knack.be/recht-en- ... 60405.html

https://www.autoverzekering-berekenen.b ... geval.html

schakel ook uw makelaar in, die kan het zelf doen indien u een nieuwe polis bij hem afsluit

Reclame

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#4 , 22 nov 2020 13:24

Het gaat hier om een opzegging omwille van een tariefverhoging, en er is geen makelaar bij betrokken omdat het een directe verzekeraar betreft.
Op het vervaldagbericht staat dat ik omwille van de tariefverhoging, aangetekend kan opzeggen.

Waarom moet dit echter aangetekend, als ze bij iedere e-mail die je hen stuurt een ontvangstbevestiging krijgt, waarin staat dat ze je mail goed ontvangen hebben.
Het doel van een aangetekende brief is toch dat je een bevestiging hebt dat je je brief verstuurd hebt, en die zelfde bevestiging is er toch ook omdat ze een ontvangstbevestiging per e-mail versturen ?

Vandaar mijn opmerking dat het hier eerder gaat om een rondje klanten pesten, en vooral omdat ze dezelfde polis aanbieden zonder prijsverhoging,
en je dus om dezelfde polis tegen dezelfde prijs te hebben, eerst aangetekend moet opzeggen, en vervolgens een nieuwe identieke polis moet afsluiten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 22 nov 2020 13:46

Misschien een tip : als u de verzekering opzegt, en u laat uw partner optreden als verzekeringsnemer voor het volgend jaar, èn de maatschappij in kwestie aanvaardt dat, dan is toch iedereen gelukkig? Niet vergeten die opzeg aangetekend te doen natuurlijk :)

Nu, alle gekheid op een stokje, laat eens een offerte maken door een makelaar, en laat ook eens de omvang of afwezigheid van bepaalde dekkingen nakijken. het verschil zal uiteindelijk niet zo groot blijken, denk ik.

lucas123
Berichten: 483

#6 , 22 nov 2020 14:53

Een email is misschien net iets te gemakkelijk te verzenden/te manipuleren/te vervalsen om alzo iemand een loer te draaien door iemands anders zijn verzekering op te zeggen. Bij een aangetekende zending verhoogt die drempel toch...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 22 nov 2020 15:27

Op het vervaldagbericht staat dat ik omwille van de tariefverhoging, aangetekend kan opzeggen.

Waarom moet dit echter aangetekend
Omdat dat de overeengekomen contractuele voorwaarden zijn
Aangetekend opzeggen dus :!:

Als je dat niet doet, heb je (veel) kans dat je alsnog een rekening krijgt en verzekering doorloopt ...

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#8 , 23 nov 2020 22:49

Ik wacht nog even hun antwoord af tot half deze week, ik heb hen nog eens extra gevraagd of het normaal is dat een klant zijn polis moet opzeggen en een identieke nieuwe polis moet bestellen, gewoon om dezelfde prijs te behouden.

Het is een Franstalige die op mijn originele mail geantwoord heeft, en hij heeft me enkel geantwoord dat ik aangetekend kon opzeggen als ik niet akkoord ga met de prijsverhoging, en is niet ingegaan op hun offerte die ze me gestuurd hebben waarop ze een identieke polis aanbieden, zonder de prijsverhoging, misschien heeft hij mijn vraag niet begrepen.

Maar gezien hun niet zo klantvriendelijke houding ben ik eigenlijk wel geneigd om naar een andere maatschappij over te stappen.
Bij gebrek aan antwoord gaat mijn opzegging donderdag aangetekend de deur uit.

Terug naar “Algemeen”