opzeggingstermijn verzekeringcontract bij tariefverhoging

JPD
Topic Starter

opzeggingstermijn verzekeringcontract bij tariefverhoging

#1 , 25 jan 2011 23:50

Mijn verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen loopt voor wat de laatste termijn betreft van 25-02-2010 tot 25-02-2011. Ik krijg vandaag een vervaldagbericht voor deze verzekering met daarin:
- een verlaging van Bonus-Malus van 1 naar 0 (hoera)
- een verhoging van het tarief ten opzicht van vorig jaar (kuch), net zoals vorig jaar en het jaar daarvoor

Het verzekeringscontract is zoals gebruikelijk jaarlijks verlengbaar en een opzegtermijn voor mij van drie maand. Ik heb mijn huidig contract nog niet opgezegd.

Ik zou bij mijn huidige verzekeraar ondertussen 40% meer betalen dan bij de betere concurrentie.

1. De tariefverhoging betekent volgens mij dat ik daardoor het recht verwerf mijn huidige verzekeringscontract op te zeggen buiten de normale termijn bepaald door de dag van de stilzwijgende verlenging, nl. dat ik vanaf de dag van de inkennisstelling van de tariefverhoging (dus vanaf vandaag) drie maand tijd heb om mijn verzekeringscontract op te zeggen. Juist?

2. Welke opzeggingtermijn moet ik daarbij hanteren. Ik wil dus af van mijn huidige verzekeraar. De vervaldag van mijn huidige verzekerde termijn is dus 25-2-2011. Het is zo meteen 26-1-2011. Kan ik nu nog mijn verzekering opzeggen zodat de verzekerde termijn stopt op 24-2-2011, of moet ik ook een opzeggingstermijn van 3 maand hanteren, of speelt dit nu niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
killerboy

#2 , 26 jan 2011 13:21

Normale opzeg van een verzekeringscontract bedraagt meestal 3 maand. Of met de huidige tariefverhoging jou contract onmiddelijk opzegbaar is durf ik me niet uitspreken (men mag immers indexeren).

Maar ik kan je wel het volgende aanraden heb ik zelf ook gedaan met succes. Ga eens persoonlijk naar je verzekeringsagent en leg hem eens uit dat je de huidige prijs toch wel aan de hoge kant vind. Als je een goede verzekeringsagent hebt zorgt die wel voor een oplossing.

In mijn geval bedroeg mijn premie bonusmalus 0 auto Peugeot 106 1.1 benzine 418 euro. (Bekende verzekering)
na tussenkomst van mijn verzekeringsagent kon ik kiezen voor zelfde contract en voorwaarden aan de prijs van 360 euro en had ook de mogelijk om via hun nb een goedkoper contract aan te gaan van een andere verzekeringsmaatschappij waarvoor zij dus ook tussenpersoon waren aan 295 euro.

Heb uiteindelijk geopteerd voor het contract van 360 euro omdat hierin dan ook bedrag zit voor eventuele takelkosten en vervangwagen wat bij het goedkope contract toch ook een meerkost betekende van 72 euro.

Mijn moto een NEE heb je altijd een JA kan je krijgen en het leverde me alvast een besparing van 58 euro op.

En betere concurrentie kan best , ken ook goedkope maatschappijen. Zolang je geen ongeval hebt geen probleem. Maar bij ongeval moet je dan meestal voor alles zelf lopen en zorgen dat het in orde komt. Zo besparen zij op personeelskosten. Geef mij dan toch maar liever de vertrouwde verzekeringsagent waarmee je toch nog persoonlijk contact hebt.

JPD
Topic Starter

#3 , 26 jan 2011 16:32

killerboy, bedankt voor uw reactie en uw suggestie. Maar ik heb vorig jaar mijn verzekeringsagent gecontacteerd mbt de tariefverhoging zonder reactie, en hen deze ochtend nogmaals, voorlopig weer zonder reactie. Ik heb deze keer het bedrag dat ik bij die concurrentie zal betalen uitdrukkelijk vermeld.

Ik heb ook naar mijn verzekeringsmaatschappij gebeld, en daaruit kan je heel duidelijk afleiden dat ze zelf niet eens weten wat ze in hun eigen algemene voorwaarden zetten, laat staan dat ze weten wat er in de wet of in de relevantie k.b.'s staat :s

Ik zeg mijn verzekeringscontract morgen op, met een opzegtermijn van één maand te tellen vanaf één dag later, en deel mee dat ze desgewenst mijn verzekeringscontract kunnen beëindigen gelijklopend met de voorziene vervaldag. Ik vraag tevens een schriftelijke bevestiging van de datum van de inwerkingtreding van de opzegging, en van mijn schadeverleden.

Ter info: ik betaal bij de huidige verzekeraar voor de B.A. ongeveer 358 EUR, en bij de nieuwe 255 EUR. In het is niet bij dat verzekeringbedrijf dat zonder makelaars werkt. Die waren nog goedkoper, maar ik volg uw redenering dat je inderdaad beter via een makelaar werkt waar je desgevallend van de nodige service kunt genieten.

Reclame

j.demoor

#4 , 27 jan 2011 10:48

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

Een EENZIJDIGE ‘verhoging van het tarief’ door de verkoper vereist dus dat de koper die verhoging daarna aanvaardt. Zo niet dan kan de koper de tariefverhoging weigeren te betalen en de overeenkomst eenzijdig beëindigen bij het ingaan van de tariefverhoging en zonder opzeggingstermijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jan 2011 11:05

@ j.demoor: Geldt een indexering ook als tariefverhoging?

JPD
Topic Starter

#6 , 16 jun 2013 15:05

Deze thread is behoorlijk oud, maar misschien even aangeven dat ik kort na bovenstaande gepost te hebben via mijn verzekeringmakelijk een aanzienlijke korting bedongen heb op mijn b.a. verzekering bij dezelfde maatschappij (onder het dreigement van op te stappen naar de concurrentie).

Ik rij ondertussen reeds levenslang ongevallenvrij (ik ben wel ooit voor ik een rijbewijs had omvergereden door een auto die 100% in fout was, en toen ik ook nog maar 13 was heb ik als fietser ooit een voetganger omver gereden, op een onverlicht fietspad. Sindsdien draag ik een bril :)

Terug naar “Algemeen”