Thuiswacht...?

smart
Topic Starter
Berichten: 186

Thuiswacht...?

#1 , 12 okt 2017 11:31

Grootouders passen op de kinderen. Tijdens afwezigheid van de ouders , komt tante met zoontje op bezoek. Iedereen in de tuin,.....kindje slaat deur naar tuin dicht, kindje in de hall en anderen in de tuin. De grootvader moet de deur forceren.....om weer binnen te raken.slot en deur stuk.
Ja...en nu. Kan een verzekering aangesproken worden. Of rekening voor de afwezige ouders????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 12 okt 2017 11:43

Dat lijkt mij opzettelijke schade, dus niet voor verzekeringen.

smart
Topic Starter
Berichten: 186

#3 , 12 okt 2017 12:17

Geval van overmacht? Huispersoneel????voor grootouders familiale?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2017 13:01

Geval van overmacht? Huispersoneel????voor grootouders familiale?
Had het kindje nu de deur dichtgeslagen en het glas was er hierdoor uitgevallen, dan was dit overduidelijk voor de familiale van de tante. Maar in dit geval is de deur moet opzet stugemaakt (OK, er was een goede reden voor: kindje dat alleen in de hal was, maar dan nog). Ik vrees dat een verzekering er daarom niet in zal tussenkomen. Hoe groot bedraagt de schade? Als deze kleiner is dan de franchise die je sowieso zou moeten betalen bij het inschakelen van een familiale, hoe je zelfs geen poging te doen om die aan te spreken... Kan je niet afspreken om de rekening te delen tussen ouders / grootouders en tante? In mijn ogen dragen alle partijen toch een beetje verantwoordelijkheid: geen van de partijen had voorzorgen genomen om terug binnen te kunnen in zo'n situatie, om maar iets te zeggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 12 okt 2017 15:41

[ In mijn ogen dragen alle partijen toch een beetje verantwoordelijkheid: geen van de partijen had voorzorgen genomen om terug binnen te kunnen in zo'n situatie, om maar iets te zeggen.
Dacht ik ook al.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 12 okt 2017 22:49

En een slotenmaker bellen lost het probleem ook op zonder schade te maken... Dat grootvader liever die deur forceerde was zijn eigen keuze...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 12 okt 2017 23:21

Ik zie nergens (kwaadwillige) opzet.
Kindje slaat deur dicht .... kan gebeuren.
Grootouders en tante hebben het toezicht mogelijk zelfs over alle kindjes.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 13 okt 2017 08:25

Ik zie nergens (kwaadwillige) opzet.
Kindje slaat deur dicht .... kan gebeuren.
Grootouders en tante hebben het toezicht mogelijk zelfs over alle kindjes.
...... En dus zijn grootouders en tante zelf verantwoordelijk dacht ik zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 okt 2017 09:29

Ik zie nergens (kwaadwillige) opzet.
Kindje slaat deur dicht .... kan gebeuren.
Grootouders en tante hebben het toezicht mogelijk zelfs over alle kindjes.
Ik denk niet dat het niet kwaadwillig zijn, op zich genoeg is om de verzekering te kunnen aanspreken. Er is een verschil tussen "moedwillig" en "kwaadwillig". Grootouder kan het natuurlijk altijd eens navragen bij zijn familiale, maar ik vrees er een beetje voor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 13 okt 2017 20:27

het is opzettelijk of onopzettelijk.
In opzettelijk wordt in een aantal gevalle het bijzonder opzet vereist.

Bij kinderen - zeker - 16 zal het quasi zeker juridisch onopzettelijk zijn.

Dus zal het zijn wat @bosprocureur in #8 heeft geschreven ... zij hadden het toezicht dus is of zijn het hun verzekeringen die kunnen tussenkomen.
Onderdeel is natuurlijk ook nog eens het 'forceren' van de deur .. klemde die ineens ... war dat een deur met een slot.
Waar stonden de volwassenen en waar de kinderen enz enz

Terug naar “Algemeen”