Brandverzekering bij huren

Bemabbodd
Berichten: 95

Re: Brandverzekering bij huren

#16 , 13 mei 2012 18:52

juist identiek hetzelfde van vroeger keuken, badkamer, slaapkamer en bergruimte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 13 mei 2012 19:43

en ook juist dezelfde oppervlakte? Wat wil uw makelaar zeggen met die niveau's? Toch niet de verdiepingen van het gebouw? l

Bemabbodd
Berichten: 95

#18 , 14 mei 2012 17:08

inrichting is hetzelfde keuken, badkamer, living en slaapkamer

Reclame

verdelo
Berichten: 16
Locatie: Assebroek

#19 , 17 nov 2012 11:13

Hallo,

Ik ben onlangs veranderd van verzekering. Nu krijg ik een brief waarin er staat dat ik als huurder een bedrag moet betalen voor mijn verzekerde inboedel, en een bedrag dat veel hoger ligt voor het gebouw. Kan dit zomaar? Kunnen ze mij laten verplichten het gebouw waarvan ik geen eigenaar ben te laten verzekeren? Want als ik kijk wat er precies verzekert is dan is dit hetzelfde voor inhoud als voor gebouw. Dubbel verzekerd dus.

bosprocureur
Berichten: 6893

#20 , 17 nov 2012 11:28

en nog een kleine aanvulling : als de eigenaar bij zijn polis een kleine bijpremie betaalt voor "afstand van verhaal" , volstaat in elk geval een gewone inboedelverzekering.

LeenW
Berichten: 12968

#21 , 20 nov 2012 18:37

Wij zitten met een gelijkaardige vraag.

2 maand geleden hebben mijn vriend en ik het contract getekend van ons appartement.
Toen hebben de eigenaars ons verteld dat zij het gebouw hebben verzekerd en dat wij dus enkel onze inboedel moesten verzekeren. Aangezien we niet echt iets kenden/kennen van verzekeringen, gingen we er dus vanuit dat we enkel den inboedel moesten verzekeren.
Nu waren we vorige week langs de bank geweest om onze verzekering in orde te brengen en die zeiden dan dat we juist wel ook het gebouw moeten verzekeren, aangezien er anders gaten kunnen zitten in de verzekering: bv. wanneer brand ontstaat door vrienden die bij ons op bezoek komen. We hebben dit dan nog eens voorgelegd aan de eigenaars en die hebben ons de gegevens van hun verzekeringsmakelaar gegeven. We hebben die dan gecontacteerd en zij zeiden dat de eigenaars geen afstand doen van verhaal en dat we dus best ook zorgen dat onze huuraansprakelijkheid gedekt is. In het contract staat ook dat we dit in orde moeten maken en de inboedel moeten verzekeren. De vorige huurders zeiden dat zij ook enkel hun inboedel verzekerd hadden. We zijn er dus nog niet helemaal uit wat we nu moeten doen.

Is die huuraansprakelijkheid hetzelfde als het gebouw verzekeren?

Alvast bedankt!
Leen
Laatst gewijzigd door LeenW op 20 nov 2012 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38770

#22 , 20 nov 2012 18:56

Bv: er is een brand in uw appartement ...om die te blussen berokkend de brandweer schade aan derden. Zowel aan het huis daarnaast als aan het gebouw waar u woont.
U hebt ENKEL uw inboedel verzekerd dus zijn niet verzekerd het appartement waar u woont, de schade aan de appartementen boven, onder en naast u, de gemeenschappelijke delen, het pand naast u, de kosten op het openbaar domein enz enz.
De verzekering van uw gebouw zal de schade die door een feit in het gebouw betalen ttz in de gemene delen naar andere toe.
Maar ze zal niet de schade die u hebt veroorzaakt betalen.

basejumper
Berichten: 4685
Locatie: Diest

#23 , 20 nov 2012 20:28

Toch even nuanceren.
De eigenaar is verzekerd via de blokpolis. Deze polis verzekert het appartement doorgaans in nieuwwaarde. In de blokpolis kan een vrijstelling van verhaal ten aanzien van de huurders voorzien zijn. In dat geval zal de blokpolis altijd tussenkomen voor gebouwschade en meestal ook schade aan derden. De polis kost dan doorgaans 20 % tot 40 % duurder aan de VME maar de eigenaars zijn zeker dat ze verzekerd zijn. In een groot aantal gevallen is die afstand van verhaal NIET voorzien in de blokpolis omdat een aantal leden van de VME niet bereid zijn de meerpremie te betalen. In dat geval moet de huurder ook de huurdersaansprakelijkheid van zijn appartement (dus gebouw) alsmede zijn inboedel verzekeren. Dus schriftelijk navragen bij de syndicus is de boodschap. Als huurder verzeker je het appartement voor werkelijke waarde ipv nieuwwaarde. In praktijk is de premie beperkt. Familiale en woningverzekering zijn onlosmakelijk verbonden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 21 nov 2012 10:23

. In de blokpolis kan een vrijstelling van verhaal ten aanzien van de huurders voorzien zijn. In dat geval zal de blokpolis altijd tussenkomen voor gebouwschade en meestal ook schade aan derden. De polis kost dan doorgaans 20 % tot 40 % duurder aan de VME maar de eigenaars zijn zeker dat ze verzekerd zijn. .
Heb ik toegepast in al mijn appartementen. In mijn huurovereenkomsten staat dit vermeld, zodat de huurder zich niet meer hoeft te verzekeren. (enkel nog zijn eigen meubels en inboedel)
Via de syndicus en de jaarlijkse afrekening wordt de meerprijs aan de huurder aangerekend, zodat ik als verhuurder geen meerkost heb, en toch zeker weet dat de huurder is verzekerd voor het gebouw.
Deze afstand van verhaal is er niet voor iedereen. Sommige eigenaars/verhuurders in het gebouw heben die niet genomen, en betalen dus geen meerprijs. De eigenaars die wel deelnemen staan met naam en eigendom vermeld in de polis zelf.

Terug naar “Algemeen”