Zou ik nooit doen, gewoonweg potentieel veel te veel miserie. Je mag iemand met jouw voertuig laten rijden. Zolang het uw eigendom is of de nummerplaat is niet geschrapt, ben je verplicht de verkeersbelasting te betalen. Wanneer je het voertuig verkoopt, blijf je titularis van de nummerplaat: voor inschrijving van een nieuw voertuig of tot schrapping als je geen voertuig meer wenst in te schrijven, en dan dien je de plaat terug te sturen.
Wat als uw Fin de plaat niet terug opstuurt of te snel rijdt of de motor met plaat verkoopt aan een louche typ die het als accessoire gebruikt bij inbraken? Dan komen ze altijd eerst bij jou terecht omdat jouw platen eraan hangen... en jij dient dan te bewijzen dat je niet de werkelijke bestuurder was, want er is een vermoeden van daderschap ten laste van de titularis van de nummerplaat. Dit vermoeden is weliswaar weerlegbaar, dus met uw verkoopsovereenkomst kan men in ieder geval gerede twijfel doen ontstaan. Voorts zou het ook volstaan te bewijzen dat u op het ogenblik van de overtreding onmogelijk ter plaatse zou kunnen zijn. Althans dat is de situatie in België, ik durf niet te zeggen dat dat in elk land waar deze Fin doorrijdt 100% hetzelfde is als hier. Het is niet ondenkbaar dat een buitenlands politioneel/gerechtelijk apparaat, ondanks het feit dat u duidelijk bewijs heeft van uw onschuld, toch een procedure zou laten ontstaan tegen u of dat ze uw gedwongen tussenkomst vorderen in een procedure tegen die Fin... Misschien moet u dan in bv. Denemarken een advocaat gaan betalen die uw onschuld gaat bewijzen (of zelf naar daar rijden en verlof pakken op uw werk)...
Als je het toch zo zou willen regelen zoals je zegt, zou ik toch een waarborg (bv. van 1000 EUR groot) vragen, die teruggestort zal worden (indien er geen wetsinbreuken of verkeersovertredingen met uw moto gemaakt zijn) 6 maanden na ontvangst van de nummerplaat. Elk autoverhuurbedrijf blokkeert ook een bedrag van meestal rond de 1000 EUR op uw creditkaart. Zij maken wel vaker fratsen mee...
Andere, betere optie zoals hoger gezegd:
Voor 30 EUR kan uw Finse koper een tijdelijke, Belgische transitplaat krijgen. Hij moet dan ook een verzekering (WAM, ook wel bekend als BA-verzekering) nemen.
http://www.mobilit.belgium.be/nl/wegver ... ijdelijke/" onclick="window.open(this.href);return false;