partner koopt woning zonder mij

sleutelhanger
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

partner koopt woning zonder mij

#1 , 02 feb 2019 14:26

Hallo iedereen

Ik ben al enkele jaren getrouwd en mijn partner stelde voor een huis te kopen via zijn bvba. Ik was hier geen voorstander van en heb gevraagd om bedenktijd. ik wist er nog niets van. Ook met alle drukte had ik daar op dat moment geen oor naar. Later bleek dat mijn partner reeds het huis heeft aangekocht...Zonder mijn medeweten (bvba)
Ik zei eerst dat ik niet in een huis wil gaan wonen waar ik niets over te beslissen had maar nu zegt mijn partner dat hij de huur niet meer mee wilt betalen van het appartement. Hij dwingt mij dus om toch in het huis te gaan wonen. Uiteindelijk ben ik gezwicht en ben ik akkoord gegaan. Dat was dom van mij natuurlijk.
Maar nu stel ik mij de vraag... Hoe dom ben ik geweest? Ben ik int zak gezet? Kan mij iemand verduidelijken wat er allemaal kan mislopen?

(verder heb ik geen informatie over de overeenkomst tussen mijn partner en de notaris aangezien hij mij die niet wilt geven)

Moest er nog informatie nodig zijn, laat maar weten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 02 feb 2019 14:37

Uw partner heeft geen huis gekocht, de BVBA heeft dat gedaan. Daar staat u volledig los van.

sleutelhanger
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2019 15:44

Uw partner heeft geen huis gekocht, de BVBA heeft dat gedaan. Daar staat u volledig los van.
Dat klopt dat ik er los van sta ( niet dat ik eigenaar kan of wil worden) Ik ga nu mijn huurwoning verlaten en in een huis wonen waar ik niets van weet.
De woning wordt dus voor privé gebruikt, moet daar rond geen overeenkomst worden afgesloten?
Moet er dan niet iets worden ondertekend als vruchtgebruiker?

Reclame

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2019 15:03

Beste

Een partner die zonder uw medeweten een woning koopt op naam van zijn BVBA met de bedoeling om die te gebruiken om samen te bewonen, lijkt me geen goede basis voor een stabiele relatie. Gezien u voor een voldongen feit wordt geplaatst kan u nu best asap een afspraak maken met een notaris (eerste advies is gratis) om deskundig advies in te winnen welke afspraken u best maakt. Goede afspraken (op papier) zijn de beste waarborg dat er later geen rechtszaak van komt indien uw relatie niet zou standhouden.

Mijn inzien bestaat er een grote kans dat een notaris in dit geval u adviseert om hoogstens uw deel van de leefkosten (energie, water etc.) te betalen en er voor te zorgen dat u uw vermogen niet vermengd met dat van de bvba die volledig op naam van uw partner staat.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 03 feb 2019 15:44

En dat advies van de notaris, is dat dan bij elke notaris zomaar gratis, zonder meer ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 03 feb 2019 20:55

Is er een huwelijkscontract? Welk?
Wanneer werd de bvba opgericht?
Met wiens geld?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2019 21:37

Wat kan er mislopen ,

Heel eenvoudig als de bvba op de fles gaat, is het huis ook foetsie !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sleutelhanger
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 feb 2019 12:22

Beste

Een partner die zonder uw medeweten een woning koopt op naam van zijn BVBA met de bedoeling om die te gebruiken om samen te bewonen, lijkt me geen goede basis voor een stabiele relatie. Gezien u voor een voldongen feit wordt geplaatst kan u nu best asap een afspraak maken met een notaris (eerste advies is gratis) om deskundig advies in te winnen welke afspraken u best maakt. Goede afspraken (op papier) zijn de beste waarborg dat er later geen rechtszaak van komt indien uw relatie niet zou standhouden.

Mijn inzien bestaat er een grote kans dat een notaris in dit geval u adviseert om hoogstens uw deel van de leefkosten (energie, water etc.) te betalen en er voor te zorgen dat u uw vermogen niet vermengd met dat van de bvba die volledig op naam van uw partner staat.
Dank u voor uw reactie. Ik zal zo snel mogelijk een notaris contacteren.

Ik draag reeds bij aan de leefkosten, zoals kosten van het eten, kind, school en dergelijke...
Moet deze dan op papier gezet worden?

sleutelhanger
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 feb 2019 12:24

Is er een huwelijkscontract? Welk?
Wanneer werd de bvba opgericht?
Met wiens geld?
1.Gewoon huwelijksstelsel
2.Het werd twee jaar geleden opgericht 3. en met zijn geld.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 04 feb 2019 12:31

Wegens geen huwelijkscontract heeft het geen zin wat betreft bijdrage kosten huishouden iets af te spreken. Alle kosten van het huishouden zijn gemeenschappelijk, zo ook de inkomsten van het huishouden, dus van beide partners.
Bezat hij "zijn geld" al voor het huwelijk? Of is het verdiend tijdens het huwelijk?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sleutelhanger
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 feb 2019 12:39

Wegens geen huwelijkscontract heeft het geen zin wat betreft bijdrage kosten huishouden iets af te spreken. Alle kosten van het huishouden zijn gemeenschappelijk, zo ook de inkomsten van het huishouden, dus van beide partners.
Bezat hij "zijn geld" al voor het huwelijk? Of is het verdiend tijdens het huwelijk?
Het is zijn geld vermoed ik. Ik heb geen zicht op zijn bankrekening (en hij ook niet op die van mij)
Hij heeft wel een ander bvba dat hij heeft opgericht voor we trouwden.
Misschien van daar het geld gehaald...geen idee

