1-manszaak/vennootschap

freet
Topic Starter
Berichten: 38

1-manszaak/vennootschap

#1 , 03 mar 2019 11:19

Hallo,
momenteel ben ik loontrekkende (fulltime) en zelfstandige in bijberoep (éénmanszaakje, )
eventueel zou ik zelfstandige in hoofdberoep worden.
Jaarlijks te factureren (3-tal vaste klanten): +- 100.000 euro.
in te brengen kosten: personenwagen + bestelwagen , gsm, laptop, bijgebouw in afschrijving, eerder beperkt dus
is het daarom interessant over te gaan naar een vennootschapsvorm, en zo ja welke (ipv 1-manszaak)
dank alvast voor julie tips
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mar 2019 11:29

Met het oog op de aankomende hervorming van het vennootschapsrecht, is de nieuwe BV een goede optie. Deze biedt u de gekende voordelen van beperkte aansprakelijkheid, financieringsmogelijkheden (zowel equity als vreemd vermogen) en fiscaliteit.
Afhankelijk van hoe risicovol u uw sector aanschouwt, hoeveel winst u maakt en wat uw toekomstplannen zijn, kan het een verstandige zet zijn om over te schakelen naar een BV. Anders dan de vroegere EBVBA, laat deze u meer beweegruimte toe.
Staar u evenwel niet blind op de fiscale voordelen, waaronder de (binnenkort te verlagen) vennootschapsbelasting, want alles wat u in uw vennootschap inbrengt en laat renderen, wilt u het terug in uw persoonlijk vermogen opnemen, is onderhevig aan een gecumuleerde belastingdruk (Venn.B. + PB). Er zijn heel wat belastingbesparende constructies denkbaar, maar dit bespreekt u best eerst grondig met uw boekhouder. Laat het een weloverwogen keuze zijn!
PS: de boekhoudverplichtingen nemen ook exponentieel toe wanneer u opteert voor een vennootschap. Dat is soms afschrikwekkend voor zelfstandigen (surtout in bijberoep) (if you know what I mean).

freet
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 03 mar 2019 15:42

Bedankt voor de goeie uitleg
Er is heel weinig risico aan verbonden ( dus persoonlijke aansprakelijkheid speelt niet zo mee), alsook geen of weinig kapitaal nodig
Hoeveel kost het opstarten van dergelijke bv en in welke mate verschilt dit van de gewone bvba (18550 euro)
Dank alvast

Reclame

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 mar 2019 16:20

In dat geval overweegt u de overstap wellicht om fiscale redenen. Als KMO valt u onder het gunstregime binnen de vennootschapsbelasting, wat erg aantrekkelijk is. De vermelde aftrekposten, zijn aan gelijkaardige regimes onderworpen in de venn.b. Het loon dat u zichzelf uitbetaalt (interessanter dan dividenden!), is eveneens aftrekbaar en kan zorgen voor een spreiding van het belastbaar inkomen over de PB (zodat u blijvend kan genieten van de forfaitaire aftrek, de belastingvrije sommen, eventuele belastingverminderingen, enz.) en de verlaagde venn.b.

De kosten van het oprichten van een BV zullen beperkt blijven tot de eigenlijke en eenmalige oprichtingskosten, zijnde de notariskosten (de oprichting geschiedt bij wijze van notariële akte; zal iets rond de 1.500 à 2.000 euro zijn), het eventueel registratierecht (inbrengrechten zijn op nul gesteld, maar in bepaalde omstandigheden zal u toch verkooprecht of recht op hypotheek betalen op de inbreng van activa; eerder uitzonderlijk), kosten van het financieel plan, de publicatie in het Belgisch Staatsblad en de inschrijving in het KBO.

De grootste vernieuwing van de nieuwe BV is dat zijn kapitaalloos geworden is. Er zal dus niet langer een wettelijk minimumkapitaal zijn. U moet enkel garanderen dat uw aanvangsvermogen toereikend is teneinde de beoogde activiteit gedurende minstens 2 jaar te kunnen uitoefenen (wat u moet verduidelijken in uw financieel plan; hiervoor doet u beroep op uw boekhouder). Hoe dan ook wacht u best tot de nieuwe wet er is, zodat u kort nadien niet nogmaals naar de notaris moet lopen om uw statuten te laten aanpassen.

De lopende kosten zullen ook toenemen, vermits uw boekhouder nu een dubbele boekhouding zal moeten bijhouden en elk jaar een jaarrekening en jaarverslag zal moeten opmaken dat neergelegd moet worden bij de NBB.

Dat kan u aanzien als een kleine inleiding.

freet
Topic Starter
Berichten: 38

#5 , 07 mar 2019 07:11

Hallo, ik wou nog even polsen wat de gebruikelijke uurtarieven zijn voor intellectuele arbeid.
Ik weet dat het een kwestie is van onderhandelen maar wou graag even uw mening.
De klant deed ook een voorstel in loondienst waarbij de loonkost voor hem op een 38 euro per uur ligt (volgens mijn boekhouder uitgerekend)
Het gaat over calculatie, organisatie op werkvloer, kwaliteitscontrole, opvolging iso-normen, administratie, logistieke begeleiding, interne opleiding enz in een grafisch bedrijf.
Volgens mijn boekhouder wordt het interessant vanaf een 45 euro per uur , zou dit haalbaar zijn. Is wel een 7 euro meer dan die 38; wat zouden de drijfveren zijn die de opdrachtgever zou kunnen hebben om die 7 euro extra te betalen?
Dank alvast

Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2019 12:44

Eer je naar een vennootschap overstapt, laat eens door een fiscalist berekenen wat het u profijt is einde rit bv na 20 jaar!!
Ik denk dat je raar zal staan kijken !
Zoals zeer velen als men tot het sluiten komt van de vennootschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

freet
Topic Starter
Berichten: 38

#7 , 07 mar 2019 14:08

Idd Lowie, heeft mijn boekhouder mij ook verteld
Te weinig omzet om er voordeel uit te halen

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”