Huurders hebben keukenbrand in ons appartement

ostendhome
Topic Starter

Huurders hebben keukenbrand in ons appartement

#1 , 14 dec 2013 15:49

Even de situatie schetsen.

Wij verhuren een appartement aan mensen van vreemde origine. Zij meldden ons vandaag dat zij een keukenbrand hebben gehad (friteuse in brand gevlogen).
De keuken is er redelijk erg aan toe. De elektriciteit beschadigd, keuken beschadigd, tot het plafond toe.
We zeiden hen dat ze dit dienen aan te geven aan hun brandverzekering. Wat blijkt nu? Ze hebben er geen.....

Wat nu? Wij kunnen dit aangeven aan onze brandverzekering. Hebben een formule 'afstand van verhaal tov huurders'. Maar gaan die alle schade dekken?
Gaat onze verzekering de huurders aansprakelijk stellen?
Wat doen we hier best mee?

Grtjs.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2013 16:26

Zo wie zo de verzekering van het gebouw/appartement in kennis stellen.
Waarom hebben jullie huurders niet verplicht in het brandpolis te nemen.
Staat dat niet in het huurcontract?

Reclame

ostendhome
Topic Starter

#4 , 14 dec 2013 17:20

Ja, staat inderdaad in hun huurcontract dat ze verplicht een brandverzekering moeten nemen.

Maar het effectief doen is een ander paar mouwen.

Ik ga het zowieso maandag aan onze eigen verzekering aangeven en dan zien we wel.
Alvast bedankt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2013 17:28

Dan zit u met een serieus probleem.
Gelukkig zijn er geen lichamelijke slachtoffers hoop ik.
Dat wordt dus zo wie zo een rechtszaak.
Ik hoop dat politie is toch ter plaatse geweest en die heeft toch PV opgesteld?.
Branddeskundige asap door verzekering laten aanstellen.

Is pand onbewoonbaar verklaard door BW/politie/stadsingenieur?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 dec 2013 19:01

De blokpolis moet u als verhuurder in principe vergoeden en dan (trachten) terug te vorderen van de huurder of zijn verzekering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#7 , 14 dec 2013 20:55

Gelet op de afstand van verhaal clausule in uw verzekering dient u uw verzekering in te schakelen voor het verhalen van de schade. Afstand verhaal heeft als gevolg dat het voor huurders niet verplicht is een individuele brandverzekering te hebben. Maar opgepast, deze clausule kan ook negatieve gevolgen voor de huurder hebben. In de link hieronder vindt je een verduidelijking.

http://www.marcel-caenen.be/Nederlands/ ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

bosprocureur

#8 , 14 dec 2013 23:38

Gelet op de afstand van verhaal clausule in uw verzekering dient u uw verzekering in te schakelen voor het verhalen van de schade. Afstand verhaal heeft als gevolg dat het voor huurders niet verplicht is een individuele brandverzekering te hebben. Maar opgepast, deze clausule kan ook negatieve gevolgen voor de huurder hebben. In de link hieronder vindt je een verduidelijking.

http://www.marcel-caenen.be/Nederlands/ ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Tussen haakjes, de link hierboven schijnt niet te werken.

Imho zal de verhuurder, die dus verzekerd is, op de vrijstelling na volledig vergoed worden (ik ga er nu even van uit dat zijn polis in orde is). Ik veronderstel ook dat het niet gaat om een gemeubelde verhuring. De huurders zullen hun eigen inboedel dus niet vergoed krijgen van de verzekering; verhaal van de verzekering tegen de huurders zie ik niet onmiddellijk zitten.

Verhuurder, eigenaar, wordt normaal vergoed in nieuwwaarde. Is er in de polis een percentage voorzien voor onrechtstreekse verliezen?

Vandebos

#9 , 15 dec 2013 00:24

Excuses, dit is de juiste link

Pauze van een film is niet ideaal voor het beantwoorden van een vraag.

Terug naar “Algemeen”