Mijn verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen loopt voor wat de laatste termijn betreft van 25-02-2010 tot 25-02-2011. Ik krijg vandaag een vervaldagbericht voor deze verzekering met daarin:
- een verlaging van Bonus-Malus van 1 naar 0 (hoera)
- een verhoging van het tarief ten opzicht van vorig jaar (kuch), net zoals vorig jaar en het jaar daarvoor
Het verzekeringscontract is zoals gebruikelijk jaarlijks verlengbaar en een opzegtermijn voor mij van drie maand. Ik heb mijn huidig contract nog niet opgezegd.
Ik zou bij mijn huidige verzekeraar ondertussen 40% meer betalen dan bij de betere concurrentie.
1. De tariefverhoging betekent volgens mij dat ik daardoor het recht verwerf mijn huidige verzekeringscontract op te zeggen buiten de normale termijn bepaald door de dag van de stilzwijgende verlenging, nl. dat ik vanaf de dag van de inkennisstelling van de tariefverhoging (dus vanaf vandaag) drie maand tijd heb om mijn verzekeringscontract op te zeggen. Juist?
2. Welke opzeggingtermijn moet ik daarbij hanteren. Ik wil dus af van mijn huidige verzekeraar. De vervaldag van mijn huidige verzekerde termijn is dus 25-2-2011. Het is zo meteen 26-1-2011. Kan ik nu nog mijn verzekering opzeggen zodat de verzekerde termijn stopt op 24-2-2011, of moet ik ook een opzeggingstermijn van 3 maand hanteren, of speelt dit nu niet?