Autoverzekering

Liesje61
Topic Starter

Autoverzekering

#1 , 21 jan 2013 09:39

Mijn vriend en ik wonen samen (niet wettelijk). Mijn vriend heeft van zijn ouders een auto gekregen toen hij nog thuis woonde. De auto staat op naam van de vader en de verzekering op naam van de moeder (zij reed soms ook met de auto). Mijn vriend staat als tweede chauffeur ingeschreven bij de verzekering.

Mijn vraag in hoeverre mijn vriend en ik verzekerd zijn bij een ongeval ofzo. Ik rij ook regelmatig met de auto, maar ik vermoed dat ik problemen zou hebben in geval van een ongeval.

Zouden mijn vriend en ik een verzekering kunnen afsluiten als de auto op naam van zijn papa blijft staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre

#2 , 21 jan 2013 12:39

ja want een verzekering en de auto zijn twee aparte zaken

k.b.

#3 , 21 jan 2013 15:43

Welke problemen verwacht je ... of wil je ondervangen ?

1. Het voertuig is verzekerd , dus daar zit geen probleem. Tenminste als de bestuurders die met het voertuig rijden kwa risicoinschatting voor de verzekeringsmaatschappij hetzelfde profiel hebben. Dan is het ook geen probleem dat men deze "gebruikelijke bestuurders" opgeeft aan de verzekeringsmaatschappij.
Als jullie echter "jonge chauffeurs" en men zet bewust de verzekering op een ouder familielid om een gunstige premie te bekomen is er natuurlijk wel een probleem.

Dit kan U ondervangen door zelf in te staan voor de verzekering van het voertuig via polis BA.

2. Verwacht je problemen met de ouders van je vriend als jij de auto "total - loss" rijdt ?
Dan dien je natuurlijk te voorzien in een omnium voor dit voertuig ...

Het spreekt voor zich dat de wagen maar één keer verzekerd moet zijn ...
Jullie kunnen perfect aanluitend op de dekking BA van de ouders (als daar geen probleem mee is op niveau leeftijd en andere) een eigen omnium nemen voor dit voertuig ...
overweeg dan toch om misschien bij dezelfde maatschappij te gaan (al is dit niet strikt noodzakelijk)

k.b.

Reclame

Liesje61
Topic Starter

#4 , 22 jan 2013 09:41

Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad zo dat we jonge chauffeurs zijn. De verzekering hebben we laten staan omdat we van plan zijn om op korte termijn een nieuwe auto te kopen en dan alles op onze naam te zetten.

k.b.

#5 , 22 jan 2013 11:38

Als de maatschappij die de verzekering verstrekt een ander tarief hanteert voor jonge chauffeurs zou U er toch goed aan doen eens contact op te nemen met hen.
De moeder lijkt mij vandaag immers niet meer de bestuurder die het meest gebruik maakt van het voertuig ...

k.b.

jp.tobback

#6 , 22 jan 2013 16:38

Ik had een autoverzekering bij Nissan, die liep van 1/1 tot 31/12,betaald en gedekt, in oktober werd mijn echtgenote hoofdbestuurder en vroeg aan de verzekering of zij de polis kon overnemen, dit verliep zonder problemen, zij krijgt nu een extra rekening van 88€ (van oktober tot 31/12) terwijl de polis reeds was betaald tot 31/12. Is dit correct, of is dit een geval van discriminatie? Mijn echtgenote heeft dezelfde bonus-malus graad dan ikzelf, en zij was trouwens bij dezelfde maatschappij verzekerd tot maart ll.(ogeblik dat zij haar wagen heeft verkocht).

Xastheron

#7 , 19 mar 2013 12:49

Waarschijnlijk administratiekosten, vraag raad aan de verzekeraar.

Terug naar “Algemeen”