Schade aan auto door een tuinstoel van de buren.

Sadelta
Topic Starter
Berichten: 3

Schade aan auto door een tuinstoel van de buren.

#1 , 20 apr 2013 19:44

Op 18-04-2013 rond 13:30 is er een tuinstoel weggewaaid van de buren en is wat later blijkt tegen de auto gekomen schade dus.
Mijn moeder is verhaal gaan halen op 19-04-2013 bij de buren om dit eventueel via de verzekering te regelen. Maar wat blijkt de buren willen niet mee werken en vinden het een vreemd verhaal.
Mevrouw zegt ik kan er niets aan doen ik was niet thuis, ik kan het niet betalen, ik weet niet of ik verzekerd ben.
20-04-2013 heeft mijn moeder weer geprobeerd om een gesprek aan te gaan met de buurvrouw maar tevergeefs het helpt niet.
Zij zegt dat haar dochter thuis was die bewuste middag en zij vinden het een vreemd verhaal en werken er niet aan mee.
Dat er iemand thuis is geweest blijkt ook wel waar te zijn want toen mijn moeder hun stoel had terug gezet in de tuin hadden ze even later de stoelen binnen gezet.
We zijn ook al bij de politie geweest maar die kunnen niks die zeggen dat het via de WA verzekering geregeld kan worden. Moeten wel de buren meewerken.
Verzekeringsagent is er ook al mee bezig maar dat horen we maandag denk ik.
HELP WAT NU TIPS alles is welkom.
m.v.g.
Patrick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 apr 2013 19:49

Natuurlijk heel dom om die stoel te gaan terugzetten in de tuin van de buren.
Werden er foto's genomen?
Men had beter de stoel laten liggen en er de buren bijgehaald. Dan was er minstens bewijs.
Als buren niet toegeven dat stoel is weggewaaid, is het woord tegen woord.

Sadelta
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 21 apr 2013 08:15

Ja, dat blijkt achteraf maar dat het dom is maar gedane zaken nemen geen keer.
Er was ook helemaal geen reden om er vanuit te gaan dat ze moeilijk zou gaan doen, ze waren tenslotte vriendinnen.
Er zijn wel foto’s genomen maar alleen van de schade niet toen er een stoel naast lag.
We hebben wel getuigen maar ja het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 21 apr 2013 10:29

Aangifte doen bij uw verzekering, vul hiervoor een aanrijdingsformulier in (eenzijdig als de buurvrouw dit niet wil). Eventueel een verklaring bijsteken van wat er juist gebeurt is, want de plaats op zulk formulier is eerder beperkt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2013 10:48

Het probleem zal zijn de feiten te bewijzen.

Laat de getuigen een schriftelijke verklaring opstellen. Vergeet niet de wet van 16 juli 2012 (art. 961/1 e.v. Gerechtelijk Wetboek) na te leven. Deze bepalingen zijn nog niet (goed) gekend door de advocaten en de rechters, maar dat komt wel. En schakel uw familiale verzekering in. Daar hebt u vermoedelijk rechtsbijstand om deze schade te vorderen.
Art. 5. In afdeling Vbis, ingevoegd bij artikel 4, wordt een artikel 961/1 ingevoegd, luidende :
" Art. 961/1. Zo het getuigenbewijs toelaatbaar is, mag de rechter van derden verklaringen in schriftelijke vorm aannemen die hem inzicht kunnen verschaffen in de betwiste feiten waarvan zij persoonlijk weet hebben. "

Art. 6. In dezelfde afdeling Vbis wordt een artikel 961/2 ingevoegd, luidende :
" Art. 961/2. De schriftelijke verklaringen worden door de partijen of op verzoek van de rechter overgelegd. De rechter bezorgt aan de partijen deze verklaringen die hem rechtstreeks worden toegezonden.
De schriftelijke verklaringen moeten worden opgesteld door personen die aan de vereiste voorwaarden voldoen om als getuige te worden gehoord.
De schriftelijke verklaring bevat het relaas van de feiten waarbij de opsteller ervan aanwezig was of die hij zelf heeft vastgesteld.
De schriftelijke verklaring vermeldt de naam, de voornamen, de geboortedatum en -plaats, de woonplaats en het beroep van de opsteller ervan alsook, zo nodig, diens graad van bloed- of aanverwantschap met de partijen, of er sprake is van ondergeschiktheid tegenover de partijen, of ze samenwerken dan wel of ze gemeenschappelijke belangen hebben.
De schriftelijke verklaring vermeldt voorts dat ze is opgesteld voor overlegging aan de rechtbank en dat de opsteller ervan weet heeft van het feit dat hij zich door een valse verklaring aan straffen blootstelt.
De schriftelijke verklaring wordt geschreven, gedagtekend en door de opsteller ervan ondertekend. Hij moet daaraan als bijlage het origineel of een fotokopie toevoegen van elk officieel document dat zijn identiteit aantoont en waarop zijn handtekening voorkomt. "

Sadelta
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 23 apr 2013 22:00

Bedankt allemaal voor de tips ik zal gaan kijken wat de mogelijkheden zijn.
Alles is verstuurd naar de verzekering dus het is nu aan het rollen.
Dus we wachten het rustig af wat er komen gaat.

Terug naar “Algemeen”