Uitstemmen van een vennoot

Sébastien
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uitstemmen van een vennoot

#1 , 24 jan 2019 16:25

Hallo,

Ik zit met een verveld probleem binnen mijn onderneming. Ik heb me geassocieerd met 2 andere vrienden om een onderneming te starten. Na maanden zijn we nog steeds niet operationeel door het gebrekkig werk van 1 van de vennoten. Documenten die dringend zijn voor de bank, boekhouder etc. worden ons veel te laat meegedeeld waardoor we steeds achterstand blijven lopen. Ook wanneer wij hem aanspreken over nieuwe potentiële klanten, is het enthousiasme ver te zoeken. Wij zouden hem graag uit de vennootschap (vof) stemmen. We hebben elk 33% van de aandelen, we zouden dus een meerderheid hebben van 66% om de persoon in kwestie eruit te stemmen. Mijn vraag is nu, is dit zomaar mogelijk? Wat zijn de gevolgen? En moeten er bepaalde documenten opgesteld worden en waar of hoe kan ik deze vinden/opstellen?

Ik dank jullie alvast voor jullie mening.

Met vriendelijke groet,




Sébastien Blervaque.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2019 19:54

je kan hem MISSCHIEN zijn functie kunnen weg stemmen.

Maar zoals ik tussen de regels lees is hij ook statutair zaakvoerder !!!

En je kan hem NOOIT verplichten om zijn aandelen te verkopen.

Ik ken deze derde persoon niet maar ik denk dat je serieuze moeilijkheden kan hebben.

Een vennootschap is een rechtspersoon en zo simpel is het niet om een statutaire zaakvoerder aan de kant te schuiven, ook al heb je 2/3 meerderheid !

Het probleem is dat een statutair zaakvoerder maar op 2 soorten kan verwijderd worden.

1/ door eenparig akkoord, dus die persoon moet ook akkoord zijn !

2/ Door ernstige feiten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”