rechtsbijstand geluidshinder na beschadiging muur dr buur

vering
Topic Starter

rechtsbijstand geluidshinder na beschadiging muur dr buur

#1 , 18 apr 2012 11:03

Beste,

Mijn buren zijn reeds een jaar bezig met renovatiewerken aan hun woning. Daarbij werd danig wat gekapt in de gemeenschappelijke muur (buur gaf zelfs toe dat hij door de baksteen zat, hetgeen m.i. als een 'ongeval' kan beschouwd worden). Ten gevolge van de werken kan ik de gesprekken van mijn buren letterlijk horen. Dit was voor de renovatiewerken niet het geval.
De milieudienst deed geluidsmetingen en de normen zijn aanzienlijk overschreden. De buren willen evenwel geen geluidsisolatie plaatsen, ondanks veelvuldige verzoeken van de milieudienst.

Heb een familiale verzekering met rechtsbijstand. Bij burenhinder doen zij eerst aan bemiddeling, staat in de polis, pas als bemiddeling niet lukt én er is sprake van een 'ongeval' komen zij tussen in de gerechtskosten.
Ik deed aangifte bij mijn verzekeringsmaatschappij. Doch zonder voorafgaandelijk onderzoek werd me schriftelijk meegedeed dat zij niet tussenkomen in de gerechtskosten.
Een privé-detective van de verzekering kwam langs bij mij en mijn buren. In haar verslag werd genoteerd dat de buren de gemaakte gaten in de muur hadden opgevuld en er geen gaten meer te zien waren die de geluidshinder konden veroorzaken. Er was volgens haar geen sprake van een 'ongeval'.

Bij navraag op de technische dienst van mijn werk verneem ik dat als men kapt in een baksteen, en dit nadien met pleister opvult, de muur nooit eenzelfde geluid kan tegenhoden als voorheen. Baksteen heeft immers een hoger soortelijk gewicht dan pleister.

Mijn advocaat schreef onlangs de verzekering aan met de vraag tussen te komen. Doch de verzekering blijft bij hun standpunt.
Er was een bemiddelingspoging van de verzekering, doch die stelde voor dat ik 50% van de isolatiekosten zou moeten betalen. Ik kan mij hier niet akkoord mee verklaren omdat ikzelf de gemeenschappelijke muur niet heb beschadigd.

Kan iemand me advies geven hoe ik mijn verzekeringsmaatschappij vooralsnog kan verplichten tussen te komen?
Bedankt alvast!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding