5 jaar dubbele verzekering betaald.. terugvorderen??

d8v1nc1
Topic Starter
Berichten: 36

5 jaar dubbele verzekering betaald.. terugvorderen??

#1 , 11 feb 2013 21:26

5 jaar geleden hebben wij een appartementen gekocht. Zoals gebruikelijk moest de brandverzekering afgesloten worden om korting te krijgen..

Zoals jullie en iedereen weet is het zo dat er in een appartementsgebouw een blokpolis (verzekering gebouw) is waar iedereen maandelijks voor betaald.

Als eigenaar sluit je dus een inboedel, diefstal en BA verzekering af.

Vandaag hebben wij gemerkt dat wij jaarlijks € 540 betalen. Na contact met de verzekering blijkt dat daar ook de verzekering van het gebouw nog eens voor de waarde van het apaprtement bij zit.

Wij hebben dus 5 jaar lang +- € 240 per maand te veel betaald.

Volgens onze verzekeringsagent kunnen we met geluk tot 3 jaar terugvorderen...

Hebben wij geen recht op een volledige terugvordering van de voorbije 5 jaren? Uiteindelijk is dit toch een fout van de verzerkingsagent?

Graag jullie mening.

Thx.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38770

#2 , 11 feb 2013 21:51

Welke verzekeringsagent?
Die van de blokpolis of die van uw appartement?

d8v1nc1
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 11 feb 2013 21:58

Welke verzekeringsagent?
Die van de blokpolis of die van uw appartement?
Mijn verzekeringsagent

Reclame

Franciscus
Berichten: 38770

#4 , 11 feb 2013 23:27

En wat heeft uw verzekeringsagent te maken met de blokpolis.
Daar moet hij toch niet van op de hoogte zijn.
Zijn taak is uw appartement goed te verzekeren voor schade aangebracht aan derden.

d8v1nc1
Topic Starter
Berichten: 36

#5 , 12 feb 2013 13:23

En wat heeft uw verzekeringsagent te maken met de blokpolis.
Daar moet hij toch niet van op de hoogte zijn.
Zijn taak is uw appartement goed te verzekeren voor schade aangebracht aan derden.
Is mijn inziens toch een fout van mijn verzekeringsagent. Het is toch aan hem om een correcte polis af te sluiten? Ik denk dat je niet veel verstand moet hebben om te weten dat er in een appartementsgebouw in 99% van de gevallen met een blokpolis gewerkt wordt, toch?

Artesia
Berichten: 66

#6 , 12 feb 2013 17:34

Ik heb jaren op de afdeling produktie Brand gewerkt en in de gevallen zoals u omschrijft gaven wij maar maximum 3 jaar teveel betaalde premie terug. Wij gingen er immers van uit dat ook de klant wakker genoeg moet zijn om te beseffen dat hij voor 1 verzekerd risico meerder polissen had onderschreven.

Als u maandelijks 240€ betaald voor een brandverzekering als eigenaar voor een deel van een gebouw heeft u vast en zeker een gouden appartement gekocht maar dit terzijde :lol:

d8v1nc1
Topic Starter
Berichten: 36

#7 , 12 feb 2013 18:23

Ik heb jaren op de afdeling produktie Brand gewerkt en in de gevallen zoals u omschrijft gaven wij maar maximum 3 jaar teveel betaalde premie terug. Wij gingen er immers van uit dat ook de klant wakker genoeg moet zijn om te beseffen dat hij voor 1 verzekerd risico meerder polissen had onderschreven.

Als u maandelijks 240€ betaald voor een brandverzekering als eigenaar voor een deel van een gebouw heeft u vast en zeker een gouden appartement gekocht maar dit terzijde :lol:
dit is uiteraard per jaar :wink:

Ze willen tot 3 jaar terugbetalen. Feit dat ze dat willen doen is in mijn ogen ook een toegifte dat zij ook niet wakker genoeg waren...

Enfin, ik doe mijn best om alsnog 5 jaar terug te krijgen :lol:

Alvast bedankt voor jullie commentaren :!:

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 13 feb 2013 11:07

“Art.10...§ 2. De verzekeringsovereenkomst bevat ten minste :...6° de gedekte risico's...§ 3. De verzekeraar is ertoe gehouden uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst aan de verzekeringnemer een afschrift te verstrekken van de inlichtingen die deze laatste schriftelijk heeft medegedeeld over het te dekken risico...Art.45.§ 1. Wanneer een zelfde belang is verzekerd bij verscheidene verzekeraars tegen hetzelfde risico, kan de verzekerde, in geval van schade, van elke verzekeraar schadevergoeding vorderen binnen de grenzen van ieders verplichtingen en ten belope van de vergoeding waarop hij recht heeft. Behalve in geval van fraude, kan geen verzekeraar zich beroepen op het bestaan van andere overeenkomsten die hetzelfde risico dekken om zijn waarborg te weigeren...”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...11° het de mede-eigenaars mogelijk te maken inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom, en wel op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van mede-eigendom, of door de algemene vergadering...”(Burgerlijk Wetboek).

‘iedereen weet is het zo dat er in een appartementsgebouw een blokpolis is’

Vraag de syndicus kopie van de gedekte risico’s door die blokpolis en vergelijk deze met de gedekte risico’s van uw eigen verzekering. Doe in die laatste de risico’s schrappen die door de blokpolis reeds gedekt zijn. Onderzoek met uw eigen verzekeraar wat EVENTUEEL kan terugbetaald worden wegens dubbele verzekering
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Algemeen”