#1 , 25 aug 2018 11:56
Ik heb 2 jaar geleden een nieuwbouwapp gekocht op plan. Tijdens de bouw, voor de voorlopige oplevering had ik opgemerkt dat de leiding voor chauffage in badkamer voor de ingang van inloopdouche stond. Er ging slechts 30cm zijn om in douche te stappen. De chauffage hing er dan nog niet, alles was nog in ruwbouw... Ik heb een mail gestuurd naar de firma die het sanitair deed, zonder antwoord terug te krijgen... Op de eerste voorlopige oplevering merk ik dat de chauffage toch voor de douche is geplaatst en ze dus gewoon mijn mail genegeerd hebben. Dat heb ik dan toch via de bouwverantwoordelijke kunnen regelen. Op de oplevering was het dan in orde. Er is geen meerkost voor gerekend.
Het is een app dat ik verhuur, ik heb het hele appartement laten schilderen door een professionele schilder (met factuur dus). Een paar maanden erna in winter begint leiding chauffage te lekken, gevolg lelijke plekken op muur badk en op muur slaapkamer aan andere kant. Die firma is dan de muur komen open breken om de leiding te herstellen. In orde, maar mijn muren zijn beschadigd. Muur badkamer is opengebroken en lelijk hersteld. Er zijn gele plekken op de witte muur in badk en in slk. Ik heb offerte laten maken bij mijn schilder om het te herschilderen. Na 10 maand heb ik nog altijd geen bericht gekregen van die firma over hoe ze de schade zullen vergoeden. Ik heb het via blokpolis geprobeerd,nog altijd zonder resultaat. Ook via bouwverantwoordelijke lukt het ook niet, hij doet niet echt moeite. Die firma mailt ook nooit terug als ik mail...
Nu moet ik de defenitieve oplevering tekenen, en ik had gevraagd aan bouwverantwoordelijke of ze het probleem dat ik nog altijd niet vergoed ben voor mijn kapotte schilderwerken konden opnemen in de def oplevering. Plots nog dezelfde dag krijg ik mail van de firma van het sanitair die de schade heeft veroorzaakt dat de schade door mijn schuld komt. Ik heb gevraagd om de chauffage te verplaatsen na de oplevering, terwijl ik gemaild heb voor de oplevering. Ze zijn zo goed geweest om hem gratis te verplaatsen. En een chauffage verplaatsen is nu eenmaal een risico, een lek in de muur is dan iets normaals. Ze zeggen in die mail ook dat mijn offerte die ik heb ingediend veel te duur is. De offerte is 500eur excl btw om 2 muren 2 keer te schilderen en om de pleisterwerken te herstellen. Het lijkt me niet duur, een schilder moet daarvoor 2 keer komen. Ze stellen voor om 200eur te betalen. Wat kan ik doen? Kunnen ze nu ook nog kosten aanrekenen om die chauffage te verplaatsen? Ze dreigen er mee (tussen de regels) als ik hun voorstel van 200eur niet accepteer. Het is firma met heel slechte reputatie. Ze richten schade aan, ik hoor hen 10 maanden niet en nu moet ik plots blij zijn met 200eur. Ik wil het na bijna jaar oplossen maar ik wil zelf ook niet grotendeels voor de schade opdraaien. Wat kan ik nog doen???? Kan zo iets opgenomen worden in def oplevering? Lek is hersteld maar heb nog geen geld gekregen voor schade schilderwerken... Proces aanspannen lijkt me ook niet doenbaar voor 620eur... Ik sta machteloos...