Postuum iemand wilsonbekwaam laten verklaren

Franciscus
Berichten: 38583

Re: Postuum iemand wilsonbekwaam laten verklaren

#16 , 01 mar 2019 18:53

Hoe kan het bedrijf op zijn naam staan als hij enkel aandelen ( deelbewijzen) had van de bvba?

Ook al was hij meerderheidsaandeelhouder dan nog was hij geen zaakvoerder of toch???
Voor de rest zie boven de antwoorden.
En hoe kunnen eigendommen van de bvba op zijn naam staan...dan huurde de bvba.
Als erfgenaam kan enkel zijn vermogen erfenis worden aangesproken mijn mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 01 mar 2019 18:56

"De bvba is in 2013 al failliet gegaan, maar het bedrijf hier stond wel op zijn naam (alé de eigendommen)"
????????????
Eerst van uw zus, daarna zeg je dat het uw bedrijf is geworden, nu weer van uw vader.
Hoe kan daar nu zinvol op geantwoord worden.
Geen toeval dat de zaak ook in beroep is verloren.

En vergeet het postuum onbekwaam verklaren.
De eis zou als een boemerang in jullie gezicht kunnen terugkeren.....
wie laat een dementerende nu zijn zaak leiden, al is het achter de schermen.
Dat is nalatigheid....verzuim om te handelen in tempore non suspecto !
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Dimvan
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#18 , 01 mar 2019 19:11

Ik heb het toch al uitgelegd: ik heb hier het bedrijf overgenomen (eenmanszaak), de uitbating heb ik uitbetaald aan mijn vader, hij heeft dat geld aan mijn zus gegeven en zij kocht er dat andere bedrijf mee (de bvba)
Daar was hij aandeelhouder in (bvba)
Hij tekende de wissels van de bvba. Bvba ging failliet maar hier (eenmanszaak) stonden de eigendommen nog op zijn naam.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 01 mar 2019 19:37

U sprak wel alsof het over één bedrijf gaat.

Maar het verandert niets aan de onderliggende feiten:

Uw vader heeft wissels getekend als natuurlijk (derde) persoon aangezien hij geen mandaat had in de bvba. Het is dan ook volstrekt normaal dat het een persoonlijke schuld is (vergelijk met persoonlijke borgstelling voor een rechtspersoon).

Maatregelen mbt de "geestestoestand" van uw vader had u moeten nemen toen hij nog leefde.
Dat is zoals Thomas reeds schreef schuldig verzuim, aangezien u beweert dat uw vader doorlopend handelingen stelde in naam van die bvba en jullie daarvan op de hoogte waren. Nu is het daarvoor te laat. Zelfs als het kon zou het op jullie hoofd terugvallen wegens vermeld verzuim.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Dimvan
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#20 , 01 mar 2019 20:08

En als hij als aandeelhouder een volmacht had gekregen van de zaakvoerder, mijn zus dus, dat verandert dan wel de zaak?
Want ik had iets gelezen van schijnvertegenwoordiging, maar als hij een volmacht had, dan valt alle verantwoordelijkheid onder de BVBA?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 01 mar 2019 20:13

Maar de zaak is al in beroep behandelt !

Wat gaat u daar nog aan veranderen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dimvan
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#22 , 01 mar 2019 20:13

De bvba werd overgenomen in 2006 en is in 2013 failliet gegaan, dus de oprichtersverantwoordelijkheid valt weg?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#23 , 01 mar 2019 20:14

"En als hij als aandeelhouder een volmacht had gekregen van de zaakvoerder, mijn zus dus, dat verandert dan wel de zaak?"

Dat gaat niet zomaar hoor.
De naam van de zaakvoerders moet in het Staatblad worden gepubliceerd.
Na overlijden gaat dat niet meer.

Dergelijke zaken moeten tegenstelbaar zijn aan derden, vandaar de publicatie- en registratieverplichtingen voor vennootschappen en rechtspersonen in het algemeen.

Zoals den lowie zeer terecht schrijft zijn het vijgen na Pasen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#24 , 01 mar 2019 21:00

2013 failliet verklaart
9 op de 10 is dit al afgesloten en en dan ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”