oude verzekering maatschappij weigert polis op te zeggen

smignon
Topic Starter
Berichten: 3

oude verzekering maatschappij weigert polis op te zeggen

#1 , 13 sep 2012 12:03

Hallo,

korte schets:

De auto en verzekering stond vroeger op de naam van men moeder.
omdat ik verhuist ben en die auto mee met mij genomen heb, heb ik nu de verzekering op men naam laten zetten bij een ander maatschappij. De auto staat nog steeds ingeschreven op de naam van moeder (wat geen probleem is).

Ik was wel niet binnen de periode van 3 maand om de oude polis te zeggen.
Echter hadden ze wel de prijs verhoogt waardoor ik het recht had om binnen de maand toch de polis op te zeggen (was vermeld in hun kennismaking).
Dus had ik binnen die periode men nieuwe polis geregeld bij een ander agentschap en op tijd een aangetekend brief gestuurd naar de oude agentschap met de vermelding dat de polis op het einde van de periode mocht stoppen en als zonder tegenreactie van hun dat zij hiermee akkoord zijn. (deze brief was opgesteld door men nieuw agentschap)
Verder heb ik hier geen reactie meer op gekregen dus voor mij was alles ok.


Vandaag krijg ik een herinnering in de bus van het oude agentschap.
Ik heb deze gecontacteerd vandaag en ik kreeg de melding dat deze inderdaad gestopt is... in 2013 want ik had niet vermeld dat het om de reden was omdat de prijs verhoging was.
De "vriendelijk" mevrouw was me letterlijk aan het uitlachen op dit moment (maar ik stel me groter en vermeld niet om welk verkeringsmaatschappij het gaat) en dat ik toch mag betalen (gaat om een som van net geen 1100€)

men vraag is, kunnen ze dit zomaar doen?
Ik heb nooit tegenbericht gehad dat het niet in orde was (wat er ook expliciet in men brief stond, als ik geen tegenbericht krijg dat alles in orde was daarvoor) en heb me gehouden aan de extra opzeg termijn (was gewoon niet vermeld dat het om de reden was van prijs verhoging)


Heb ook nog een 2de vraag (achterdeurtje?):
Als ik de nr platen van de auto laat inleveren en deze terug opnieuw laat inschrijven op men naam, zou dit een manier zijn om de oude verzekering ook te doen stoppen?


Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38770

#2 , 13 sep 2012 12:29

Is uw moeder overleden?

smignon
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 sep 2012 13:26

nee, ben gewoon verhuisd en heb de auto 'overgenomen'

Reclame

Mono
Berichten: 18

#4 , 13 sep 2012 15:09

Je hebt bij een premieverhoging wettelijk DRIE maanden de tijd om op te zeggen (en niet 1 maand).
Mogelijk kan je de correcte opzeg alsnog doen.

Bij terugsturen van de nummerplaat wordt de polis geschorst en premie terugbetaald.
Let wel op dat het voertuig dan terug naar de keuring moet voor een "keuring voor verkoop" om het dan
opnieuw op jouw naam in te schrijven.
Overdracht van nummerplaat van moeder op kind is immers niet mogelijk vermits je niet meer thuis woont.

smignon
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 13 sep 2012 16:59

dan heb ik idd nog 1 maand de tijd (y)

Dank u wel!!

VDG2
Berichten: 785

#6 , 13 sep 2012 17:56

Ik herinner mij een vonnis (of arrest) ivm een gelijkaardige situatie. Ook indien er NIET specifiek vermeld wordt dat het een opzeg voor premieverhoging is, dan nog is de opzeg geldig en dient men deze te aanvaarden. Wet stelt niet dat u verplicht de reden "wegens premieverhoging" dient te vermelden.
Ik zal deze avond het vonnis (of arrest) eens proberen vinden. Het betrof wel een hospitalisatieverzekering, doch de regels ivm de opzeg wegens premieverhoging zijn idem (ik dacht beide onder toepassing van wet landsverzekeringsovereenkomsten).

Mono
Berichten: 18

#7 , 14 sep 2012 10:53

Probleem is dat de verzekeringsmaatschappij zich altijd kan beroepen op een "contractuele opzeg" dus met de voorziene
drie maanden vooropzeg.

Interessant om weten wat de premieverhoging betreft is dat de maatschappijen normaal verplicht zijn om 90 dagen voor de vervaldag
de verzekeringsnemer in kennis te stellen van de verhoging. Maar in de praktijk gebeurt dit niet en wordt (om al dan niet praktische redenen) de verhoging pas meegedeeld bij het innen van de nieuwe premie. Vandaar dat er nog altijd drie maanden na kennisgeving resten.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 15 sep 2012 08:46

“Art.29.§ 1. De overeenkomst kan worden opgezegd bij een ter post aangetekende brief, bij deurwaardersexploot of door afgifte van de opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs...§ 2. Behoudens...heeft de opzegging eerst uitwerking na het verstrijken van een termijn van ten minste een maand te rekenen van de dag volgend op de betekening of de datum van het ontvangstbewijs of, ingeval van een aangetekende brief, te rekenen van de dag die volgt op zijn afgifte ter post. De termijn bedoeld in het eerste lid moet worden vermeld in de overeenkomst en herhaald in de opzegging.”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).
Onderzoek zorgvuldig die termijn in uw overeenkomst.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

Bij EENZIJDIGE wijziging door toedoen van de verzekeraar kan u de overeenkomst met hem herroepen,bij aangetekend schrijven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Nikkivdp
Berichten: 1

#9 , 23 nov 2012 15:27

Geachte,

Ik ben verzekerd voor mijn auto sinds 20 mei 2012 bij Argenta. Ik had een betaling afgesproken via overschrijving om de 3 maanden. Nu ik een nieuw voertuig heb aangekocht die ik nu dinsdag mag afhalen heb ik mijn agent gevraagd om het nodige te doen. Ik wijzig mijn contract van BA naar een mini-omnium. Nu zeggen ze dat ik verplicht ben om via domiciliering te betalen. Ik wil dit niet en wens dus mijn contract op te zeggen. Ben ik dan verplicht om toch nog te wachten tot ik de wettelijk bepaalde 3 maanden voor het einde van mijn jaarcontract?Argenta beweert dat zij de betalingscondities mogen wijzigen?

Xastheron
Berichten: 719

#10 , 26 nov 2012 12:48

Hebt u al iets getekend ivm de verzekering van uw nieuwe wagen?
Zoniet, gaat u naar een ander verzekeringsagentschap.
Zowel, dan dient u het contract op te zeggen zoals bepaald in de algemene voorwaarden. Niets belet u om nu al uw opzeg te doen (u moet niet tot exact 3 maand voor het verstrijken van het huidige contract uw opzeg doen, dan zou het nog kunnen gebeuren dat uw opzeg te laat is dmv omstandigheden)

basejumper
Berichten: 4685
Locatie: Diest

#11 , 29 nov 2012 20:19

Momentje : u vraagt een wijziging van betalingsmodaliteit van driemaandelijks naar maandelijks. De maatschappij zegt dat dit kan maar enkel via domiciliëring.
Dat is uiteraard geen reden om de polis te kunnen opzeggen. U was akkoord met de betalingsmodaliteiten bij het aangaan van het contract en dus moet u dit respecteren. U moet dus het lopende contract respecteren en u kan opzeggen tegen de volgende jaarvervaldag. Het feit dat de maatschappij de afgesproken en overeengekomen betalingsmodaliteiten niet naar uw inzichten wil wijzigen is geen grond voor onmiddellijke opzeg.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Algemeen”