Betreft een VZW (tennisclub)

Jean Struelens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Betreft een VZW (tennisclub)

#1 , 11 feb 2019 14:46

Wij vermoeden dat in onze club financieel gesjoemel aan de gang is.

Hoe kunnen wij als leden daar tegen klacht indienen en is het mogelijk om hun boekhouding te laten inkijken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 11 feb 2019 14:56

Wordt u daar zelf in benadeeld of gaat het eerder om fiscale fraude? In het tweede geval hebt u daar in feite geen zaken mee.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2019 15:39

Hoe worden de leden benadeelt ?

als gewoon lid heb je geen recht om de boekhouding na te zien, je kan dit vragen op de algemene leden vergadering, vraag aan de secretaris om dit op de agenda van de ledenvergadering te zetten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Jean Struelens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2019 18:11

Ik ben nu gewoon lid maar ik was de vorige voorzitter, de nieuwe voorzitter heeft een nieuw bestuur gevormd met 3 nieuwe bestuursleden die nu constateren dat deze voorzitter alles alleen beslist en uitgaven doet uit eigenbelang (hij heeft een eigen zaak).
De nog in functie zijnde penningmeester doet met hem mee en kontroleert die uitgaven niet.
Het probleem is ook dat slechts 1 van de 3 nieuwe bestuursleden in de raad van bestuur als secretaris is bijgezet in het staatsblad.
Het nieuwe bestuur is daardoor in de minderheid want zij hebben de meerderheid (2 tegen 1)
Het nieuwe bestuur staat dus machteloos en kan enkel proberen klacht in te dienen tegen hun finantieel beleid.
Hoe doen ze dit het best ?

Jean Struelens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 feb 2019 13:58

Ik ben nu gewoon lid maar ik was de vorige voorzitter, de nieuwe voorzitter heeft een nieuw bestuur gevormd met 3 nieuwe bestuursleden die nu constateren dat deze voorzitter alles alleen beslist en uitgaven doet uit eigenbelang (hij heeft een eigen zaak).
De nog in functie zijnde penningmeester doet met hem mee en kontroleert die uitgaven niet.
Het probleem is ook dat slechts 1 van de 3 nieuwe bestuursleden in de raad van bestuur als secretaris is bijgezet in het staatsblad.
Het nieuwe bestuur is daardoor in de minderheid want zij hebben de meerderheid (2 tegen 1)
Het nieuwe bestuur staat dus machteloos en kan enkel proberen klacht in te dienen tegen hun finantieel beleid.
Hoe doen ze dit het best ?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”