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 04 feb 2019 12:46

Wegens geen huwelijkscontract heeft het geen zin wat betreft bijdrage kosten huishouden iets af te spreken. Alle kosten van het huishouden zijn gemeenschappelijk, zo ook de inkomsten van het huishouden, dus van beide partners.
Bezat hij "zijn geld" al voor het huwelijk? Of is het verdiend tijdens het huwelijk?
Het is zijn geld vermoed ik. Ik heb geen zicht op zijn bankrekening (en hij ook niet op die van mij)
Hij heeft wel een ander bvba dat hij heeft opgericht voor we trouwden.
Misschien van daar het geld gehaald...geen idee
Dat is de kernvraag en daar hangt alles van af. Indien hij voor de nieuwe bvba geld heeft gebruikt van inkomsten van het huishouden dan bent u mede-eigenaar van de bvba. U bent dan de facto eigenaar van de helft van de aandelen, zelfs al staan die niet op uw naam maar enkel op die van hem.

Wees u er ook van bewust dat ook de helft van de bankrekening die op uw naam van hem is!

Indien men nominatieve rekeningen enkel aan die persoon wil laten toebehoren dan is een huwelijkscontract met scheiding van goederen noodzakelijk.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 04 feb 2019 13:34

Behoudens gebruik van gelden die reeds van hem waren voor het huwelijk, uiteraard. Als hij pakweg een nieuwe rekening heeft geopend na het huwelijk, en zijn initiële kapitaal steeds op zijn oude aparte rekening gehouden heeft, dan is het makkelijk te bewijzen dat dit "oude" gelden waren.

Eigenlijk moet je nakijken vanwaar het originele kapitaal van de BVBA afkomstig is.

Schenkingen en erfenissen vallen ook buiten het gedeelde vermogen. Als hij tijdens het huwelijk pakweg 300.000 ontvangt via schenking, blijft dat ook zijn geld.

Eigenlijk is het wettelijk stelsel voor een huwelijk tussen een bediende en zelfstandige een slechte optie. De zelfstandige kan alles oppotten in zijn vennootschap en zo alles structureren dat er geen vermogensbestanddelen toekomen aan de huwelijksgemeenschap, terwijl de bediende automatisch alles inbrengt. Daarnaast bent u ook nog eens aansprakelijk voor zijn persoonlijke schulden indien het mis zou gaan.

Uw partner, als zaakvoerder van de BVBA, zal jaarlijks op een forfaitair voordeel in natura belast worden wegens gratis gebruik woning. In uw situatie zou ik persoonlijk niet bijdragen aan de afbetaling van de woning, tenzij toch zou blijken dat u eigenaar bent van de helft van de aandelen wegens gebruik van gemeenschappelijke gelden bij oprichting vennootschap.

sleutelhanger
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 feb 2019 13:39

Wegens geen huwelijkscontract heeft het geen zin wat betreft bijdrage kosten huishouden iets af te spreken. Alle kosten van het huishouden zijn gemeenschappelijk, zo ook de inkomsten van het huishouden, dus van beide partners.
Bezat hij "zijn geld" al voor het huwelijk? Of is het verdiend tijdens het huwelijk?
Het is zijn geld vermoed ik. Ik heb geen zicht op zijn bankrekening (en hij ook niet op die van mij)
Hij heeft wel een ander bvba dat hij heeft opgericht voor we trouwden.
Misschien van daar het geld gehaald...geen idee
Dat is de kernvraag en daar hangt alles van af. Indien hij voor de nieuwe bvba geld heeft gebruikt van inkomsten van het huishouden dan bent u mede-eigenaar van de bvba. U bent dan de facto eigenaar van de helft van de aandelen, zelfs al staan die niet op uw naam maar enkel op die van hem.

Wees u er ook van bewust dat ook de helft van de bankrekening die op uw naam van hem is!

Indien men nominatieve rekeningen enkel aan die persoon wil laten toebehoren dan is een huwelijkscontract met scheiding van goederen noodzakelijk.
Hoe zou ik te weten komen of mijn partner gezamelijk geld heeft gebruikt?

sleutelhanger
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 feb 2019 13:58

Behoudens gebruik van gelden die reeds van hem waren voor het huwelijk, uiteraard. Als hij pakweg een nieuwe rekening heeft geopend na het huwelijk, en zijn initiële kapitaal steeds op zijn oude aparte rekening gehouden heeft, dan is het makkelijk te bewijzen dat dit "oude" gelden waren.

Eigenlijk moet je nakijken vanwaar het originele kapitaal van de BVBA afkomstig is.

Schenkingen en erfenissen vallen ook buiten het gedeelde vermogen. Als hij tijdens het huwelijk pakweg 300.000 ontvangt via schenking, blijft dat ook zijn geld.

Eigenlijk is het wettelijk stelsel voor een huwelijk tussen een bediende en zelfstandige een slechte optie. De zelfstandige kan alles oppotten in zijn vennootschap en zo alles structureren dat er geen vermogensbestanddelen toekomen aan de huwelijksgemeenschap, terwijl de bediende automatisch alles inbrengt. Daarnaast bent u ook nog eens aansprakelijk voor zijn persoonlijke schulden indien het mis zou gaan.

Uw partner, als zaakvoerder van de BVBA, zal jaarlijks op een forfaitair voordeel in natura belast worden wegens gratis gebruik woning. In uw situatie zou ik persoonlijk niet bijdragen aan de afbetaling van de woning, tenzij toch zou blijken dat u eigenaar bent van de helft van de aandelen wegens gebruik van gemeenschappelijke gelden bij oprichting vennootschap.
Kunt u dit verduidelijken?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”