Gesloten eenmanszaak

Bosisio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Gesloten eenmanszaak

#1 , 23 jan 2019 17:30

Mijn broer heeft zijn eenmanszaak 2 jaar geleden gesloten. Hij dagvaardt 2 jaar na sluiting een klant die nog een betwist gedeelte moest betalen. Rechtbank verklaart vordering ontoelaatbaar omdat de aannemer (mijn broer) voor sluiting moest invorderen. Mijn broer wil in beroep gaan omdat hij als persoon niet opgehouden heeft te bestaan. Heeft mijn broer kans dat zijn hoger beroep wordt aanvaard of heeft de eerste rechter gelijk ? Het gaat hier om een kleine 3.000€ die nog openstond. Zijn advocaat zegt natuurlijk dat hij in beroep moet gaan...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2019 18:18

Het is een één man zaak en daar is dit wel anders dan in een vennootschap, in een vennootschap die ontbonden is kan het zeker niet..

De rechtbank is van oordeel dat je broer geen handelaar meer is, dus geen ondernemingsnummer meer heeft, waardoor hij niet meer kan invorderen van den tijd dat hij wel handelaar was.
Hij had toen reeds moeten starten van invorderen van dit bedrag

Ja dat de advocaat zegt van in beroep te gaan dit is ook normaal hij denkt aan zijn ereloon.

Het is afwegen wat de kosten gaan zijn , ik denk 50/50 kans op slagen.
En het is de rechtbank die toch het laatste woord zal hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bosisio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2019 19:06

Zijn advocaat is van oordeel : je bent nog 10 jaar na sluiting aansprakelijk voor de werken die je toen hebt uitgevoerd, dus werkt dat ook in andere richting. Dus na sluiting zou je dan ook nog kunnen invorderen. Hij ging het zo laten maar omdat de klant dreigde met een rechtszaak omdat de werken niet goed zijn uitgevoerd heeft hij als eerste zelf gedagvaard omdat dit in zijn voordeel zou zijn, volgens de advocaat. Hij was beter gestart met de dagvaarding voor de sluiting, dat is waar.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2019 19:10

Aha men is niet tevreden over het werk dat ze niet volledig hebben betaald.

Ja dan zou ik geen ogenblik aan moeten denken om in beroep te gaan als was het maar uit principe !

Dit kan plezant worden .,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bosisio
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2019 20:02

Mijn broer heeft me wel toevertrouwd dat hij het niet zo goed heeft afgewerkt. Daarom wilde hij het zo laten. Hij had toen ook persoonlijke problemen en uiteindelijk beslist om de zaak te sluiten. Maar omdat de klant dreigde met een rechtzaak en een expert heeft hij inlichtingen genomen bij advocaat en die adviseerde hem om als eerste te dagvaarden. En nu natuurlijk vordering afgewezen. Ben benieuwd wat hij zal beslissen, hoger beroep of niet. Ik zou hem willen aanraden het zo te laten want de kosten lopen vlug op.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”