Levensverzkering

HermanDaans
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Levensverzkering

#1 , 18 mei 2018 13:34

Ik ben 62 jaar en heb al vele jaren een 20/10 levensverzekering. Ik kom nu tot de conclusie dat mijn opgebouwde reserve groter is dan het bedrag dat uitbetaald zou worden bij overlijden voor mijn 65ste. Het lijkt mij stuurde dat ik nu nog premies betaal voor overlijdingsdekking als het uitbetaalde bedrag kleiner is dan de opgebouwde reserve. Wat zijn mijn mogelijkheďen? Stoppen met betalen, wat gebeurt er dan? Kan ik eisen dat de verzekering mijn premiegedeelte overlijden uit de premies schrapt en de volledige premies aanwendt om de reserve op te bouwen, of wat raadt u mij aan? Alvast bedankt voor uw raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 18 mei 2018 21:55

Beste

Bespreek dit met je makelaar/adviseur. Doorgaans zal er dan vandaag geen premie meer aangerekend worden voor kapitaal overlijden. Veel hangt af van de samenstelling polis. Het kan ook zijn dat bij overlijden zowel het kapitaal overlijden wordt uitbetaald als de reserve leven. Wij kennen je polis niet...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 19 mei 2018 08:22

Bij een combinatie 20/10 is het kapitaal bij leven dus de helft (10) van het kapitaal overlijden(20). Maar de premies waren bij aanvang al daarop berekend, u hebt dus al die jaren minder echt "gespaard" , en de nadruk laten liggen op uw dekking overlijden.


Even nazien : als ik het goed voorheb waren er indertijd combinaties waarbij, op het ogenblik dat de reserves het kapitaal leven zouden gaan overschrijden, de nadien nog meerbetaalde premies zouden terugbetaald worden, met een beetje intrest. Let wel, ook voor dit voordeel werd een premietje aangerekend...

Dus de polis toch eens laten nazien door een goede makelaar of andere adviseur, die dan wel de werking van een polis leven een beetje doorziet.

In elk geval, als u op dit ogenblik minder prijs stelt op een hoger kapitaal overlijden, kan u altijd de combinatie vanaf nu laten wijzigen, en meer of z-bijna volledig de nadruk leggen op leven = dus het element sparen. Zonder deze polis op te zeggen, want dan loeren er m.i. toch wat fiscale addertjes... Premievrij maken, dus verder verzekerd blijven zonder premiebetaling, is ook een optie; vraag na wat dan de kapitalen zouden zijn. Bij sommige maatschappijen moet je bij zo'n vraag wel beleefd blijven aandringen, anders bent u met pensioen als u antwoord krijgt :shock:

Reclame

Terug naar “Algemeen”