auto dubbel verzekerd

effi
Topic Starter

auto dubbel verzekerd

#1 , 16 jan 2009 20:24

Vorige zomer heb ik een autoverzekering afgesloten bij ING, terwijl mijn vorige verzekering nog niet afgelopen was. Bij ING gingen ze mij toen documenten bezorgen om mijn lopende verzekering op te zeggen voor de vervaldag. Mijn nieuwe polis zou pas beginnen lopen vanaf dat ogenblik.
Ze zeiden er ook bij dat ik mij geen zorgen moest maken dat ik het zou vergeten omdat 2 verzekeringen voor hetzelfde risico wettelijk niet mag.
Ik heb sindsdien van ING geen bericht meer gekregen en mijn vorige polis is stilzwijgend met een jaar verlengd(tot november 2009). Nu krijg ik plots van ING een groene kaart opgestuurd en zie ik dat ING het bedrag van de premie zomaar van mijn bankrekening heeft gehaald(maandelijks voor december en januari) zonder dat ik mijn toestemming heb gegeven. Ondertussen heb ik natuurlijk mijn premie betaald bij mijn vorige verzekeraar.
Kan ING dit zomaar doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 jan 2009 09:14

“Art.30.§ 1. De duur van de verzekeringsovereenkomst mag niet langer zijn dan één jaar. Behalve wanneer een van de partijen ten minste drie maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst zich ertegen verzet, volgens de in artikel 29 voorgeschreven wijzen, wordt ze stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar.Art.42.Oververzekering te goeder trouw. Wanneer een bedrag te goeder trouw te hoog is verzekerd bij een of meer overeenkomsten afgesloten bij dezelfde verzekeraar, heeft elke partij het recht dit te verminderen tot de waarde van het verzekerde. Wanneer het verzekerde bedrag is verdeeld over verschillende overeenkomsten, afgesloten bij verschillende verzekeraars, wordt de vermindering, bij gebrek aan overeenstemming tussen alle partijen, toegepast op de bij de overeenkomsten verzekerde bedragen, naar hun tijdsorde, te beginnen met de jongste overeenkomst, en brengt zij de opzegging mee van één of verscheidene overeenkomsten waarvan het verzekerde bedrag aldus tot nul wordt teruggebracht.”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

Indien uw eerste verzekering niet geldig is opgezegd en dus stilzwijgend verlengd werd dan kan u de ING verzekering voor hetzelfde risico als ‘oververzekering’ beschouwen. Met toepassing van art.42 zou dit de opzegging kunnen meebrengen van de jongste overeenkomst.

Vraag dit schriftelijk en gemotiveerd aan ING
Wend u tot http://www.ombudsman.as/nl/home/index.asp indien ING uw verzoek afwijst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Algemeen”