#7 , 11 dec 2018 11:55
Ondertussen heb ik antwoord gekregen van de verzekeringsmakelaar:
Beste,
Op vlak van een autoverzekering dienen volgende zaken in acht genomen te worden voor berekening van de premie :
• Leeftijd en rijervaring hoofdzakelijke bestuurder
• Postcode
• Voertuig – vermogen – verzekerde waarde
Voor bepaling van de juiste premie stelt hier dus geen probleem, want is simpel te wijzigen.
Uw tweede vraag ligt iets gecompliceerder, de maatschappij kan geen wettelijke procedure overrulen en zal deze aanpassing nooit zwart op wit kunnen bevestigen, dit gaat namelijk om de aanpassing van technische kenmerken van het voertuig.
Het risico dat zich hier stelt is dat wanneer er zich een ernstig ongeval voordoet en de maatschappij kan aantonen dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de aanpassing van het vermogen en het ongeval, ze zich kan onthouden van tussenkomst en haar uitgaven terug vorderen. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat de remmen niet meer berekend zijn op het aangepast vermogen en daardoor een ongeval zich niet had voorgedaan, maar lijkt me bij een verhoging als deze geen item.
Zie hieronder uittreksel uit de algemene voorwaarden als bevestiging voor uw eerste vraag :
Zo moet u ons in kennis stellen van wijzigingen betreffende:
■■het gebruik van het voertuig
Voorbeeld: omschakeling van privégebruik en arbeidsweg naar beroepsgebruik van het
voertuig
■■de kenmerken van het voertuig
Voorbeeld: wijzigingen aan de motor om het vermogen van het voertuig op te drijven
■■de verzekeringnemer
Voorbeeld: inbreng van het voertuig in een vennootschap
■■de hoofdbestuurder die u ons hebt opgegeven
d.w.z. verandering van woonplaats, verandering van beroep, nieuwe hoofdbestuurder,
lichamelijke handicap, gezondheidstoestand die de geschiktheid tot sturen zou kunnen
verminderen.
Verder kan u in bijlage de documenten terug vinden met vermelding wanneer de maatschappij het recht heeft om terug te vorderen bij schade, heel belangrijk hier is : “schadegeval waarvoor de maatschappij kan aantonen dat het veroorzaakt werd doordat het voertuig niet in overeenstemming ….” .
Volledig in orde is dus ook de aangepaste homologatie vragen.
Wij hebben weet via een collega makelaar die een discussie heeft gehad met de maatschappij omtrent een getuned voertuig, maar hier ging het om een voertuig waarvan het vermogen, de ophanging en banden enz werden aangepast en dus volledig niet meer in orde was qua keuring, maar uiteindelijk heeft de maatschappij wel moeten betalen, gezien geen oorzakelijk verband kon worden aangetoond.
Dus kort, indien u het voertuig niet laat homologeren, is er altijd een klein risico.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In de bijlage (algemene voorwaarden) naar waar de makelaar verwijst, vind ik volgende teksten aangeduid terug:
'Schadegeval waarvoor wij aantonen dat het veroorzaakt werd doordag het voertuig niet in overeenstemming was met de belgische reglementering op de technische controle, bij afwezigheid van een geldig keuringsbewijs.'
=> Beperkte terugbetaling.
Door wie:
'De verzekerde behalve degene die bewijst dat het schadeverwekkende feit niet aan hem toe te schrijven is en plaats heeft gevonden in strijd met zijn richtlijnen of buiten zijn weten.'
En vervolgens nog:
"Het bedrag van het verhaal is volledig indien de schadevergoedingen in hoofdsom, alsook de gerechtskosten en interesten die wij dienen te betalen, niet hoger zijn dan 10.411,53 euro. In het geval 10.411,53 euro wordt overschreden, wordt het verhaal uitgeoefend tot beloop van de helft van de voornoemde bedragen met een minimum van 10.411,53 euro en een maximum van 30.986,69 euro."
Nu heb ik toch nog enkele bemerkingen bij de informatie die ik verkregen heb. De makelaar spreekt dat er een oorzakelijk verband moet zijn tussen de tuning en het ongeval alvorens de verzekering zich kan terugtrekken. De makelaar haalt aan dat bijvoorbeeld de remmen niet voorzien zijn op het nieuwe vermogen. Ik zou bijvoorbeeld ook kunnen denken dat als je wagen normaal 200km/h kan en je doet een ongeval aan 230km/h dat er ook problemen kunnen ontstaan.
Maar klopt de bewering van de makelaar wel? Of kan de verzekering alsnog zich terugtrekken op basis van het niet conform zijn met het gelijkvormigheidsattest?
Het tweede wat ik me afvraag is betreffende de sommen die in de bijlage vermeld worden. Houdt dit in dat er maximum 30.986,69 euro gevorderd kan worden indien er zich een ernstige schade voordoet? Of zijn er nog andere bedragen die kunnen meespelen (schadevergoedingen, medische kosten, ...) en is dit wederom een statement die erg kort door de bocht is van de makelaar?