VENNOOTSCHAP SLUITEN

lindaBLOEM
Topic Starter
Berichten: 1

VENNOOTSCHAP SLUITEN

#1 , 28 mei 2008 11:36

--------------------------------------------------------------------------------
Kan iemand mij zeggen hoeveel tijd een gerechtsdeskundige krijgt om een verslag neer te leggen. De zaak zit zo, in 1994 werd de zaak verworpen in eerste aanleg, (klant was niet tevreden over de gevoerde boekhouding)nadien is men in beroep gegaan, hier heeft de rechter beslist om een deskundige aan te stellen, nu na 8 jaar is er nog steeds geen verslag van gekomen. Inmiddels is mijn echtgenoot overleden en wil ik de vennootschap sluiten. De advokaat van de vennootschap kost heel veel geld, bij het overlijden 2 jaar geleden raadde die ons aan om de zaak gewoon te laten rusten, dit om kosten te vermijden,immers op de aanstellingsvergadering was het al duidelijk dat de eisende partij geen gelijk zou hebben. Ik ben niet de eisende partij, moet ik stappen ondernemen? Welk risico loop ik als de vennootschap gesloten wordt? Opzoekingen in de jaarrekeningen van de desbetreffende firma's toont nergens aan dat er een voorbehoud gemaakt wordt ivm de eventueel te ontvangen gelden. Het waren 3 vennootschappen en 2 daarvan zijn samengegaan, zonder melding van het hangende geschil. Dank voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 mei 2008 11:26

“Art.972.§1.De beslissing waarbij het deskundigenonderzoek wordt bevolen bevat minstens:...de vermelding van de datum van de installatievergadering...Na deze kennisgeving beschikt de deskundige over acht dagen om...indien geen installatievergadering is bepaald:de plaats,de dag en het uur mee te delen waarop hij zijn werkzaamheden zal aanvangen...§2...De na afloop van de installatievergadering genomen beslissing vermeldt:...de plaats,de dag en het uur van de verdere werkzaamheden van de deskundige...de termijn voor het neerleggen van het eindverslag...Art.972bis...§2.Indien ALLE partijen...om uitstel verzoeken,dan moet de deskundige dit toestaan...Art.973.§1.De rechter die het deskundigenonderzoek heeft bevolen...volgt het verloop van het onderzoek op en ziet er met name op toe dat de termijnen worden nageleefd...“(Gerechtelijk Wetboek).

Onderzoek in uw dossier of bij gebreke daaraan in het dossier op de rechtbankgriffie welke termijn werd bepaald voor het neerleggen van het eindverslag,in de beslissing van de installatievergadering.

Indien ALLE partijen om uitstel verzochten,hef dit verzoek dan op.

Is deze termijn niet in acht genomen dring er dan schriftelijk bij de rechter die het deskundigenonderzoek heeft bevolen op aan dat de termijnen worden nageleefd.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”