Postuum iemand wilsonbekwaam laten verklaren

Dimvan
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Postuum iemand wilsonbekwaam laten verklaren

#1 , 01 mar 2019 12:59

Is het mogelijk om iemand postuum wilsonbekwaam te laten verklaren?

Mijn vader heeft ooit een serie flaters begaan in de bvba van mijn zus, hij was aandeelhouder. Hij is sinds september overleden en nu erven wij zijn schulden. Maar we zijn er het allebei over eens dat hij door zijn medisch verleden en medicatie dat hij nam, niet meer helder kon nadenken. Hij heeft wel zeker 6 jaar in totaal van zijn leven in het ziekenhuis gelegen (van jarenlange hoge inname cortisoiden tot open- hart operaties en transplantaties)
Kan zoiets postuum ingeroepen worden, is mijn vraag? Want wijzelf hebben jarenlang ook zijn prikkelbaarheid en stemmingswisselingen persoonlijk ervaren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 01 mar 2019 14:54

Neen dat gaat niet.
Aan een lijk kan men geen vragen stellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 01 mar 2019 15:10

Als aandeelhouder kan men geen beleidsdaden stellen. Dan moet men zaakvoerder zijn.
Was uw vader dat?Waarom is er dan nooit gereageerd door uw zus als het haar bvba was??

Reclame

Dimvan
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mar 2019 17:53

Mijn vader was enkel aandeelhouder
Maar het was eigenlijk een constructie die mijn vader opgezet had. Ik nam het bedrijf hier over, dat geld had hij zogezegd aan mijn zus gegeven en die kocht daarmee de bvba. Maar hij dirigeerde de zaken i.p.v. mijn zus.
Nu zit het addertje in het gras, dat hij wissels ondertekend had in de naam van de bvba, maar kan zoiets allemaal?

Dimvan
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2019 17:55

Beste asperger,
Ik twijfel, want ik heb ergens gelezen dat men een gehandicapt iemand, postuum wilsonbekwaam heeft verklaard?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 01 mar 2019 17:59

Stond uw vader dan onder voogdij?
Indien niet, zie ik niet in hoe één en ander nog vast te stellen valt na overlijden.
Dat gaat niet via DNA....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 01 mar 2019 18:04

Waar gelezen???
Valse wissels dan moet de bvba die toch niet honoreren maar wel aangifte doen van valsheid in geschriften.

Dimvan
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 mar 2019 18:15

Beste Thomas, neen stond niet onder voogdij maar heeft wel een zeer dik medisch dossier, denk over de 800 blz
Dat zegt toch ook al zeer veel (langdurig zware medicatie gekregen enz)

Beste Franciscus,
Dat heeft mijn zus gedaan! Maar de tegenpartij heeft gelijk gekregen?! Er is zelfs een wissel bij, die hij getekend had als hij op intensieve aan de beademing hing??
Het is al een keer verworpen geweest, tegenpartij is in beroep gegaan, hebben hun gelijk gekregen (wss omdat de rechter niet zo onpartijdig was, ik zeg het al met 2 woorden)
We zijn nu ook in beroep gegaan, maar we hebben toch wel schrik gekregen dat we daar ook ons ongelijk gaan krijgen...
Dit is toch een beslissing die indruist tegen alle geloofwaardigheid.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 01 mar 2019 18:19

"Het is al een keer verworpen geweest, tegenpartij is in beroep gegaan, hebben hun gelijk gekregen (wss omdat de rechter niet zo onpartijdig was, ik zeg het al met 2 woorden)
We zijn nu ook in beroep gegaan, maar we hebben toch wel schrik gekregen dat we daar ook ons ongelijk gaan krijgen... "

Men kan in één zaak maar één keer in beroep gaan!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Dimvan
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 mar 2019 18:35

Beste asperger,

Dat wist ik niet,ik denk dat ik dat ergens verkeerd begrepen heb met dat ze de bvba aansprakelijk hebben gesteld en ook mijn vader, persoonlijk dan... ik wist zelfs niet dat dat kon, blijkbaar wel?
Misschien dat mijn zus dan de 2 zaken dooreen gooit in het ganse verhaal. Ik ben daar nooit in betrokken geweest en ik heb het mij ook nooit aangetrokken, tot dat nu mijn vader overleden is en dat ik nu 135 000 euro schulden op mijn bord krijg...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 mar 2019 18:41

Als er geen eigendommen zijn en geen andere waardevol activa, en er geen centen meer is dan is het faillissement de enige oplossing
Steekt persoonlijk geen centen meer in want je kan het allemaal kwijt zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 01 mar 2019 18:43

Aangezien uw vader geen mandataris was in de bvba heeft hij de wissel ad personam ondertekend.
Daardoor is niet de bvba gebonden, maar wel de nalatenschap van uw vader.
Door die wissel te tekenen heeft hij het passief van zijn nalatenschap vergroot.
De bvba is noch erflater, noch erfgenaam. De bvba staat volledig buiten het gebeuren, het is een (aparte) rechtspersoon.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 01 mar 2019 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 mar 2019 18:48

het feit is over waar gaat deze wissels ?
Was dit voor de bvba of alleen voor je vader .
En de tegen partij heeft al gelijk gekregen bij beroep !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dimvan
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 mar 2019 18:50

De bvba is in 2013 al failliet gegaan, maar het bedrijf hier stond wel op zijn naam (alé de eigendommen)
Ik heb het al eerder vermeld, mijn vader was niet juist in zijne kop, vertrouwde niemand, nam verkeerde beslissingen, etc...
Ik heb bergen moeten verzetten om mijn wil én een beter beleid door te voeren, maar ik wist niet welk gevaar er boven zijn hoofd hing. Hij is er nu vanaf, maar ik zit hier wel met de gebakken peren!

De wissels waren enkel voor de bvba bedoeld, maar blijkbaar mogen ze u ook persoonlijk aansprakelijk houden

Dimvan
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 mar 2019 18:53

Daarom dat ik hem ook postuum handelingsonbekwaam wil laten verklaren... Ik heb hier veel te veel te verliezen door zijn zotte kuren!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”