Faling

Marwil
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Faling

#1 , 01 mar 2019 09:54

Hallo, wij, mijn man en ik, zijn in 2015 in faling gegaan met een VOF. Mijn man is ondertussen overleden, en ik ben verschoond verklaard van het faillissement. Nu gisteren kreeg ik een deurwaarder aan de deur met een dagvaarding van nog een schuldeiser. Nu is mijn vraag, kan dit zo maar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2019 10:20

Dit kan !
MAAR als u verschoonbaar verklaart zijn , dan moet je aan de gerechtsdeurwaarder een copy tonen of af geven van het vonnis, als je dit niet meer heeft ga dan op internet naar het staatsblad en zoek op je naam of je man zijn naam, en je copieerd dit voor aan de deurwaarder te geven.

Bij verschoonbaar word je geacht volledig vrij van schulden van voor het faillissementsvonnis

Art. 82. <W 2002-09-04/38, art. 29, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2002> (Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers.) <W 2005-07-20/32, art. 9, 009; Inwerkingtreding : 07-08-2005>

(De echtgenoot van de gefailleerde die persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld van zijn echtgenoot, of de voormalige echtgenoot die persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld die zijn voormalige echtenoot tijdens de duur van het huwelijk was aangegaan, wordt ingevolge de verschoonbaarheid van die verplichting bevrijd.) <W 2008-07-18/53, art. 2, 014; Inwerkingtreding : 28-08-2008>

De verschoonbaarheid heeft noch gevolgen voor de onderhoudschulden, noch voor de schulden voortvloeiend uit de verplichting tot herstel van de schade verbonden aan het overlijden of aan de aantasting van de lichamelijke integriteit van een persoon waaraan de gefailleerde schuld heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”