Vraag over verhoging woningpolis.

Merkava
Topic Starter
Berichten: 41

Vraag over verhoging woningpolis.

#1 , 18 sep 2013 11:23

Hallo

Twee jaar terug hebben wij een woning gekocht en geld geleend bij een grote Belgische bank. Wij hebben gekozen om te lenen bij deze bank omdat we een zeer scherpe vaste rentevoet aangeboden hebben gekregen + de tarieven voor de schuldsaldoverzekering aan 100 % voor mijn vrouw en ik dat was in vergelijking met andere banken zeer gunstig. Voorwaarden om het verkrijgen van de lening was:

- loondomiciliëring
- schuldsaldoverzekering
- woonpolis (brandverzekering)

Vorig jaar bedroeg het totaal te betalen bedrag:

262,96 euro
onderschrijvingsindex: 705,00 vervaldagindex 711,00


Dit jaar moeten wij:
290,08 euro betalen
onderschrijvingsindex: 705,00 vervaldagindex 730,00


Het gaat hier over een tariefverhoging van iets meer dan 10 %, nu mijn vraag is eigenlijk simpel:

Is dat een normale tariefverhoging, of niet? Ik weet dat het niet altijd slim is om zoiets samen af te sluiten met een woningkrediet, maar de zeer gunstige vaste rentevoet en zeer 'gunstige' tarieven voor een SSV heeft ons toch besloten om met deze bank in zee te gaan.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5465

#2 , 18 sep 2013 13:22

Er zijn verhogingen geweest. Eens een offerte opvragen bij een concullega kan je goede info opleveren over de marktconformiteit van de polis. Om voor 290€ een brandpolis te hebben zou je huis niet al te groot mogen zijn (120-130 m² ruw geschat)

Merkava
Topic Starter
Berichten: 41

#3 , 18 sep 2013 14:36

Klopt, het gaat over een kleine bescheiden gerenoveerde energiezuinige woning. En je schatting klopt ;-).

Reclame

Merkava
Topic Starter
Berichten: 41

#4 , 18 sep 2013 22:13

Maar afijn die brandverzekering is dus gekoppeld aan de hypothecaire lening. Als wij die brandverzekering opzeggen komt er een half procentje bij op de rentevoet. Is er eigenlijk een wettelijk plafond tot hoeveel ze kunnen verhogen? En in mijn geval gaat het hier om een indexverhoging of niet?

basejumper
Berichten: 4685
Locatie: Diest

#5 , 23 sep 2013 19:16

Geachte,

indien u van de bank een extra korting kreeg in functie van het aangaan van een polis bij een bepaalde maatschappij, dan zal u die korting verliezen wanneer u naar een andere maatschappij overstapt. De rentekorting die u kreeg zal in uw leencontract vermeld staan. u kan enkel die korting verliezen, niet meer dan dat.
echter als ei inderdaad 0,50 % bedraagt betekent dit op een leenbedrag van bvb 100.000 € een korting van circa 350 € per jaar, afhankelijk van de looptijd van de lening.
met andere woorden betaalt die korting de premie van uw woonverzekering.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Algemeen”